Kézivezérelt kultúra

2015. november 11. 10:41

Egyetlen mondat nem hangzott el arról, hogy mi a probléma a magyar kultúra egészét átfogó támogatási rendszerrel.

2015. november 11. 10:41
Pápay György
Magyar Nemzet

Persze hangsúlyeltolódások mindig voltak, és mindig akadt olyan pályázó, aki úgy érezte, politikai okokból szorult háttérbe, de sosem volt jellemző, hogy csak kormánypárti alkotók nyerhetnének az NKA pályázatain. A területet kevésbé ismerő politikusok azonban ezt soha nem akarták elhinni. Jó példa erre, hogy az előző ciklusban a kulturális bizottság egyik ülésén a jobbikos Novák Előd egyfajta Fidesz–MSZP-összefonódásként tálalta azt a „felfedezését”, hogy a bizottság akkori elnökének, a fideszes L. Simon Lászlónak 2010 előtt, tehát még a szocialista érában NKA-támogatással jelenhetett meg verseskötete. Pedig ebben semmi meglepő nincs, ahogy abban sem, hogy amikor 2011-ben a kulturális szférából érkezett L. Simonra bízták az NKA kollégiumi szerkezetének átalakítását, a végeredményt jóval enyhébb ellenzéki kritikák érték, mint a kormány más kultúrpolitikai döntéseit. Szakmai kollégiumból kevesebb lett ugyan, de szakmai autonómiából nem: továbbra sem csak kormánypárti pályázók nyerhettek.

Éppen ezért keltett akkora felzúdulást kulturális berkekben, hogy a kormány az NKA-törvény olyan módosítására készül, amely a művészeti akadémia által jelölt tagokkal »töltené fel« az alap kollégiumait (pontosabban az eddig kiegyenlített arány helyett a kurátorok egyharmadát delegálná a minisztérium, egyharmadát az MMA, és csak egyharmadát a szakma). Ezt nehéz másként értelmezni, mint politikai térfoglalásként, ismerve a köztestületté emelt szervezet kormánypárti elkötelezettségét, valamint elnökének karakteres véleményét baloldali-liberális pályatársairól.

Persze a jobboldali választókkal, hacsak nem követik szorosabban nyomon a kulturális élet történéseit, könnyű elhitetni, hogy most áll helyre a világ rendje: véget ér a »balliberális túlsúly«, és amúgy is csak helyes döntés lehet, amitől az ellenzéki művészek hidegrázást kapnak. Ilyen túlsúly azonban nincs – és talán soha nem is volt – az NKA-nál, az átalakítás hírétől pedig nemcsak a baloldaliak kaptak hidegrázást, hanem jobboldali alkotók is, különösen a fiatalabb generáció képviselői. Azok, akiknek semmi kedvük hozzá, hogy a politika az idősebb nemzedékek kultúrharcának logikáját kényszerítse rájuk.

A legfőbb problémát azonban az jelenti, hogy hiába van benne lassan két éve a levegőben, hogy a kormányzat előbb-utóbb az MMA alá rendeli az NKA-t – akár formálisan, akár informálisan, a kurátori pozíciók újraosztása révén –, mindmáig egyetlen épkézláb érvet sem hallhattunk, hogy erre valójában miért is van szükség. Egyetlen mondat nem hangzott el arról, hogy mi a probléma a magyar kultúra egészét átfogó támogatási rendszerrel – márpedig egy ilyen, az adott szakma által konszenzuálisan elfogadott struktúra esetében különösen fontos lenne az »ami nem romlott el, azt ne javítsd meg« elvének érvényesítése. (...)

Persze ki tudja, kell-e egyáltalán hivatkozási alap. Onnantól, hogy az MMA köztestületté vált, hamar megmutatkozott csillapíthatatlan étvágya az újabb és újabb bekebelezhető területek iránt. Ebben a törekvésében pedig, legalábbis ami a Nemzeti Kulturális Alapot illeti, kitűnő szövetségesekre talál azokban a politikusokban, akiknek a világképétől teljesen idegen, hogy viszonylag független, szakmai jelleggel működő pénzalapok létezzenek. Akiknek a szemében egy olyan forrás, amelyből »ellenséges« civil szervezetek vagy művészek is részesülhetnek, csak veszélyforrás lehet – akkor már biztosabb a kézi vezérlés, amihez az MMA-nál sokkal inkább adottak a feltételek. Csak reménykedhetünk benne, hogy nem ők mondják ki a végső szót ebben a kérdésben.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
várúr
2015. november 15. 18:01
Az NKA-ban pofátlan ballib túlsúly volt az első fidesz-kormány idején is. Az azt követő időszakról nem is beszélve. Fingszagú senki kis költőnőcskék, írócskák, botkezű, baltaagyú performance "művészek" kaptak milliókat a nagy semmire. Ehhez képest a gyalázott MMA legtöbb tagja Kossuth, Széchenyi, József Attila, stb. díjas elismert művész - és nem az MMA létezése óta. A hajtűkanyaros MN szíves figyelmébe ajánlom Gulyás Mártont. Ilyen hiszterolibás senkik őrjöngenek. Még a Simicska-féle MN-nek se kéne a homár Gulyásnál is nagyobbakat hazudnia. Ha pedig a cikk ismeretlen nevű szerzője tájékozatlan, dolgozgasson a Blikknél.
sztd
2015. november 15. 18:01
Azt gondolom, hogy egy ilyen intézményt, mint az NKA nagyjából kizárólag az MMA-nak kellene működtetni (ahogy pl. az OTKA és a Lendület program is tudomásom szerint az MTA alatt működik). Az átalakítás olyan értelemben helyes, hogy az államnak ezen túl nem lenne ott keresnivalója. A probléma, amit így feszegetnek, hogy milyen az MMA, mennyire jelenti azt a művészetekben, mint az MTA a tudományban? Ha eljutunk a helyes kérdésig (ami a cikknek nem igazán sikerült), akkor tudjuk, hogy az MMA-nak valamilyen módon ilyenné kell válnia. Azt gondolom, hogy a művészek tehetik ilyenné, akik a tagjai. Fekete György nem lesz örökké az élén.
catalina9
2015. november 15. 16:57
véget ér a »balliberális túlsúly«, és amúgy is csak helyes döntés lehet, amitől az ellenzéki művészek hidegrázást kapnak. Ilyen túlsúly azonban nincs – és talán soha nem is volt ..." Mit nem mond az Elvtárs... "...Kornis még a kilencvenes években ezt üvöltötte nekem a telefonba: „Vedd tudomásul, hogy él ebben az országban néhány tucat értelmiségi, akikkel szemben nem lehet politikát csinálni. És ha nem úgy foglalsz állást a népi–urbánus vitában, ahogy mi, akkor náci leszel!”
Békanász a hasadon
2015. november 15. 16:57
A kultúra mindig kézivezérelt, ha nem kizárólag az ávósok és fattyúik szerepelnek benne.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!