Kézivezérelt kultúra

2015. november 11. 10:41

Egyetlen mondat nem hangzott el arról, hogy mi a probléma a magyar kultúra egészét átfogó támogatási rendszerrel.

2015. november 11. 10:41
Magyar Nemzet

Persze hangsúlyeltolódások mindig voltak, és mindig akadt olyan pályázó, aki úgy érezte, politikai okokból szorult háttérbe, de sosem volt jellemző, hogy csak kormánypárti alkotók nyerhetnének az NKA pályázatain. A területet kevésbé ismerő politikusok azonban ezt soha nem akarták elhinni. Jó példa erre, hogy az előző ciklusban a kulturális bizottság egyik ülésén a jobbikos Novák Előd egyfajta Fidesz–MSZP-összefonódásként tálalta azt a „felfedezését”, hogy a bizottság akkori elnökének, a fideszes L. Simon Lászlónak 2010 előtt, tehát még a szocialista érában NKA-támogatással jelenhetett meg verseskötete. Pedig ebben semmi meglepő nincs, ahogy abban sem, hogy amikor 2011-ben a kulturális szférából érkezett L. Simonra bízták az NKA kollégiumi szerkezetének átalakítását, a végeredményt jóval enyhébb ellenzéki kritikák érték, mint a kormány más kultúrpolitikai döntéseit. Szakmai kollégiumból kevesebb lett ugyan, de szakmai autonómiából nem: továbbra sem csak kormánypárti pályázók nyerhettek.

Éppen ezért keltett akkora felzúdulást kulturális berkekben, hogy a kormány az NKA-törvény olyan módosítására készül, amely a művészeti akadémia által jelölt tagokkal »töltené fel« az alap kollégiumait (pontosabban az eddig kiegyenlített arány helyett a kurátorok egyharmadát delegálná a minisztérium, egyharmadát az MMA, és csak egyharmadát a szakma). Ezt nehéz másként értelmezni, mint politikai térfoglalásként, ismerve a köztestületté emelt szervezet kormánypárti elkötelezettségét, valamint elnökének karakteres véleményét baloldali-liberális pályatársairól.

Persze a jobboldali választókkal, hacsak nem követik szorosabban nyomon a kulturális élet történéseit, könnyű elhitetni, hogy most áll helyre a világ rendje: véget ér a »balliberális túlsúly«, és amúgy is csak helyes döntés lehet, amitől az ellenzéki művészek hidegrázást kapnak. Ilyen túlsúly azonban nincs – és talán soha nem is volt – az NKA-nál, az átalakítás hírétől pedig nemcsak a baloldaliak kaptak hidegrázást, hanem jobboldali alkotók is, különösen a fiatalabb generáció képviselői. Azok, akiknek semmi kedvük hozzá, hogy a politika az idősebb nemzedékek kultúrharcának logikáját kényszerítse rájuk.

A legfőbb problémát azonban az jelenti, hogy hiába van benne lassan két éve a levegőben, hogy a kormányzat előbb-utóbb az MMA alá rendeli az NKA-t – akár formálisan, akár informálisan, a kurátori pozíciók újraosztása révén –, mindmáig egyetlen épkézláb érvet sem hallhattunk, hogy erre valójában miért is van szükség. Egyetlen mondat nem hangzott el arról, hogy mi a probléma a magyar kultúra egészét átfogó támogatási rendszerrel – márpedig egy ilyen, az adott szakma által konszenzuálisan elfogadott struktúra esetében különösen fontos lenne az »ami nem romlott el, azt ne javítsd meg« elvének érvényesítése. (...)

Persze ki tudja, kell-e egyáltalán hivatkozási alap. Onnantól, hogy az MMA köztestületté vált, hamar megmutatkozott csillapíthatatlan étvágya az újabb és újabb bekebelezhető területek iránt. Ebben a törekvésében pedig, legalábbis ami a Nemzeti Kulturális Alapot illeti, kitűnő szövetségesekre talál azokban a politikusokban, akiknek a világképétől teljesen idegen, hogy viszonylag független, szakmai jelleggel működő pénzalapok létezzenek. Akiknek a szemében egy olyan forrás, amelyből »ellenséges« civil szervezetek vagy művészek is részesülhetnek, csak veszélyforrás lehet – akkor már biztosabb a kézi vezérlés, amihez az MMA-nál sokkal inkább adottak a feltételek. Csak reménykedhetünk benne, hogy nem ők mondják ki a végső szót ebben a kérdésben.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
várúr
2015. november 15. 18:01
Az NKA-ban pofátlan ballib túlsúly volt az első fidesz-kormány idején is. Az azt követő időszakról nem is beszélve. Fingszagú senki kis költőnőcskék, írócskák, botkezű, baltaagyú performance "művészek" kaptak milliókat a nagy semmire. Ehhez képest a gyalázott MMA legtöbb tagja Kossuth, Széchenyi, József Attila, stb. díjas elismert művész - és nem az MMA létezése óta. A hajtűkanyaros MN szíves figyelmébe ajánlom Gulyás Mártont. Ilyen hiszterolibás senkik őrjöngenek. Még a Simicska-féle MN-nek se kéne a homár Gulyásnál is nagyobbakat hazudnia. Ha pedig a cikk ismeretlen nevű szerzője tájékozatlan, dolgozgasson a Blikknél.
sztd
2015. november 15. 18:01
Azt gondolom, hogy egy ilyen intézményt, mint az NKA nagyjából kizárólag az MMA-nak kellene működtetni (ahogy pl. az OTKA és a Lendület program is tudomásom szerint az MTA alatt működik). Az átalakítás olyan értelemben helyes, hogy az államnak ezen túl nem lenne ott keresnivalója. A probléma, amit így feszegetnek, hogy milyen az MMA, mennyire jelenti azt a művészetekben, mint az MTA a tudományban? Ha eljutunk a helyes kérdésig (ami a cikknek nem igazán sikerült), akkor tudjuk, hogy az MMA-nak valamilyen módon ilyenné kell válnia. Azt gondolom, hogy a művészek tehetik ilyenné, akik a tagjai. Fekete György nem lesz örökké az élén.
catalina9
2015. november 15. 16:57
véget ér a »balliberális túlsúly«, és amúgy is csak helyes döntés lehet, amitől az ellenzéki művészek hidegrázást kapnak. Ilyen túlsúly azonban nincs – és talán soha nem is volt ..." Mit nem mond az Elvtárs... "...Kornis még a kilencvenes években ezt üvöltötte nekem a telefonba: „Vedd tudomásul, hogy él ebben az országban néhány tucat értelmiségi, akikkel szemben nem lehet politikát csinálni. És ha nem úgy foglalsz állást a népi–urbánus vitában, ahogy mi, akkor náci leszel!”
Békanász a hasadon
2015. november 15. 16:57
A kultúra mindig kézivezérelt, ha nem kizárólag az ávósok és fattyúik szerepelnek benne.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!