„Más kérdéseket kell feltenni a magyar gazdaságról és máshogyan kell azokat megválaszolni, mint ahogy ezt megszoktuk. A vállalkozók szemszögéből érdemes keresni a fejlődés útját, az azt lezáró akadályokat. A Továbblépés koncepciója a magyar vállalkozások növekedési lehetőségeinek kiaknázásához nyújt kereteket.(...)
A magyar gazdaság teljesítményének döntő része és stabilitása a nagy cégeken és a nemzetközi értékláncokba integrálódó vállalkozásokon múlik. Ez a világ együtt mozog az európai gazdasággal: ha Berlin tüsszent, mi fázunk meg. Ha több európai gépet vesznek Ázsiában, több munkája lesz az esztergályosainknak. A globális hálózatban fegyelemmel és kemény munkával tartható az adott pozíció. Ezen javítani nem lehetetlen, de ebben a játékban nehéz ugrálni. Ugyanúgy, ahogy egy gyári munkásnak biztos megélhetést ad a cége, de nem bátorítja nagyot álmodni.
A nagy cégek prosperitása és hálózataik működése stabilitásunk kulcskérdése. Olyan fontos ez, mint levesben a víz. Dolgozni kell rajta, mint sportolónak az erőnlétén. Mégis, Magyarország felemelkedésének esélye a kisebb cégeken múlik. Ennek két fő oka van:
Egyrészt ők a magyar kapitalizmus vadságának áldozatai: őket köti gúzsba a mindennapi küszködés, a bürokrácia és az erős partnerek terhe. Az ő továbblépésüket korlátozza az önvédelemből intim működés, a lehetőségek megragadásához szükséges időtáv és a bevonható tőke hiánya. Ahogy sorozatunk előző részében bemutattuk, ha kisebb cégeink teljesítménye elérné a visegrádi országok átlagát, 10 százalékkal, 3 ezer milliárd forinttal több lenne az, amit évente elkölthetnénk.
Másrészt a hazai cégeken keresztül tarthatjuk meg az új termék teremtette piacokat és profitot, a hatékonyságjavítás hozamát. A multik innovációs központjaiban jól fizetett szakértők nagyszerű dolgokat találnak ki, de a felfedezés hozama a vállalatot illeti meg. Ha egy hazai vállalkozó újít, a pénz az ő zsebében marad, a megnyíló üzleti lehetőségek itthon generálnak beruházást. Való igaz, az ő esetükben nem új molekuláról vagy algoritmusról van szó, hanem csak a bort kelendőbbé tévő palackról, a lakásvásárlást egyszerűbbé tévő honlapról. Kis lépés az emberiségnek, nagy lépés nekünk.(...)
A megoldás kulcsa egyrészt a valóság ismerete és tisztelete, másrészt a változtatás lehetőségeinek megteremtése, a továbblépni akarók helyzetbe hozása, bátorítása. A magyar gazdaság felemelkedéséhez nem egy átfogó országos tervre van szükség. Sok ezer vállalkozás továbblépési elképzelésének megvalósíthatóvá tétele és az ezt támogató eszközök és intézmények kikísérletezése a feladat. Nem lehet és nem is kell a stratégának, a gazdaságpolitikusnak okosabbnak lennie cégeink vezetőinél. A lehetőségek felfedezése, kihasználása a vállalkozók feladata. A túrák útvonalát és a jelzések helyét sem lehet térképről, repülőről meghatározni, csak a túrázókkal együtt, járva az erdőt. Legyenek használhatóak az ösvények: ne vezessenek szakadékba vagy megmászhatatlan sziklafalra, ne tévesszenek meg és ne tűnjenek el az az útjelek. A nekiindulás bátorsága, a gyaloglás fáradtsága és az időjárás szeszélye már a kaland része.”