A dolog úgy fest, hogy a mi életünket akarják maguknak, azt az életet szeretnék, ami nekünk is van. Olyan életet akarnak, amit mi élünk. A kérdés csak az, hogy van-e okunk meglepődni. Nos, tisztelt Hölgyeim és Uraim, évekig arra tanítottuk őket, arról beszéltünk nekik, hogy valójában ez a világ egy global village, globális falu, amelyben Alszegről eljutni Fölszegre nem nagy ügy. Arról beszéltünk nekik, hogy univerzális emberi jogok léteznek, amik mindenkit megilletnek, a Föld bármelyik sarkában is él. Rájuk erőltettük az ideológiánkat: a szabadság a legfontosabb. Aztán aki nem fogadta el az ideológiánkat, azt szétbombáztuk: Líbiát, Szíriát, mikor mihez kötődött érdekünk. Aztán létrehoztuk a világhálót, meghirdettük a világ-információszabadságot, és azt mondtuk, hogy minden emberi lénynek hozzá kell férnie. Azonnal! Minden azonnal elérhető legyen mindenhol. Elküldtük nekik a tévésorozatainkat. Ők is azt nézik, amit mi. Megvettük a legtehetségesebb atlétáikat és showmanjeiket. Eladtuk nekik a futballklubjainkat, ott ülnek a különböző angol, francia futballcsapatok mezeiben az arab és egyéb ázsiai tulajdonosok. Majd abból a pénzből, amiért eladtuk a klubjainkat, most a produkciót, magát a mérkőzést szatelliten visszaküldjük nekik, ők meg fizetnek érte. Bevettük őket a bizniszünkbe. Azok után, hogy azt mondtuk, egy világ, univerzális emberi jogok, rájuk erőltettük az ideológiánkat, az információszabadságot minden fölé helyeztük, a celebjeinket beküldtük a lakásaikba, ezek után most meglepődünk, hogy itt kopogtatnak az ajtónkon.
Amikor Európa garantálta a szabad mozgást, azt olyan időszakban tette, amikor kevesen akartak vele élni. A helyzet megváltozott, mert a rengeteg szegény most mozogni akar. Látják az életünket, ott reklámozzuk a tévéikben, ismerik a celebjeinket, úgy érzik, hogy benn ülnek velünk együtt a nappalinkban, hiszen az igazi és a képernyőn mutatkozó valóság között oly kicsi a különbség. Ugyanabban a virtuális térben vannak, mint mi. Azt gondolják, hogy az a virtuális tér ugyanúgy az övék is, mint a mienk, és ebben a virtuális térben egyébként is találkozhat mindenki mindenkivel. Ha ez természetes dolog, akkor fizikailag miért is ne találkozhatna mindenki mindenkivel? A kérdés nagyon könnyen fölszínre kerül. Miért kellene egy ilyen global village-ben, egy ilyen közös nagyvilágban az egyik embernek jobb körülmények között élni, mint a másiknak? Ha ilyen közel vagyunk egymáshoz, ha ilyen könnyen meg tudunk osztani egymással dolgokat, miért is ne tennénk? Ezek az emberek részben a nekik kölcsönadott vagy rájuk erőszakolt kultúránk következtében már nincsenek a régi erővel a földjükhöz kötve, a múltjukhoz kapcsolva. Új közös, globális tapadási vagy fölfüggesztési pont jött létre, ahogy mondják angolul: mind set, ismeretkészlet, mindannyian ide vagyunk bekötve. És ha az életkörülményeik hirtelen megváltoznak, mert kitör egy háború, vagy bármilyen más okból összeomlik az életük, logikus gondolat, hogy azonnal elindulnak, ötletgazdag módon menekülési útvonalakat keresnek, és már nem a biztonságot keresik, hanem be akarnak jutni abba az életbe, amit mi valóságosan élünk, ők pedig virtuálisan éltek eddig velünk. Vagyis azok, akik ma jönnek, egy jövőt akarnak, ezt a jövőt most akarják, azt akarják, hogy olyan jövőjük legyen, mint amilyen nekünk van. Ezzel a kérdéssel szembesülünk katonailag, politikailag és erkölcsileg is.
Az a véleményem, hogy az a jelenség, amit most leírtam, nem más, mint identitásválság. Ez látszólag rossz hír, de az első jó identitásválság, amit átélek. Korábban is beszéltünk, magunk között is identitásválságokról: keresztény identitás válsága, nemzeti identitás válsága. Most azonban, tisztelt Hölgyeim és Uraim, a liberális identitás válságáról van szó. Az egész menekültügy, az egész népvándorlás, az egész megélhetési bevándorlási probléma megfelelő látószögből nem más, mint a liberalizmus identitásválsága. Megpróbálom nagyjából összefoglalni, miben is áll ez. Az emberek általában – nem csak az európaiak, de az európaiak biztosan – jónak akarják látni magukat, de az ember sokfajta módon láthatja magát jónak. A liberálisok is jónak akarják látni magukat. Van is egy elképzelésük arról, hogy milyen a jó ember. És a liberálisok csak úgy tudnak élni, ha magukat jó embernek látják. Azonban a liberális »jó«, amit leírtam az előbb – csak a jelenségek szintjén: szabad mozgás, univerzális emberi jogok, és így tovább –, ez most katasztrofális következményekkel jár. De a liberálisoknak van az a sajátosságuk, hogy miközben jó emberek akarnak lenni, a jóléti kiadásaik szintjét és az életszínvonalukat nem akarják csökkenve látni, ezért alakul ki a válság. Ez az igazi nagy kihívás ma a liberalizmus előtt, hogy hogyan tudják a saját eszméik szerint jónak látni magukat, és ugyanakkor megvédeni a korábban elért életszínvonalukat.
Meggyőződésem, hogy jólétben élni és ezzel egy időben liberális módon jónak látni magunkat többé Európában nem lehetséges. Ezt úgy is megfogalmazhatnám, hogy a legveszélyesebb kombináció, amit az ember ismer a történelemben az, ha az ember gazdag és gyenge. Ennél veszélyesebb kombináció nincs. Csak idő kérdése, hogy jön valaki, észreveszi a gyengeségedet, és elveszi tőled azt, amid van. Ha nem vagy képes megvédeni, ez biztosan be fog következni. A liberális filozófiából gyenge Európa következik, amely közben a gazdagságát meg akarja őrizni, de ha gyenge, nem tudja megőrizni.
Itt van persze egy keresztény félreértés is. Én, mint XVI. századi eretnek óvatosan kell, hogy fogalmazzak idevonatkozó megállapításaimmal, mert a katolikus testvéreket nem szabad véletlenül sem az érzelmeikben megsérteni – ez nem volna helyes –, de a dolog mégiscsak úgy áll, hogy ha jól nézem az igazi keresztény megszólalókat, a nagy erejű katolikus megszólalókat, akkor a gazdasági logika szempontjából összekeveredik két dolog. Ugyanis amikor az ember a saját vagyonából ad valakinek valamit, azon túl, hogy erkölcsileg helyes, nem gyengíti meg a nemzetgazdaságot. Tehát a személyes vagyonomból adni valakinek nem okoz gazdasági problémát. De ha azt akarom, hogy az állam adjon valakinek, és nem én a személyes vagyonomból, hanem az állam adjon, ellátást, jólétet, munkát vagy munkahelyet, segélyt, garantáljon egy bizonyos jólétet, tönkreteszem azt is, amink van, tönkreteszem vele a jólétünket. Mert az államnak vagy adót kell emelnie, vagy máshonnan kell elvennie, az egyébként már megszokott szociális, jóléti, kulturális vagy ki tudja, milyen kiadásokból, és ennek a vége nem más, mint a gazdaság zsugorodása. A magánzsebből történő segítés még jót is tehet a gazdaságnak, de ha az államtól várjuk ezt, és állami újraelosztást akarunk, átterelni az állam produktív szférájából, gazdasági erőforrásaiból ebbe az irányba, annak a vége nem lehet más, minthogy a gazdasági teljesítmény szűkülni fog.