Az elmúlt évtized legnagyobb internetes zenei sikersztorija a a SoundCloud volt - egy jó ötlet, tökéletes megvalósításban, a megfelelő időpontban elindítva. Nem nagyon volt olyan startup, ahová könnyebben ömlött volna a tőke, és nem volt a zeneiparnak hasonló jelentőségű fejlesztése. A diadalmenet azonban – úgy tűnik - végetér, sőt, a birodalom összeomlani látszik. A cég tartalékai csak az év végéig elegendőek, és ha nem történik valami változás, akkor jövőre leállhat a szolgáltatás. Ez pedig nemcsak kulturális tragédia, de alapjaiban rengetheti meg a felhőalapú internetről alkotott jövőképünket.
De hogy fajult idáig a helyzet? A válasz egyszerűen egy szó: zeneipar. A nagy multikiadók kartellje újra lecsapott.
A SoundCloud sikere
2008 körül járunk, a nagy közösségi média hullám előtt, még virul a Myspace és a YouTube is csak bontogatja a szárnyait. Az újonnan belépő SoundCloud sikere eleinte a letisztult, tökéletesen funkcionális felhasználói felületben és a remek közösségben rejlett, de amikor a kiadók és az ügynökségek is egymás után kezdték el használni saját céljaikra az oldalt, egy csapásra zeneiparági sztenderddé vált, éppúgy mint a Pioneer CDJ, a Technics lemezjátszó vagy a YouTube. A SoundClouddal játszi könnyedséggel lehetett végre dalokat megosztani a világgal, blogokra beágyazni, demókat küldeni és kapni, remixversenyeket szervezni. Ha meg akarod osztani a zenédet a világgal, akkor tedd fel a SoundCloudra - ez lett az alapértelmezett hozzáállás a zenei életben. A SoundCloud pedig csak nőtt és nőtt, de a sokmillió felhasználó és a sokmillió dollár tőke (123 millió dollárt fektettek eddig a cégbe) és bevétel egyenes utat rajzolt a pokolba.
A problémák először néhány új fejlesztés bemutatásakor jelentkeztek: a közösség egyértelműen elutasította a profi, jól használható eszköz facebookosítását, és 2011 körül - alig három évvel az indulás után az addigi korai felhasználói tábor egyértelműen az új irány ellen foglalt állást. Ezt a tábort rengeteg független producer, félamatőr és félprofi zenekészítők, valamint kis független kiadók adták, nekik egy jól működő megosztó alkalmazásra volt igényük; azonban a később csatlakozott sokmillió új felhasználó már nem volt zenegyártó, rajongók és szenvedélyes zenehallgatók csatlakoztak, nekik pedig már más funkciókra volt szükségük.