Zeneipari össztűz a SoundCloud ellen

2015. augusztus 24. 13:24

A cég tartalékai csak az év végéig elegendőek, és ha nem történik valami változás, akkor jövőre leállhat a szolgáltatás. Ez pedig nemcsak kulturális tragédia, de alapjaiban rengetheti meg a felhőalapú internetről alkotott jövőképünket. Simon Iddol írása a Mandinernek.

2015. augusztus 24. 13:24
Simon Iddol
Élet és bor


Az elmúlt évtized legnagyobb internetes zenei sikersztorija a a SoundCloud volt - egy jó ötlet, tökéletes megvalósításban, a megfelelő időpontban elindítva. Nem nagyon volt olyan startup, ahová könnyebben ömlött volna a tőke, és nem volt a zeneiparnak hasonló jelentőségű fejlesztése. A diadalmenet azonban – úgy tűnik - végetér, sőt, a birodalom összeomlani látszik. A cég tartalékai csak az év végéig elegendőek, és ha nem történik valami változás, akkor jövőre leállhat a szolgáltatás. Ez pedig nemcsak kulturális tragédia, de alapjaiban rengetheti meg a felhőalapú internetről alkotott jövőképünket.

De hogy fajult idáig a helyzet? A válasz egyszerűen egy szó: zeneipar. A nagy multikiadók kartellje újra lecsapott.

A SoundCloud sikere

2008 körül járunk, a nagy közösségi média hullám előtt, még virul a Myspace és a YouTube is csak bontogatja a szárnyait. Az újonnan belépő SoundCloud sikere eleinte a letisztult, tökéletesen funkcionális felhasználói felületben és a remek közösségben rejlett, de amikor a kiadók és az ügynökségek is egymás után kezdték el használni saját céljaikra az oldalt, egy csapásra zeneiparági sztenderddé vált, éppúgy mint a Pioneer CDJ, a Technics lemezjátszó vagy a YouTube. A SoundClouddal játszi könnyedséggel lehetett végre dalokat megosztani a világgal, blogokra beágyazni, demókat küldeni és kapni, remixversenyeket szervezni. Ha meg akarod osztani a zenédet a világgal, akkor tedd fel a SoundCloudra - ez lett az alapértelmezett hozzáállás a zenei életben. A SoundCloud pedig csak nőtt és nőtt, de a sokmillió felhasználó és a sokmillió dollár tőke (123 millió dollárt fektettek eddig a cégbe) és bevétel egyenes utat rajzolt a pokolba.

A problémák először néhány új fejlesztés bemutatásakor jelentkeztek: a közösség egyértelműen elutasította a profi, jól használható eszköz facebookosítását, és 2011 körül - alig három évvel az indulás után az addigi korai felhasználói tábor egyértelműen az új irány ellen foglalt állást. Ezt a tábort rengeteg független producer, félamatőr és félprofi zenekészítők, valamint kis független kiadók adták, nekik egy jól működő megosztó alkalmazásra volt igényük; azonban a később csatlakozott sokmillió új felhasználó már nem volt zenegyártó, rajongók és szenvedélyes zenehallgatók csatlakoztak, nekik pedig már más funkciókra volt szükségük.

Az oldal - nyilván befektetői nyomásra - a nagyközönség igényeinek kiszolgálását vette célba, magára haragítva ezzel legfontosabb felhasználóit, azokat a kreatív zenészeket és kiszolgálóikat, akik sikerre vitték. Ráadásul ahogy nőtt a felhasználók száma, úgy nőtt az oldalba fektetett dollármilliók száma is - és ezzel együtt a külső, befektetői befolyás. Elkezdtek elszaporodni a vélt vagy valós szerzői jogi problémák, és az ezekből fakadó tartalom- vagy profiltörlések. Nyilván itt nem kalózkodásról van szó, hanem a kismillió nem hivatalos remix, mashup, edit és DJ-mix által generált esetekről. Akinek törlik a profilját, az sohasem vidám, de ez egy ilyen játék, benne van a pakliban. Az igazi probléma nem is ez, hanem az, hogy a nagy multikiadók egyre jobban kezdték sérelmezni, hogy nincs befolyásuk és bevételük sem a SoundCloudon megosztott dalokból. A zenei élet egyik alappilléreként a SoundCloudon egy-egy híres producer sokmillió követővel bír és akár órák alatt is több százezer lejátszást kapnak a nagyobb slágerek, ráadásul a felhasználók minden percben összesen mintegy 20 órányi zenét töltenek fel. És ez az óriási hatalom teljes mértékben független volt, a zeneipari mogulok számára irányíthatatlan.

A multik már megint odavágnak

Hogy ki irányítja ezt az egész folyamatot, az pedig nagyon nem mindegy, ezért a nagy kiadók jól bevált módszerüket vették elő, elkezdték perelgetni a SoundCloudot (a Sony pedig letöröltette az összes hozzá tartozó zeneművet), és megpróbáltak egy hasonló hatalomátvételt véghez vinni, mint a YouTube esetében, azaz pénzt követelni minden egyes lejátszás után. Mivel a SoundCloud azonban nem Spotify vagy YouTube, hanem egy profi eszköz, így itt nincsenek reklámok sem; ahhoz, hogy legyenek, megint át kellene teljesen alakítani a szolgáltatást, ami ugye egyszer már nagy botrányt kavart.

Nemrégiben megjelentek az első hírek az új, előfizetés alapú SoundCloud rendszerről,amikor a hallgatók egy havi díjért cserébe reklámmentesen hallgathatnak zenét. Nade: a SoundCloud esetében a tartalomgyártók nagy része is fizet a tárhelyért, azaz most úgy állunk, hogy a zenész is fizet, hogy a SoundCloudon tárolhassa zenéit, amiknek a meghallgatásáért a hallgatónak is fizetnie kell (vagy helyette a cégnek). Nem túl nyerő párosítás ez a nyilvánosság szemében.

A SoundCloud tehát nagyon rosszul jött ki ezekből a csatározásokból, egyre-másra bukta el a legfontosabb meccseket. A kiadók ráadásul olyan adminjogokat harcoltak ki maguknak, hogy most már ők maguk is törölhetnek dalokat vagy egész profilokat a SoundCloudról, ami azért - lássuk be - elég riasztó. De maga a SoundCloud is bőszen takarítani kezdett, és jelentős zenei magazinok, sztárproducerek accountjait törlik ma is folyamatosan egy-egy vitatható tárolt hangfájl miatt. A nagy kiadók a befolyásszerzés reményében egyre jobban sarokba szorítják az oldalt, ami pedig folyamatosan irtja a saját felhasználóit és drámai mértékben veszíti el saját hitelességét és táborát.

Nincs olyan nap, hogy valaki ne kiabálná világgá, hogy vesszen a SoundCloudn mert törölték az accountját - ez egy független zenész, kiadó vagy DJ esetében könnyen egy karrier végét is jelentheti. A zenerajongókat már mindenhonnan streaming szolgáltatások támadják, mostanában épp az Apple erőlteti rá a sajátját az összes felhasználójára (a csekélynél is kevesebb sikerrel), de a Spotify, Deezer és társaik után már nem nagyon van szükség egy újabb hasonlóra.

Game over?

A jelenlegi legfrissebb hírek szerint a SoundCloud pénztartalékai év végéig elegendőek, utána az cég nem tudja magát finanszírozni. Bár sorra köttetnek meg a megállapodások a nagy kiadókkal, de ezek a felhasználókat nem hozzák már vissza, az oldal megrendült hitelességét pedig csak tovább rombolják.

Ami a SoundClouddal történt,az nagyon sötét jövőt fest a zenei startupok számára. Lehet álmodozni új alkalmazásokról, lehet megalkotni új fájl formátumokat, jöhetnek az új hardverek, de a jövőben a zenei életben is minden a felhőről és ezen belül a valós idejű streamingről szól majd. Ám a zeneipar rossz beidegződései nem tűntek el, és a nagy kiadók mindent csípőből ellenségnek tekintenek, ami webalapú, ami megosztható, és ha valami ráadásul nem is az ő ellenőrzésük alatt áll, akkor szinte biztos, hogy az lesz a nóta vége, ami a Napster történetének – és ami egyben a SoundCloud végzete is lehet hamarosan.

A szerző, Simon Iddol honlapja itt érhető el.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
hátakkor
2017. május 16. 14:29
"ha nem történik valami változás, akkor jövőre leállhat a szolgáltatás. Ez pedig nemcsak kulturális tragédia, de alapjaiban rengetheti meg a felhőalapú internetről alkotott jövőképünket. " Jaj ne! Kulturális tragédia és még a jövőképünket is megrengetheti?
nemlibbant
2016. január 08. 15:23
Egy szöveg és zenei világában a média számára teljesen vállalhatatlan zenekarban játszom, kedvtelésből, de nem dilettáns fokon. Ez az igaz szabadság, nem kell hajbókolni faszkalap szervezők, újságírók előtt, bárkit el lehet küldeni az anyjába. Okot adnak rá eleget. "Zeneipar." lehet, hogy régimódi fasz vagyok, de a rákendroll nekem még mást jelent, pedig csak a 90-es években voltam kamasz.
yanoo
2016. január 08. 15:23
Az egy dolog.De a karrierjük a kazettamásolással indult.Úgy kb. 89-ig nagyon szerettem a Metallicát, de onnantól számomra érdektelen és unalmas zenét játszanak.A Metallicát elsősorban nem a pénzimádat tette lejtőre, hanem Cliff Burton halála.Még a Justice album hallgatható, utána a többi kuka.
atila68
2016. január 08. 15:22
A Soundcloud nálam ott ért véget mikor minden előzetes figyelmeztetés nélkül törölték az profilom, mint kiderült egy 1976-os (35 éves, tudomásom szerint már semmilyen jogot nem sértő) Skorpió szám megosztása miatt.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!