A gyöngék felelőssége

2015. augusztus 06. 16:31

Úgy látszik, az Úr mégiscsak inkább a „lineáris adózás" elvével rokonszenvez: aki fele annyit kapott, attól fele annyit kér számon, nem kevesebbet...

2015. augusztus 06. 16:31
Bethlenfalvy Gábor
Érme Háló

„Miért mondtuk, hogy a mai fül számára különösen meglepő ez a történet? Mert szociálisan érzékeny korunkban a jézusi tanításnak azokra az üzeneteire »vagyunk vevők«, amelyek az erősebbek, a gazdagabbak kimagasló felelősségét állítják a középpontba. (...)

Azt a homályos érzést hajlamosak erősíteni bennünk a fentiek, hogy valamiféle »progresszív adózás« pártján van a Jóisten, mintha alapvetően a gazdagabb, erősebb emberek vállára nehezednének a világ terhei, megoldandó problémái; míg a szegényebb, gyengébb, tehát kiszolgáltatottabb embereket sújtja épp elég gond-baj, ha azzal megküzdenek, az nekik elég az üdvözüléshez.

Nos, ennek a homályos érzésnek most el kell oszlania, ha elolvastuk a talentumokról szóló példabeszédet. Ez ugyanis alapjaiban kérdőjelezi meg a Jóisten ítélkezési szempontjairól kialakult sejtésünket. Úgy látszik, az Úr mégiscsak inkább a »lineáris adózás« elvével rokonszenvez: aki fele annyit kapott, attól fele annyit kér számon, nem kevesebbet...

Azaz: a szegénynek, a gyöngének is megvan a maga felelőssége. (...)

Fogyasztóként kesereghetünk azon, hogy a tömegtársadalmakat uraló cégek konzumidiótának néznek minket, és mindenféle alantas eszközökkel, manipulációval lenyomják a torkunkon megkérdőjelezhető értékű termékeiket és szolgáltatásaikat. De előbb-utóbb szembe kell néznünk azzal a kérdéssel: a mindennapok apró döntéseiben – a vásárlási szokásoktól a gyereknevelésig – megtettük-e, amit tehettünk, hogy ez ne így (vagy ne ennyire így) legyen?”

 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 51 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
csender
2015. szeptember 18. 23:05
Ha jól számolom, ez a "hozzászólásod" a ma ismert és elnevezett összes elmebetegség tüneteit "hordozza". Sőt, valószínűleg megmutat olyanokat is, amelyeket még nem neveztek el. Legyen, mondjuk "alterNATION-judeo-üldözési-paramánia of skizofreonid-demencia with alzheimer d'Roth-Zokni". Ez magyarul annyit tesz, hogy HÜLYE vagy.
Zokni
2015. szeptember 16. 10:47
Kedves Csendőr! (Most már visszatérhetek akár az ironikus megszólításra, mert itt oldalt a kivonatolásból úgyis kizár a mandi szűrési metódusa...) Összegzem. Cs. 2015. augusztus 8. 21:16: azt mondja, hogy a „talentum” szó nem pénzt takar, hanem a terjesztendő isteni üzenetet. És így aki „fialtatja”, általa híveket szerez, az jót cselekszik, aki magának tartja meg, az rosszat. És mellékesen lebarmoz mindenkit, akik a szó gazdasági jelentésével próbálják a történetet értelmezni. Z. augusztus 10. 08:50: elfogadva az Ön magyarázatát, felteszem a kérdést, hogy vajh miért ÍGY fogalmaz a Biblia. (Burkoltan utalok itt a szentbeszédekben (prédikációkban) - máskor, más passzusokat magyarázva - direkt módon levezetett üzenetekre: intésekre, figyelmeztetésekre.) Cs. augusztus 10. 11:44: „Azért, hogy az olyan egy agysejtű atkák is megértsék, mint te, mocskos lélekgyilkos sátán rabszolgája!” – Ezt írta szó szerint. Közben engem (!) pocskondiázva. Z. augusztus 10. 15:56: a félreértését próbáltam tisztázni, amikor az ÉN értetlenségemet kifogásolta, hiszen pont ezt kérdeztem, hogy miért olyan talányos a megfogalmazás, hogy direktben másképp, és akár pont ellenkezőleg lehet érteni az üzenetet. (Szintén utalva a legegyszerűbb bibliás szövegmagyarázatok napi – heti gyakorlatára az „Isten házaiban”.) A végén megelégelve a beteges indulatát, röviden elküldöm a sunyiba, mert ez a stílus az „ejnyére” már alkalmatlan. Cs. augusztus 10. 23:37: szembenéz a problémával, és magyarázatot ad rá. Vagyis azért fogalmaz így Jézus, hogy a képes beszédet a kora egyszerű népe értse, és a farizeusok meg félreértsék az üzenetét. Majd megint engem szidalmaz. Z. augusztus 14. 10:56: felhívom a figyelmét a magyarázata naivitására. Nevezetesen a „konspirációs” célra. Itt az a „konspiráció”, hogy a sorok között kell olvasni. Abban az időben nem volt még csak cenzúra sem, aki nem tetszett a hatalomnak azt egyszerűen elpusztították. A végén szintén a meleg helyeket ajánlom Önnek, mert a falmelléki stílusával csak nem hagy fel. Cs. augusztus 25. 17:01: azzal próbálja erősíteni a gondolatmenetét, hogy utal a „fogás keresésre”, tehát arra, hogy J. mégis csak a jogcímet rejtette el, hogy a hatalom kifogást emelhessen a tevékenysége ellen. Itt már a 80 – 20 % 20 – 80 %-ra módosul az érdemi mondandó és az én szidalmazásom aránya, ami utal arra, hogy elfogyott az ötlete a válaszra. Z. 2015. augusztus 28. 04:00: megemlítem, hogy J. kora teljességgel az elnyomás kora. A legsötétebb rabszolgatartó feudalizmusé, ráadásul egy olyan területen, melyet egy idegen hatalom megszállt, közvetlenül erőszakkal érvényesítve a saját politikai-gazdasági (vallási) érdekeit. Ilyen körülmények között nincs szükség jogcímre, okra, „fogásra”, csak katonákra. Az meg megvolt neki. Aztán népmesei fordulatként már szokásos módon küldöm el valahová, elmésnek szánt utalással arra, hogy ez a stílus NEM keresztényi. Cs. 2015. augusztus 28. 15:15: ezután egy példát hoz fel „saját kútfőből”, amiben direkt módon lezsidóz, lehazaárulóz, leurbánusértelmiségez (!), és azt hiszi, hogy EZT másképp is lehet érteni. Majd utal arra, hogy állítólag a csodatevése volt az ürügye a J-sal szembeni hatalmi féltékenységnek. Pedig pont fordítva, az OK a csodatevés volt a történet szerint, és - mondjuk - a tanításainak egyszerű értelmezése lehetett volna az ÜRÜGY a letartóztatására. Aztán majd a nép (a zsidóság…) dönt a sorsa felől. Egyébként a véleményem az, amire utaltam végig a kérdezősködésemmel, hogy a Biblia IRODALMI mű. És mint ilyen nem tudományos értekezésekben, szikár leegyszerűsített közlésekkel, tényekkel, számokkal, képletekkel ragadja meg az üzenni valót. És megkockáztatom: bizony EZ a példabeszéd, ebben az értelemben, rendkívül ügyetlen. Mert milyen parabola az, ami a látszólagos értelmezés szerint az ellenkezőjét – tehát tulajdonképpen a NEM keresztényit – üzeni az átvitt értelemmel, a keresztényi üzenettel szemben? Még mindig büdösöz, de ez az előzőekhez képes szinte bók. Persze nagyban csökkenti a hálámat az, hogy előveszi kedvenc szélsőjobbos módszert, és lezsidózza a más véleményen lévőt… De mindegy: ez végül is a saját mondandója hitelességét teszi idézőjelbe.
csender
2015. augusztus 28. 17:15
Ürügy, fogás, stb... Pláne konspiráció... Na ne! Te nem érteni madzsar megfogalmazás?! Az a gond veled, vén alzheimeres, hogy már hiába hajtod félre a fejedet - akkor is csak két-három sejt érintkezik egymással a koponyádban. De a kedvedért, hogy értsd: A hatos villamoson két ember beszélget. Az egyik: - A budapesti urbánus értelmiségiek többsége mindennél - még Magyarországnál - is jobban szereti a pénzt és a hírnevet és nem szereti a nem közéjük valókat. - Szóval szerinted - így a másik - a legtöbb budapesti zsidó senkiházi hazaáruló. Na, te büdös zokni, melyiken tudsz fogást találni? Ürügy: "Láttam, hogy feltámasztotta Lázárt." (ördöngős)
Zokni
2015. augusztus 28. 06:00
"...Mást jelent észrevenni és mást jelent fogást találni." - írja, miután kiveszem a zagyvaságaiból, hogy a példázatok valójában Ön szerint konspirációs okból kaptak oly' nehézkes formát. Aha. Most ha belemegyünk ebbe az utcába - miután az ismertetett szövegnek ilyen olvasata ("Jézus az illegalitásban") nincs is valójában -, akkor megjegyzem, hogy a hatalom birtokosainak nem fogás, hanem ürügy kell, ha érvényesíteni akarja az érdekeit. Ahogy ez meg is történt állítólag. "...Sorsod lesz méltó büntetésed." - írja még, de Ön már most azt a sorsot szenvedi, amit megérdemel, hiszen a gonosz ostobaság poklában hempereg. Ja, és továbbra is húzzon a keresztény/keresztyén sunyiba.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!