A felvidéki magyarok számára egyértelműen euforikus élmény volt a magyarok lakta déli sáv 1938-as, első bécsi döntés általi visszacsatolása, ami még a Horthy-rendszert élesen kritizáló, baloldali véleményvezéreket is sírva fakasztotta a Felvidéken; ám az újraegyesülés évei számos súrlódást is magukkal hoztak – derül ki Simon Attila történész Magyar idők a Felvidéken 1938-1945 című kötetéből.
„Csak álltunk és sírtunk” – az első fejezet címének választott megjegyzés jól kifejezi, miként fogadta a Felvidék magyarok lakta, déli sávjának visszacsatolását az ottani magyarság. A szlovákságot természetesen inkább az elkeseredés jellemezte. Ugyanakkor az első bécsi döntés által kijelölt út határ nagyjából megfelelt az etnikai határnak, még némi utólagos egyezkedés és területcsere pontosította futását.
A visszacsatolás után azonban idővel újra a hétköznapok határozták meg az életet, így óhatatlanul előjöttek a feszültségek a csehszlovák demokráciához hozzászokott felvidéki magyarság és az úri Magyarország képviselői között. Indításként már a bevonuló magyar csapatok sem tettek jó benyomást a lakosokra, minthogy a csehszlovák hadseregnél feltűnően szegényesebb volt a felszerelésük.
A visszatért magyarság nem feltétlenül járt jól gazdaságilag: ugyan a Magyarországnál iparosodottabb Csehszlovákia agrárvidékén éltek, de drágábban tudták eladni termékeiket ott, mint a régi-új hazában; sok magyar termék pedig drágább volt és rosszabb minőségű, mint a csehszlovák. A koronát nem valós árfolyamán, hanem rosszabbul váltották át pengőre, ami a fizetésekben is meglátszott. A közellátás újjászervezését a Hangya szövetkezetekre bízták. Jelszó lett, hogy „Minden drága, vissza Prága!”. A nagy csehszlovák cipőgyárból, a Bat'a-ból Cipőgyártási és Keredelmi Társaságot (Cikta) csinált a tulajdonos, és megállapodott a magyar kormánnyal a maradásról. A felvidéki kisiparos cipészek gyűlölték a gyárat, amely egyébként a Tisza cipő elődje.
A Felvidéken mindenki kormánytisztviselő akart lenni. Sokan jöttek a közigazgatásba a csonka országból, őket „anyásoknak”, néha „nyanyásoknak” hívták. A neobarokk bikkfanyelv, a Horthy-korszak hierarchikusabb úri társadalmának megnyilvánulásai, a rangok és címek szigorú számontartása ellenszenvet váltott ki az újonnan visszatért magyarokból, akik polgáribb, segítőkészebb és rangkórságtól mentes közigazgatáshoz szoktak hozzá a csehszlovák uralom alatt, amikor is széles körű önkormányzatiságot élveztek, cseh nacionalizmus ide vagy oda. Ebből formálódott ki az, amit „felvidéki szellemnek” neveztek, szemben a megújulásra szoruló csonka ország hangulatával. Egyes váteszek szerint ennek a felvidéki szellemnek vérfrissítést és megváltást kellett volna hoznia a magyar közéletbe, közgondolkodásba.