Elgondolkodtat a könyv, ám nem ad választ abban a tekintetben, hogy pontosan mi a gond egyes klisék tárgyaival, konkrétan például a fóti kézműves sörrel vagy a rozéfröccsel? Az egységesülő, uniformizálódó közízlés és a hagyományos fogyasztási minták helyébe lépő újak – hangzik talán a válasz, de akkor már inkább a lokális termék, mint a globális, nem?
Sok igazságot hordoz a VII. kerület leírása is, ugyanakkor nem esik szó arról, hogy a közelmúltban szerencsére nemcsak agresszív, tolakodó és valóban ízléstelen közterületi óriásreklámok tűntek fel a kerület tűzfalain, hanem olyan muráliák is, mint a magyar labdarúgó-válogatott Wembley-ben aratott, 6:3-as győzelmére emlékező, korabeli napilap vagy a budapesti Lengyel Intézet által is támogatott, magyar-lengyel barátságot allegorikusan, közös gyökérzetű tölgy összefonódásaként ábrázoló óriásplakát is.
Van egy színtere a Ki! által tárgyalt térvesztésnek, kiszorulásnak, amely a könyv gondolatmenetéhez szervesen illeszkedhetne, ám nem kerül szóba: ez a modern labdarúgás. Az immár Groupama Arénára átnevezett, 90 fokkal elforgatott, futurisztikus stadion, a szurkolókat felváltó, lelátókon magukról okostelefonjaikkal fényképeket készítő nézők és legfőképpen a biometrikus sablon, amelyről az ultra-közegben (4) úgy tartják, hogy világszerte is egyedülálló és talán csak a NASA alkalmaz hasonlót, mind-mind a Ki! által sugallt folyamatokat tükrözik.
Ami a tér kérdéseit illeti: józsefvárosi lakosként úgy látom, hogy a tér megújulása vagy változása nem feltétlenül vezet társadalmi megújuláshoz – ilyen logika mentén adódik a feltételezés, hogy talán a belváros térnyerése sem hat ki a közösség lélektanára?
Nem világos, hogy a „régi idők” iránti nosztalgia pontosan mire irányul – anélkül, hogy a szerzők egyes következtetéseivel, mint ami a Belvárosban végbement, vitába szállnék. Talán a szerzőpáros által ideálisnak tartott Budapest valami olyan, mint az Ottlik Géza (1959: 286) által leírt Kálvin tér a két világháború között? „Régen minden valamilyen volt. Nemcsak az érdekes vagy különös, vagy jó dolgok, hanem jóformán akármi, bármilyen pillanatban. A Kálvin tér szökőkútja és maga a Kálvin tér, bármikor; gyalog vagy villamosról, estefelé vagy iskolába menet, eső után, tavasszal, télen, jókedvűen, rosszkedvűen, mindig valamilyen volt, mindig teljesen más, és telve tartalommal. Létezett, minden pillanatának megvolt a teljes lényege, ha nem is lehetett nevén nevezni, mi volt az voltaképpen. Megfoghatatlan, mély boldogság és végtelenség lappangott minden dolgok alján és a múló időben.” (5)