A keleti nyitáshoz azonban szorosan kapcsolódott egy ideológiai és politikai dimenzió is, és a problémák többsége ebből fakadt. Az ideológiai és politikai dimenzió hátterében illúziók álltak: ezek az illúziók a Kelet felemelkedéséről, világgazdasági és világpolitikai jelentőségének eltúlzásából, a Keletet fenyegető kihívások alábecsüléséből és ebben az elképzelt folyamatban Magyarország lehetséges kitüntetett szerepéből táplálkoztak. Ennek az ideológiai háttérnek minden premisszája nagyon ingatag alapokon nyugszik. Következményei viszont nagyonis valóságosak. Magyarország a keleti nyitás jegyében többször a Nyugattal szemben illojális, Kelettel szemben pedig túlzottan engedékeny, esetenként csaknem szervilis magatartást mutatott. A keleti nyitás szövetségeseink körében bizalmatlanságot és gyanakvást szült, ugyanakkor a keleti partnerek részéről messze nem hozta azt, amit reméltünk tőle. Emlékezetes, hogy Magyarország bejelentkezett Kína európai hídfőállásának szerepére is és nagy reményeket fűzött a barátkozáshoz, amiből máig gyakorlatilag alig valami valósult meg.
Ha a déli nyitás meghirdetésének az az üzenete, hogy a magyar külpolitika levonta a kézenfekvő következtetéseket és lezárta ezt a korábbi szakaszt, azt csak üdvözölni lehet. Ugyanakkor a déli nyitás meghirdetését gazdasági értelemben még sokkal nehezebb igazolni, mint a keleti nyitást. A keleti partnerországok némelyike a világgazdaság jelentős szereplője és hazánkkal már eddig is jelentős gazdasági kapcsolatokat tart fenn. Ezt nehéz lenne elmondani a déli nyitás célországairól. Ha már a jobban indokolható keleti nyitás nem váltotta be a reményeket, akkor mi értelme van most egy új, még kevésbé ígéretes égtájjal kísérletezni?
Talán inkább a külgazdasági stratégia egészét kellene újragondolni. Gazdaságpolitikánkat meg kell szabadítani az ideológiai és politikai ballaszttól, és még mindig nem késő globális nyitásról beszélni. Gazdasági érdekeinket a földgolyó egészén, minden égtájon, minden országban, ahol erre reális lehetőség nyílik, érdekünkben áll előmozdítani és hatékonyan képviselni. Ebben igenis fontos szerepe van a magyar (gazdaság)diplomáciának. A most megjelenő tervgazdasági szemlélettel is ideje lenne szakítani – a kormányfő kijelentette, hogy 2018-ban a magyar külkereskedelmi forgalom egyharmadának az EU-n kívüli világgal kell bonyolódnia. Sokkal fontosabb az ország versenyképességének és ennek megfelelően külkereskedelmi forgalom egészének dinamikus növekedése, mint az EU-s és EU-n kívül országok részarányának alakulása.
Félő, hogy a déli nyitással kapcsolatos jelenlegi elképzelések mögött megint illúziók és ábrándok állnak. Könnyen lehet, hogy a tervezett négy nagykövetség és hét kereskedőház megnyitásának és fenntartásának tetemes költségei meghaladják azt a szerény mértékű hasznot, amit az elkövetkező évek ezekben a relációkban nyújtanak számunkra. Az állami szolgálat helyett célszerűbb lenne ezeken az állomáshelyeken üzleti alapon, nyereségérdekelt képviseletek, ügynökségek létrehozását ösztönözni. Nyilván kezdetben nélkülözhetetlen az állami támogatás, de ha tényleg van perspektíva ezekben a relációkban, akkor az idővel üzleti alapon is legalább önfenntartóvá tehető.
Összegezve: nem déli nyitásra (majd északi nyitásra) van szükség, hanem egy új, átfogó, globális szemléletű gazdasági stratégiára és azt kiszolgáló professzionális és hatékony gazdaságdiplomáciára.
Iszlám Állam elleni koalíció
A kormányfő beszédének harmadik fontos üzenete az Iszlám Állam elleni nemzetközi koalícióban történő magyar részvételről szólt. Ebben sem volt sok újdonság, hiszen immár egy hónapja rendszeresen felmerült a kormányzati kommunikációban. Orbán Viktor is már korábban egyértelművé tette támogató álláspontját. Mégis van jelentősége annak, hogy ezen a fórumon is hangsúlyosan kiállt a magyar részvétel szükségessége mellett, méghozzá saját személyes álláspontját képviselve az ügyben. A magyar részvételre vonatkozó álláspont illeszkedik ahhoz a gyakran hangoztatott kormányzati megállapításhoz, hogy a magyar–amerikai kapcsolatok gazdasági és biztonságpolitikai téren kitűnőek, csupán a politika terén vannak problémák. A támogató álláspont hangsúlyos képviselete bizonyára összefügg azzal a kormányzati törekvéssel, hogy a magyar-amerikai kapcsolatok egészét, így annak politikai dimenzióját is javítani szeretnék. Ez szintén dicséretes szándék, megérdemli a támogatást.