Egyértelmű tehát, hogy a piaci környezet aláássa a morális értékeket.
A kutatók azt is találták, hogy egyéni döntési helyzetben még sokkal magasabb árért, 47,50 Euróért is csak a résztvevők 71,9 százaléka hajlandó egy egér halálát okozni. Tehát ugyanolyan mértékű erkölcstelen viselkedés piaci helyzetben körülbelül ötödannyi pénzért idézhető elő, mint egyéni helyzetben!
Legalább három oka lehet, hogy a piac immorális viselkedést okoz.
- Mivel »kettőn áll a vásár«, a piacon résztvevők azt érezhetik, hogy nem csak rajtuk múlik az egér halála, és ezért a felelősségérzetük kisebb.
- Az is lehet, hogy mások immorális viselkedését látva elfogadhatóbbnak érzik az amúgy erkölcstelen tettet.
- Végül pedig előfordulhat, hogy egy piaci alku eleve olyan morális keret, ahol megengedett pusztán a saját önös érdekeket követni.”