A franciák Mátyás királyának, az eredetileg protestáns IV. Henriknek „Párizs megér egy misét” mondása és nyíltan politikai katolizálása se arra utal, hogy magánügy lenne a vallás, ahogyan a laicitás modern elve is ellentmondásosan írja elő minden francia polgárnak a világnézeti szabadság sajátos felfogását (vagy tiltja meg az iszlám kendő viselését állami iskolákban), mert ez egyáltalán nem jelent világnézeti semlegességet, hanem a valóságban egy bizonyos világnézet állami előírása (minden alternatívájának kizárásával, illetve megtiltásával). Az ilyen ellentmondásokat amúgy sem jogszabályokkal lehet végső soron feloldani, hanem az egymás iránti tisztelet kultúrájával.
A VALLÁSSZABADSÁG MINT HUNGARIKUM
Amúgy ebben az országban nincs különösebb okunk ebben a témában szégyenkezni, mert az európai történelemben a vallásszabadságot törvényerőre emelő első tolerancia-rendeletet Erdélyben hozta a tordai országgyűlés 1568-ban, - ami után négy évvel mészárolták le a francia protestánsokat Szent Bertalan éjszakáján és csupán 1598-ben jelent meg a vallásszabadság biztosítását célzó francia Nantes-i ediktum. Érdekes, hogy mennyire szeretünk idegen tollakkal ékeskedve dicsekedni mindenféle kamu hungarikummal, törököktől átvett paprikával, olasz szalámival vagy amerikai akáccal, de ami speciel valóban világtörténelmi perspektívában is jelentős magyar példa lehetne, mint mondjuk a vallásszabadság tordai kinyilvánítása, azt úgyszólván nem is ismerjük... Fura nép, fura erkölcsökkel.
MI AZ, HOGY MAGÁNÜGY?
Nem árt közelebbről tisztázni, egyáltalán mit érthetünk magánügy vagy magánélet alatt? A nyugati országokban élő emberek magánéletét a történelemben példátlan nyomás alá helyezte a modern tömegmédia és különösen a mai „interaktív” közösségi média, mely mára nagyrészt virtualizálta és saját érdekei szerint privatizálta mindazon százmilliók privát szféráját, akik már a közösségi médiacégek felületein, illetve okostelefonjaikon élik magánéletük javát. Régi vallások lelkekre vadászó lélekkufár papjai vélhetőleg álmodni sem mertek ilyen hatékony lehetőségekről a tudatformálásra és manipulációra, a lelkek lehalászására, mint ami ma a közösségi média és telekommunikáció multijai rendelkezésére áll. Jelzem: egy ilyen példátlan tudatformálási hatalomnak már puszta technikai lehetősége is a legsúlyosabb kérdéseket veti fel – különösen akkor, ha semmilyen érdemi civil kontroll nincs gyakorlása felett. Erről az adott cégek vezetői és tulajdonosai úgymond „szabadon” dönthetnek, üzleti döntésként, a vállalkozás szabadsága nevében... Vajon tényleg közérdek volna egy ilyen egyoldalú szabadság, mely ilyen aránytalanul nagy veszélyt jelent éppen az egyének és a közösségek szabadságára, illetve annak gyakorlására?
Végső soron hol kezdődik és hol ér véget a magánéletünk? … és egyáltalán miben nyilvánul meg? Vajon mi van még belső világomban a külvilág tükröződésén kívül? Van egyáltalán benne más? A legősibb ezzel kapcsolatos nézet szerint nincs, mert a belső világ (mikrokozmosz) nem más mint a külvilág tükröződése bennem, az én testemben-lelkemben, illetve tudatomban. Szabadságom így -ha tényleg jelent valamit- a világ felé megnyíló életemet és tudatomat jelenti, azaz ezek (szabad) vállalását mint ami az én életem és tudatom (nem másé). Ehhez képest a mai „modern” nyugati szabadságfelfogás pont az ellenkezőjét jelenti: elhatárolódásomat a világtól és a külvilágot (tetteim, gondolataim, világnézetem következményeit) semmibe vevő fogyasztói önkényt – másként mondva, ez a „szabadság” a külvilág elfogyasztását, ego általi bekebelezését jelenti, ami nemcsak értelmetlen, de kifejezetten káros világnézet. Nem azért káros, mert ez volna az én véleményem vagy másoké, hanem mert saját életfeltételeit is globálisan megdézsmálja, elfogyasztja.
MIT JELENTHET MÉGIS A VILÁGNÉZETI ÉS VALLÁSSZABADSÁG?
Csak a legdurvább globális félreértések és tévképzetek tisztázása után juthatunk el a vallásszabadság voltaképpeni értelméhez és gyakorlásához. Ennek célja nem valami individualizmus önkényes biztosítása az én számomra (akár közhatalmi eszközökkel), hanem épp ellenkezőleg: nyitottság mások világnézetére és vallására. A kereszténységben ezt jelenti alkalmasint a vallásszabadságra nézve a szeretet jézusi parancsa, mely nemcsak a tőlünk különböző nézeteket vallók iránti szeretetre szólít fel, hanem még ellenségeink szeretetét is elrendeli.
A világnézeti és vallásszabadság a gyakorlatban fenntartható etikus értelme az, hogy nem az én szellemi önkényem garanciája, hanem épp ellenkezőleg: arra szólít fel, hogy mindig tartsam tiszteletben mások meggyőződését, szellemi szabadságát és általában törekedjek arra, hogy az egész világgal harmonizáló világnézetet alakítsak ki és hitvallásomat is igazítsam ehhez a világgal kiteljesedő harmóniához – ne pedig fordítva: a világot „igazítva” saját elképzeléseimhez. Kár lenne letagadni, hogy a globálisan elég agresszív tudatformáló módszerekkel hódító nyugati fogyasztói világnézet az utóbbi, korántsem fenntartható álláspontot vallja magáénak.
A szabadság lényege a ma elterjedt globális vélekedéssel ellentétben egyáltalán nem az, hogy én vagy az én fajom, népem, vallásom (közösségem) legyen minél „szabadabb” (azaz önkényesen uralkodhasson a többi faj, nép, vallás felett!), hanem épp a fordítottja: abban áll és azon bukik, hogy ők, a többiek és az egész világ lehessen minél szabadabb – beleértve tehát magamat és közösségemet is. Éppen ez a legszebb az egészben, hogy akkor szabadulok meg és teljesedhetek ki legjobban egyénileg is az életben, ha megszabadulok egoista világnézeti és vallási előítéleteimtől, megnyílva mások és az egész világ számára. Pont ezzel találhatom meg helyemet a világban, a többiek között, ha nem próbálom meg őket legyőzni, kirekeszteni. Hogy is mondta Jézus? „Valaki igyekszik az ő lelkét megtartani, elveszíti azt, és valaki elveszíti azt, megeleveníti azt.” (Luk 17:33) „Mert mit használ az embernek, ha az egész világot megszerzi is, de lelkében kárt vall? Vagy micsoda váltságot adhat az ember az ő lelkéért?” (Mt 16:26)
Minden vallás szellemi alapja - mely túlmutat a mindenkori hatalmasságok által rá ruházott ideológiai funkciókon - eredendően egoizmusunk feláldozása a világgal való harmónia oltárán. Ha jelent valamit, a vallásszabadság ennek az áldozatnak az egyéni és közösségi megtanulását, illetve gyakorlását jelenti. Ennek egyik fő feladata és legkomolyabb kihívása ma nyilvánvalóan a keresztény-iszlám párbeszéd újraindítása, illetve az emberiség felszabadítása a globalista világfogyasztás szolgaságából, amihez képest a választott nép egyiptomi fogsága jelentéktelen epizódnak tűnhet az emberiség történetében.
A keresztény és muszlim népek évszázadok óta békében szeretnének élni és gyakorlatilag minden egyes történelmi konfliktust a nyakunkon élősködő szűk hatalmi elit szított. Korábban is így volt, ma sincs másképp. Ezeket az emberek békés többségét fanatizálni és terrorizálni próbáló hangadókat kell lecsendesíteni és leállítani mindkét oldalon (kinek-kinek saját táborában, saját háza táján!), ha békében szeretnénk élni. A vezetésre csak azok méltók, akik a békét és a külvilággal való harmóniát képviselik, akik elsősorban önmagukon uralkodnak és nem másokon – vagyis legkevésbé pont azok alkalmasak a vezetésünkre, akik ma a tömegmédiában és a pártpolitikában vezető szerepet játszanak. Tőlük kell visszavenni a szellemi és minden egyéb hatalmat, ha békét akarunk és nem háborút – ami egyre kevésbé naiv idealizmus és egyre inkább sürgető gyakorlati feladatként jelenik meg, ahogy a háborús eszkaláció terjed körülöttünk. Nem ártana felidézni történelmünk példáit és mielőbb belegondolni, hogy a háborúnál is rosszabb és nehezebben pacifikálható a polgárháború (például az ukrán konfliktus, vagy kicsit korábban a délszláv háborúk), de minden háború közül a legszörnyűbb, legpusztítóbb és legnehezebben helyrehozható konfliktus a vallásháború. Aki ilyesmiről beszél, vagy akár csak háborút emleget vallási indítékra hivatkozó merényletek kapcsán - ahogy azt ma egyre több európai véleményformáló és politikus teszi a tömegmédiában - az közveszélyes őrült, aki legalább olyan veszélyt jelent a társadalmi békére mint a dzsihadista terrorbrigádok.