Váratlan helyről kapott sistergős balegyenest Magyar Péter, erre biztos nem számított

Magyar Péter Thürmer szerint se nem baloldali, se nem jobboldali. Magyar egy báb, akit Brüsszelből és ki tudja még honnan irányítanak.

Ma este az m1-en lesz a premierje a most elkészült történelmi-oknyomozó dokumentumfilmünknek, a Cinema Infernónak.
Ma este az m1-en lesz a premierje a most elkészült történelmi-oknyomozó dokumentumfilmünknek, a Cinema Infernónak.
A történet még 2010 őszén kezdődött: a Biszku-film kapcsán Fruzsival találkoztunk Sárközy Endrével, aki 1949-56 között fiatal hadbíró volt, és a beszélgetés közben ő említette, hogy 1949-ben a Rajk és Pálffy-per után, mint fiatal, frissen végzett bírót − egy éves bíró képzés után − behajtották az Erkel-színházba és ott kötelezően meg kellett nézniük egy filmet, ami a Pálffy-perről és magáról a kivégzéséről szólt.
Megrökönyödtem a hatalom perverzióján, hogyan képes dokumentumfilmet készíteni valakinek a halálos ítéletéből és a kivégzéséről. Még akkor is, ha a II. világháború után azért előfordult hasonló történet.
Az interjú után nem sokkal felhívtam Kurucz Márton filmkutató-restaurátor barátomat, aki a Filmarchívumban dolgozik, az ő segítségével vágtunk neki a kutatásnak.
A kutatás több évig tartott, és a per, valamint a propaganda és a diktatúra nagyon érdekes, tanulságos, eddig még nem ismert epizódjait sikerült kiderítenünk.
Megdöbbentő volt olvasni, hogy Rákosiék mindenre kiterjedő figyelemmel készítették elő a pert. Abban bíztak, hogy ennek a nagy nemzetközi érdeklődéssel kísért pernek köszönhetően nem csak azt tudják bebizonyítani, hogy Tito a nyugati imperialisták ügynöke, hanem maga Rákosi is legalább kettőt léphet előre a nemzetközi kommunista hierarchiában. Rákosi közvetlenül be volt kötve a tárgyalás helyszínéhez, a munkások korabeli templomához, a VASAS-székházhoz. A rádió naponta többször élőben közvetítette a pert, s hogy a másnapi Szabad Népben naprakészen megjelenjen egy-egy tárgyalási nap, azok nem tarthattak tovább délután háromnál.
A per előkészítéseben akkori belügyminiszterként maga Kádár János is részt vett. Ennek volt köszönhető, hogy Kádár a hatalomra kerülése után, amint erre is jutott ideje a párt főtitkárának, szenvedélyes megsemmisítésbe kezdett.
De a megsemmisítésben nem csak filmszalagok égtek el. A propaganda − egy máig klasszikusként élő filmmel − megpróbált új mítoszt teremteni a Rajk-perhez.
A filmünkben megszólalt Bokor Péter ismert dokumentumfilmes is, akinek sajnos ez volt az utolsó interjúja; beszélt a korabeli filmes világról Makk Károly filmrendező, akinek akkor indult a pályája; sok segítséget kaptunk Zinner Tibor történésztől és Ötvös Istvántól, a Pálffy-per egyik kutatójától. Beszéltünk több neves filmtörténésszel, és végül elmentünk Moszkvába is. Találkoztunk olyanokkal is, akik érdekes részleteket meséltek a perről és annak felvételéről, de ennyi év után sem akartak kamera elé állni.
A Cinema Infernót ma este 23 órakor láthatják az M1-en.
Aki lemarad, az hamarosan a Mandineren nézheti meg a filmet.