A véleményformálók nem kis hányada most úgy reagál, mint mikor Amerikában annak idején, a szeptember 11-i merénylet után lelőttek egy szikh embert, pusztán azért, mert turbánt hordott és szakállas volt, ennyiben nyilván úgy nézett ki mint egy iszlám terrorista... Bár aki bármit tud a szikh vallásról, az igazán tudhatná, hogy ősellenségük az iszlám és ha valaki igazán sokat szenvedett az iszlámmal való konfliktustól, hát a szikhek biztosan... Vegyük már észre, hogy a globális tudatlanság e fokán oda jutottunk, hogy simán le lehet lőni vagy durván diszkriminálni egy vélhetően bármelyikünknél iszlámellenesebb szikh embert, csak mert szakállas és turbánt hord, tehát „kiköpött úgy néz ki” mint az iszlám terrorista képe a tömegmédiában... Az antiszemita karikatúrák szellemi és kulturális szintjén van tehát az európai közvélemény és ezt talán az épp most felhorgadó zsigeri iszlámellenessége illusztrálja legjobban. Mint karikatúra – ezúttal a mi kultúránkról, illetve annak maradékáról. Félre ne értsük a helyzetet: saját igényességének és színvonalának látványos hanyatlása sokkal jobban fenyegeti az európai sajtót és kultúrát mint bármilyen külső „veszély”, amire ujjal mutogat most saját gyengeségeinek tudatosítása helyett.
*
Illusztrációként, ha tetszik, karikatúra gyanánt, hadd folytassam egy anekdotával: a manhattani World Trade Center merénylet után a BBC-n hallottam egy interjút fél Európa iszlám vallási vezetőjével, a szarajevói főmuftival, aki tökéletes angolsággal és egy bölcs kádi higgadtságával felelgetett az újságírónő éles fejhangon, üvöltő indulattal neki szegezett, olcsó leegyszerűsítésektől, buta előítéletektől hemzsegő kérdéseire, melyek alapján az iszlám lényegében barbár fundamentalisták gyülevész hada lenne, akik a nyugati demokrácia és persze a maradék kereszténység fő ellenségei lennének. Az újságíró olyan durván részrehajló és indulatos volt, hogy a jó érzésű hallgató aligha azonosulhatott vele, inkább tűnt egyfajta profán fundamentalizmus karikatúrájának mint a hat nyelven beszélő, európai műveltségben is az újságírót bármikor leiskolázó főmufti, aki mindenre jobban hasonlított mint elvakult iszlám fundamentalistára, bár a BBC látszólag erre a szerepre kárhoztatta az interjúban. Tényleg, akkor melyik volt fundamentalistább attitűd? Ma sem látunk mást az európai sajtóreakciókban mint ugyanazt az iszlám civilizációt legkevésbé sem ismerő, tudatlan, előítéletes stigmatizációt. Ráadásul az iraki háború és az ikertornyok felrobbantása utáni Afganisztán elleni bosszúhadjárat tükrében mindez sajnos nem más mint közönséges hadipropaganda. Súlyos geopolitikai, illetve gazdasági érdekek fűződnek hozzá. Naivitás lenne ezeket figyelmen kívül hagyva értékelni a helyzetet.
Amikor nagy francia lapok főcímei azt harsogják, hogy háború van (Le Point, Le Figaro, etc.), ez nem annyira véletlen következménynek tűnik, sokkal inkább a terrorakció fő politikai célja lehetett, ennek alapján pedig nem egyértelmű, hogy kizárólag a radikális francia iszlám lehetett érdekelt ebben, mint megrendelő. A XIX. századi önjelölt, romantikus terrorakciók kora lejárt. Hol van már az Action Directe, a Rote Armee Fraktion, vagy akár az IRA és az ETA...
A mai terrorcsoportok mögött többnyire profi támogatók és nagyhatalmi érdekek, illetve ezek konfliktusai állnak. Az iszlám fundamentalista terrorizmus sem kivétel. Ha valaki higgadtan végiggondolja a dolgot, legkevésbé a muszlimok érdeke egy ilyen terrorakció és az általa kiváltott heveny iszlámellenesség. A nyomozók számára meghatározó klasszikus Cui prodest (kinek lehetett érdeke) kérdés tehát egészen másfajta érdekekre és lehetséges megrendelőkre utal, mint a felszínes indulati reakciók által megbélyegzett muszlimok, amit feltehetőleg hideg fejjel előre kiszámítottak a terrorakció kitervelői – bárki is áll egy ilyen merénylet mögött.
Akinek egy csöpp esze van, könnyen beláthatja, hogy legkevésbé az európai muszlimok érdeke, hogy ilyen indulatokat váltsanak ki magukkal szemben. Nyilván fontos lenne annak elemzése, milyen nagyhatalmi érdekeket szolgálhat egy olyan iszlamista terrorhullám, mely Franciaországot és az Európai Uniót destabilizálhatja, illetve kinek lehetett érdeke, hogy Franciaország hagyományosan szoros geopolitikai kapcsolatai az iszlám országokkal drámaian meggyengüljenek – azonban most mégsem erre fókuszálnék, hanem inkább arra, hogyan juthatott el Franciaország és Európa ideáig, hogy ilyesmi megtörténhet és ilyen reakciókat vált ki. Ennek megértéséhez ugyanis egyáltalán nem kell tudnunk, ki lehetett a terrorakció valódi megrendelője, mert az esemény szocio-kulturális, illetve politikai okait és következményeit tekintve olyan tömegek sorsát alakítja, akik mindvégig úgy reagálnak, hogy nem tudják az ügy pontos hátterét, nem ismerik az akció megrendelőit, legfeljebb a mindenütt megjelenő híradások és gyanúsított-fotók alapján alakítják ki véleményüket. Ezek a jelenségek tehát önmagukban is értelmezhetők és alkalmasint sokkal fontosabb megértenünk, hogyan működik társadalmunk az ilyen vészhelyzetekben mint azt konkrétan tudni, hogy kik és hogyan manipulálják a közvéleményt az adott esetben.
Mégis mit értünk az iszlámból? A semminél kicsit kevesebbet...
Nézzük meg talán általában mennyit tudhatnak a sajtóban most véleményt formáló szerzők az iszlámról. Jó esetben nem csupán a Reuters, az AFP és a BBCNN híradásainak fordulatait ismétlik el saját szavaikkal, mert például voltak már nyaralni Tunéziában vagy Egyiptomban, búvárkodtak és szörföztek, netán turistaként megnéztek egy-két mecsetet és a bazárban is jártak, hogy szuveníreket vegyenek. Eközben több-kevesebb sikerrel hajtották el a strandon vagy bárhol turistáknak csecsebecséket eladni próbáló gyerekseregeket. Egy ilyen út végén nem sokkal többet tapasztalnak a turisták az iszlámról mint amit már korábban tudtak vagy elképzeltek vele kapcsolatban. Alapvetően a filmek és híradások alapján ítéljük meg az iszlámot, amit a történelemórákon megtanult minimális információ is megerősít: az utóbbi évszázadokban az iszlámról kialakult képünk lényegében ellenségkép. Mi európaiak a keresztény kultúra és vallás legfőbb és legagresszívebb riválisát látjuk az iszlámban, illetve a korábbi mór és oszmán invázió történelmi tapasztalatait felturbózva az Európát fenyegető fő civilizációs veszélyként jelenik meg.
Hányan tudják ma azt, hogy évszázadokig az Európában üldözött zsidók, illetve tudósok és szabadgondolkodók a jóval felvilágosultabb mór és török vagy egyiptomi uralkodóknál kerestek és találtak menedéket? Hányan tudják, miért arab számokkal számolunk, hogy miért arab eredetű pl. az algebra és a kémia szavunk? Hányan tudják akár a legműveltebb európaiak közül, hogy az ókori görög tudomány eredményeit is lényegében arab közvetítéssel kaptuk vissza a középkorban és a felvilágosodottabb iszlám révén sikerült megőrizni saját európai tudásunk ókori örökségének javát. Arab tudósok őrizték meg nekünk Arkhimédész, Hippokrátész és Arisztotelész tudását. Egy pillanatra érdemes ezzel kapcsolatban magukba szállni mindazoknak, akik a sajtóban most a sötét középkort képviselő iszlámról fröcsögnek.
Nem ártana továbbá kicsit utána nézni, hogyan jött létre a modern időkben, lényegében Izrael állam létrehozásával egyidejűleg a ma ismert zsidóellenes „fundamentalista” és „terrorista” iszlám, mint a brit, az amerikai és a francia birodalmi gyarmatpolitika terméke. Nem ártana belegondolni kicsit, hogy az ominózus Al Kaida legismertebb vezéralakja, Oszama Ben (vagy Bin) Laden is az USA ügynökeként kezdte... Ebben az egész iszlámellenes propagandában gyakorlatilag semmi sem az, aminek a sajtóban most látszik.
Valakit érdekel egyáltalán, hogy például a legdurvább iszlám rendszerként emlegetett Iránban hogyan és miért támogathatta az iráni nép ilyen tömegesen a szigorú iszlám törvénykezést bevezető iszlám forradalmat? Tudja valaki, hogy milyen rendőrterrorral uralkodott előtte a brit olajtársaságok és az amerikai gazdasági gyarmatosítás érdekeit maximálisan kiszolgáló Pahlavi-rezsim, országát olyan mértékben és módon kiárusítva, hogy az iráni emberek szemében ehhez képest még a szigorúan vallásos iszlám forradalom is felszabadítóként és az ország függetlenségét kivívó erőként jelenhetett meg.
Vajon hány ezreléke tudja a most véleményt formáló publicistáknak, hogy a sötét középkorinak mondott iráni kormányban többen végeztek amerikai egyetemen mint az USA kormányában, valamint kétszer annyi nő végez ma Iránban egyetemet mint ahány férfi... Ezek a tények nem az iráni propaganda termékei, az Economist rukkolt elő velük nemrég, brutálisan lerántva a leplet (nem épp iszlám kendőt) saját korábbi Iránnal kapcsolatos propagandájáról is, ami alapján ugye nem pont ez a kép alakult ki az olvasókban... Persze nem azért váltottak, mert hirtelen rádöbbentek, hogy korábban mennyire részrehajló és manipulatív ellenségképet adtak Iránról, hanem mert az ISIS nyomulásával szemben mobilizálható erőként és több más okból Irán hirtelen újra szalonképessé vált a Nyugat számára. Ennyit a mértékadó sajtó, esetünkben az Economist objektivitásáról, rendkívül magasnak vélt sajtóetikai mércéjéről ésatöbbi.
A sajtószabadságról, a francia helyzetről és a folytatásról
Miután több mint tíz évig éltem Párizsban, az egyetemet is ott végeztem, van némi elképzelésem a francia sajtóról. Persze, a sajtószabadság rendkívül fontos, de ehhez ma több lényeges feltétel hiányzik, az első és talán legfontosabb a sajtó tulajdonosi szerkezete. A diáktüntetések egyikén láttam a jelenlegi francia média tulajdonosi szerkezetének organigrammját, hát lesújtóbb monopóliumokról árulkodik mint az, ahogy a két nagy kóla multi felosztotta a piacot – és ez még a Libération, a baloldali sajtó és gondolkodás végvárának „tulajdonosváltása” előtt volt... Azóta szinte nincs miről beszélni.
Az egyetlen orgánum, amit igazából sajtónak neveznék a Le Monde diplomatique (nem összetévesztendő a Le Monde nevezetű napilappal!) Pedig nem sok értelme van a sajtó szabadságát követelni, ha nincs hozzá sajtó... csak valami piaci alapon szerveződő bulvárszolgáltatás, mely minden rétegnek megadja a maga jólinformáltság-szolgáltatását (minden réteg megkapja a maga dezinformációját és az elitbulvárról szokás azt mondogatni, hogy az a „mértékadó sajtó”). Mindenki megkapja a maga bulvárját – még a szó is párizsi eredetű. Ott üldögél minden réteg a maga törzshelyein, a saját negyede bulvárjának kávézójában és olvasgatja a maga sajtóját, azaz a neki gyártott bulvárt: hogy mind úgy érezhessék kedvenc lapjuk elolvasása után, hogy kellemesen elteltek infóval. Hát el. Mint egy kiadós ebéd után. Akár kalória adatokat is lehetne adni az egyes cikkekhez. Csak tényfeltáró elemzéseket ne várjunk, mert az felébresztené a közvéleményt a sziesztázó szunyókálásból.
A másik feltétel, ami hiányzik a sajtószabadsághoz, a szóösszetétel másik fele: a szabadság, ami azzal kezdődne, ahol a globálnyugati szabadság-felfogás kábé véget ér, amikor nem az önkényességgel (ego-komforttal) azonosítjuk. A véleménynyilvánítás szabadságával különösen kommentelés formájában inkább visszaélnek a legtöbben, mint élnek vele, főleg ahhoz képest, hogy a szólásszabadság szintje milyen (ahhoz ugye némi civil kurázsi is kéne) és a gondolkodás szabadságáról inkább ne is beszéljünk, annak már úgyszólván létezése is feledésbe ment.
*
A Charlie Hebdo, a francia helyzet elemzése, különös tekintettel a bevándorlás és a laicitás problémájára (ami a francia állam profán sharia-verziója), ha egy misét nem is érne meg, de az elemzés folytatását biztosan.
*
Az írás második részét az alábbi linken olvashatják:
Laikus vagy vallási terror – hogyan szabaduljunk egy ilyen rossz választástól?