Éppen ez a különtanulás fáj valakinek?

2015. január 26. 12:48

A szabad iskolaválasztás lehetősége Magyarországon ma ellentétben áll azzal, hogy azt szeretnénk, hogy együtt tanuljanak a gyerekeink. Interjú.

2015. január 26. 12:48
Balog Zoltán
Balog Zoltán
VS

Időlegesen vagy részlegesen mégiscsak lehet majd színroma iskolát fenntartani?

Ez ma is a roma nemzetiségi önkormányzat alkotmányos joga. Én azt szeretném, hogy ha etnikai alapon működik is egy iskola, az ne a szegregáció eltakarására szolgáljon, hanem valóságos esélyt teremtsen az oda járóknak. A Huszár-telepi helyzet abszurditása, hogy van tizennyolc kisgyerek, akikkel minimum négy pedagógus foglalkozik egy nap. Ossza el, hogy mennyi törődés jut rájuk egy átlagos iskolához képest! Éppen ez a különtanulás fáj valakinek? Mennyivel lenne jobb vajon a gyerekeknek egy zsúfolt osztályban, ahol azt érzik, hogy kirekesztettek? Miért nem abban fogunk össze, hogy a spontán szegregációból fakadó hátrányok csökkenjenek, szűnjenek meg? Szerintem ez itt a kérdés. A Huszár-telepi egy abszolút kivételes helyzet, amiből nem szabad szabályt csinálni, de ha valaki ilyen módon tud iskolát működtetni, ilyen pedagógiai pluszokat tud hozzáadni, akkor csak azért bezárni, mert egy romatelep közepén van, szerintem egyrészt ostobaság, másrészt sérti azoknak a szülőknek az akaratát és alapjogát, akik oda akarják járatni a gyerekeiket. Meg a gyerekek érdekét is sérti, akik ott sokkal több figyelmet, törődést kapnak, mint bent, a több száz fős nyíregyházi központi iskolában, ahol elveszettnek érezték magukat.

Mit lehet tenni a spontán szegregált intézményekben, ahonnan a nem roma gyerekek szülei inkább másik település iskoláiba vitték a gyerekeiket?

Az egyik fontos eszköz, hogy úgy alakítjuk ki a beiskolázási körzeteket, hogy ne legyen az egyikben nagyon magas, a másikban meg nagyon alacsony a hátrányos helyzetűek aránya. Ezt a munkát például Hódmezővásárhelyen már évekkel ezelőtt példamutatóan elvégezték.

De hogy lehet ezt szabályozni a szabad iskolaválasztás világában?

Erre jó a központi, állami fenntartás, hogy a területi beiskolázás elvének megfelelően először azokat vegyék fel mindenütt, akik ott laknak, és aki máshonnan akar jönni abba az iskolába, az csak utána jöhet. Egyébként tudja, hogy e szabály bevezetése mit eredményezett? Az új rendszer elindítása óta harminc százalékkal nőtt az iskolakezdés előtti lakóhely-átjelentkezések száma, vagyis a szülők sajnos inkább lakcímet létesítettek másutt, hogy másik iskolába járhasson a gyerekük.

Akkor mégsem működik olyan jól a területi elv. Tovább fognak szigorítani?

A jelenség éppen azt mutatja, hogy elkezdett működni. Az átjelentkezéseket nyilván nem lehet és nem is akarom egyfajta társadalommérnökként megtiltani: ha valakinek van törvényes lehetősége, hogy másik iskolába – netán magán- vagy egyházi iskolába – vigye a gyerekét, akkor ez állampolgári joga. A szabad iskolaválasztás lehetősége Magyarországon ma ellentétben áll azzal, hogy azt szeretnénk, hogy együtt tanuljanak a gyerekeink. De a területi elven túl az is fontos, hogy a gyengébb, hátrányos helyzetben lévő iskoláknak is megadjuk azt a pedagógiai többletet, ami azokat is vonzóvá és hatékonnyá teszi. Még nem beszéltünk ugyanis azokról a helyekről, például Kelet-Magyarországon, Észak-Borsodban, ahonnan nem a jómódú szülők viszik el a gyerekeket, hanem nincs is kit elvinni, mert kilencven százalékban roma gyerekek járnak az iskolába. Egy ilyen településen most akkor mit jelent az integráció? Ki a szegregált? Nem tudunk mást tenni, mint hogy oda tereljük azokat a pedagógiai erőforrásokat (legyen emberi vagy anyagi), amelyek jobbá teszik az iskolát.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 26 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kuwiq
2015. január 26. 17:44
Itt valami félreértés lehet. Vannak, akik se együtt, se külön nem tanulnak. Oda aztán irányíthatja az erőforrásokat, csak az időt vesztegeti.
Zokni
2015. január 26. 14:59
A rdváltás egyik kudarca, hogy az addig valamennyire folyamatos roma integráció jelentős mértékben megtorpant. Ezt sokan, sokszor elmondták már, de senki sem akart rá érdemi intézkedéseket hozni. Alighanem olyanok nincsenek is, melyek "megoldhatnák" a helyzetet. De olyanok vannak, melyekkel valahogy elfogadható szinten tartható lenne. Ennek egyik legnyilvánvalóbb eszköze az oktatás. Csak sok pénzt kell beletenni, sok tanár kell, sok iskola. Aztán jön még ez a református vakparaszt is, meg a főnöke, a másik, meg az összes előítéletes pondró, akik ide is írogatnak, és boldogan tapsikolnak egy magyarországi réteg elslumosodásához, ellumpenesedéséhez. És most már ez a jelszavuk: ISKOLÁK HELYETT BÖRTÖNÖK!
totyalaci
2015. január 26. 14:56
Egy dologról azért nem beszélt még a miniszter úr,azzal együtt, hogy több gondolatával egyetértek. Mi a helyzet az egyházi iskolák szerepvállalásával a hátrányos helyzetű gyerekek képzésében? Erre bizony az a válasz, hogy semmi. mert egyszerűen nem vállalják be a problémás gyerekeket az egyházi iskolák. És erre nem jó a Huszár telepi példa,mert ott a telepi suli mellett az a bizonyos központi iskola(az is a görög kat.egyházé)bizony elitiskola. No ez az,amit az állami nem tud megtenni. Ha iskolai körzetekről beszélünk az egy településen lévő egyházi iskolákat is be kell vonni a körzetekbe és nekik is jusson problémás gyerek. A Bibliában sem küdték el a csonka-bonákat,szegényeket.Vagy igen?
Zokni
2015. január 26. 14:28
"Erre jó a központi, állami fenntartás, hogy a területi beiskolázás elvének megfelelően először azokat vegyék fel mindenütt, akik ott laknak, és aki máshonnan akar jönni abba az iskolába, az csak utána jöhet." - mondja. Erről van szó. Ön valamiért (vajh, miért "tisztelendő"?) elfogadta a Fidesz irányvonalát, hogy csökkenteni akarja a drágább, de fejlődőképesebb struktúrát, és helyette a szoc-ban már "jól bevált" központi iskolarendszert alakítja ki, melyen keresztül még a szociális-kulturális különbségeket is el lehet leplezni, - akárhány szerzetest is akar betelepíteni roma telepek közepébe -, de javítani nem lehet rajtuk. Aztán most meg védi az "együtt tanulás" igényét. Kitalál olyan pozitívumokat, melyek nem léteznek. Sőt. Az iskolaválasztás mindig egy új lehetőség az emberke számára, hogy tiszta lapról induljon; újra, vagy mégis kijárja magának azt a pozíciót, amit a közösség elismer. Azzal amire az iskola tanít: alkalmazkodással. Mindehhez kapcsolódik a hátrányos helyzetűek háttérbe szorítása, kopasz árokpartvonalra ültetése - közmunka címén -, gazdasági ellehetetlenítése, kriminalizálása és a többi. Mindehhez adja a nevét "tisztelendő" úr. Legalább az egyháza nevét ne adná hozzá...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!