Erre jó a központi, állami fenntartás, hogy a területi beiskolázás elvének megfelelően először azokat vegyék fel mindenütt, akik ott laknak, és aki máshonnan akar jönni abba az iskolába, az csak utána jöhet. Egyébként tudja, hogy e szabály bevezetése mit eredményezett? Az új rendszer elindítása óta harminc százalékkal nőtt az iskolakezdés előtti lakóhely-átjelentkezések száma, vagyis a szülők sajnos inkább lakcímet létesítettek másutt, hogy másik iskolába járhasson a gyerekük.
Akkor mégsem működik olyan jól a területi elv. Tovább fognak szigorítani?
A jelenség éppen azt mutatja, hogy elkezdett működni. Az átjelentkezéseket nyilván nem lehet és nem is akarom egyfajta társadalommérnökként megtiltani: ha valakinek van törvényes lehetősége, hogy másik iskolába – netán magán- vagy egyházi iskolába – vigye a gyerekét, akkor ez állampolgári joga. A szabad iskolaválasztás lehetősége Magyarországon ma ellentétben áll azzal, hogy azt szeretnénk, hogy együtt tanuljanak a gyerekeink. De a területi elven túl az is fontos, hogy a gyengébb, hátrányos helyzetben lévő iskoláknak is megadjuk azt a pedagógiai többletet, ami azokat is vonzóvá és hatékonnyá teszi. Még nem beszéltünk ugyanis azokról a helyekről, például Kelet-Magyarországon, Észak-Borsodban, ahonnan nem a jómódú szülők viszik el a gyerekeket, hanem nincs is kit elvinni, mert kilencven százalékban roma gyerekek járnak az iskolába. Egy ilyen településen most akkor mit jelent az integráció? Ki a szegregált? Nem tudunk mást tenni, mint hogy oda tereljük azokat a pedagógiai erőforrásokat (legyen emberi vagy anyagi), amelyek jobbá teszik az iskolát.”