De ha jobban belegondolunk, nem tűnik-e utópikusnak már maga az ígéret is, amely szerint a »gazdaság felszabadítása« az ember nagyobb szabadságát hozza magával? Megfeleltethető-e a gazdaságilag fejlett társadalom a szabad társadalommal? Nem egy minden korábbinál nagyobb függés megvalósításáról van-e itt szó, a »dolgoktól való függésnek,« ahol a hatalom ténye megmarad, azonban láthatatlanná válva azt az illúziót kelti, hogy felszámolja önmagát?
Habár a történeti fejlődés mítoszának akadnak még kitartó védelmezői, úgy tűnik kevéssé népszerű, mint a felvilágosodás korában, vagy akár a második világháború és az ezredforduló közötti időszakban, s a haladással kapcsolatos bizakodás helyére érdektelenséggel vegyes szkepticizmus lépett. Egyre világosabbá válik, hogy a »haladással« kapcsolatos vágyálmok, ígéretek és remények nem váltak valóra, és világ jelenlegi helyzete nagyon kevés bizakodásra ad okot. Ma, az eszmékkel (amelyeket mindig élesen meg kell különböztetnünk az elméletektől) kapcsolatos általános érdektelenség közepette, rezignált közönnyel »tudomásul veszik« a történelmet, hasonlóan egy mechanizmushoz, amely emberi erőfeszítésektől függetlenül is működik: akár a felhúzott óra, amely az ok-okozati összefüggésekből adódóan már elütötte a delet. Azonban a kezdő lendület elfogyásával ez az óra is megáll. Bekövetkezik a történetiség utáni állapot, amelyben már semmi »igazán lényeges« nem történik, egy válsághelyzet, amelyben már csak az adott állapot »elmélyülésével« számolhatunk, de semmi esetre sem képzelhetünk el valami radikálisan mást és újat, amely a mától gyökeresen különbözik. Igazság szerint számunkra már lehetetlen irónia nélkül beszélni az »elkerülhetetlen történelmi fejlődésről,« amely nem is olyan rég még a legtöbbünk számára evidencia volt.”