Brüsszel csak látszólag engedte el Ukrajna kezét, már készül az új terv

Egyelőre vége az ukrán agráróriások profitját gyarapító szolidaritásnak, de Brüsszel megígérte Kijevnek, nem járnak rosszabbul.

Az európai projekt nemcsak a hegemón szerepre törő kormányfők mesterkedésein bukhat el.
„Ha tehát Habermas fenn akarja tartani azt a nézetét, hogy az európai polgárok idén egy „nemzetek feletti kooperáció” keretein belül végre hatást kívántak gyakorolni saját közös sorsukra, akkor azt is el kell ismernie, hogy ez igen ellentmondásos módon történt. A polgárok jelentős része ezek szerint kizárólag az európai jogalkotás megakadályozása érdekében volt kész együttműködni európai polgártársaival. Így viszont inkább csak a vélemények természetes, és a demokráciára nézve – nem kis jóindulattal fogalmazva – üdvös polarizálódásáról beszélhetünk, a legitimitás erősödéséről annál kevésbé.
Belátható végül, hogy a parlamentnek, mint a diszkurzív törvényhozás intézményének a legitimitásához nem pusztán az intézmény iránti bizalom növekedésére és a parlamenten belül megfogalmazódó vélemények differenciálódására van szükség. Habermas több helyütt hangot adott annak a véleményének, hogy a parlamentben elfogadott törvények teljes legitimitásához arra is szükség van, hogy az intézményt fenntartó polgárok szolidaritást vállaljanak az eltérő élethelyzetben lévő, de a törvényeknek ugyanúgy alávetett polgártársaikkal; és hogy a törvényjavaslatokról átfogó viták legyenek az egymással szolidáris polgártársak között. A bevándorlóellenesség húrjain játszó brit UKIP, és a francia szélsőséges Front National választási győzelme, valamint a német AfD erősödése azonban arra szolgálhat példaként, hogy a nyugati jóléti államok »szellemisége« Habermas feltevéseivel ellentétben egyelőre nem a határokat átívelő szolidaritás, sokkal inkább a jóléti sovinizmus növekedéséhez járult hozzá. A tapasztalat azt mutatja, hogy egyelőre a programokról folyó európai szintű viták is rendre zátonyra futnak részben az európai nyilvánosság csatornáinak kialakulatlansága, részben a tagállamok közötti politikai-kulturális különbségek miatt.
Az elhangzó vélemények szempontjából persze nehéz kritikát megfogalmazni Habermasnak azzal az álláspontjával szemben, hogy a csúcsjelölt-állítás és az európai programjavaslatok megjelenítése fontos állomás lehet a nemzetek feletti demokratikus intézményrendszer kialakításában. Kételkedhetünk azonban abban, hogy visszafordíthatatlan demokratizációs folyamatról van szó, és hogy ez az átalakulás a polgárok növekvő helyeslésével találkozik. Az európai projekt így nemcsak a hegemón szerepre törő kormányfők mesterkedésein bukhat el, hanem olyan adottságok hiányán is, amelyeket Habermas is a jól működő demokrácia alapfeltételeinek tart: mindenekelőtt a transzparencia, a széles körű racionális diszkusszió és a szolidaritás hiányán.”