Miért autósoviniszta még a szakújságíró is?

2014. június 17. 11:07

Hiába minden igyekezetünk, ha egy autós szakújságíró is abban látja a megoldást, hogy a „bringást” szólítja fel a védekezésre, a maga meghúzására.

2014. június 17. 11:07
László János
Magyar Kerékpárosklub

„A cikk szerzője megáll a probléma elemzésével még azelőtt, hogy igazán belekezdett volna. Kizárólag azt sorolja, hogy miért is nem lehet az autóvezetőre számítani (kedvencem: dugóban elmélázva szüttyög az autós vagy éppen a naptól elvakítva megy be a sötét alagútba), és rögtön utána a konklúzió kérdésként: »Miért kell kísérteni a sorsot, kérdezem ilyenkor magamban, nem érzik a vértől ragacsos haj szagát?« Mármint a kerékpárosok. Hogy mi az oka a problémának, hogy mik a következményei és hogy milyen megoldások lehetségesek, no, erről egy szó sincs. (...)

Most, hogy már tudjuk, hogy cél a kerékpározás terjesztése és az egyéni gépjárműhasználat csökkentése, talán könnyebb a megfelelő választ megfogalmazni: a járművek vezetői maguk hozzák létre a veszélyes helyzeteket, legyenek azok akár autót vagy bringát vezetők. Mert jó lenne végre tudomásul venni, nincs olyan emberfajta, hogy kerékpáros vagy autós. Ha már mindenképpen az úton keressük az identitásunkat, próbálkozzunk PARTNEREK lenni. Tudom én, hogy ez a szó manapság nálunk nem igazán divatos, unlamas, hogy olvasva mindenki naív hülyének gondolja e cikk szerzőjét, de ettől még ez az egyetlen lehetséges megoldás a közlekedés mai súlyos problémáira. A Lánchídon, az alagútban, a Körúton, bárhol. Ha ez túl általánosnak hangzik, leírom, hogy mit jelent ez a gyakorlatban például az ominózus Lánchídon: az autók vezetői a középvonalhoz húzódnak, amennyire csak lehet, a bringák vezetői meg tudnak mellettük haladni az út jobb oldalán. És persze egymást figyelik, segítik, felelős partnerként viselkednek. De ne feledjük: a gépjárművek vezetőinek sokkal nagyobb felelőssége, lévén ők az erősebbek, nagyobbak. Hogy ez mennyire fontos, mi sem mutatja jobban, mint az ENSZ KRESZ-re vonatkozó Bécsi egyezménye: »A járművezetők különös figyelmet/gondosságot tanúsítsanak a legsebezhetőbb közlekedők iránt, úgymint a gyalogosok, kerékpárosok, de mindenekelőtt a gyerekek, idősek és fogyatékkal élők iránt.« - Bécsi egyezmény 7.3.   

Valami hasonló gondolkodást, megközelítést, problémaelemzést látnék örömmel olyan jelentős szakmai portáltól, mint a Totalcar. Mi, a Magyar Kerékpárosklub már rég kiléptünk a járműsovinizmus ketrecéből. A fenti gondolatok terjesztése érdekében indítottuk el az Együtt közlekedünk kampányt is. Csak éppen hiába minden igyekezetünk, ha egy autós szakújságíró is abban látja a megoldást, hogy a »bringást« szólítja fel a védekezésre, a maga meghúzására, a járdán közlekedésre, és nem abban, hogy például élére álljon egy olyan mozgalomnak, ami autóvezetőket hív a kerékpáros közlekedés segítésére, támogatására.”

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Apáczai
2014. július 23. 19:34
Többek között az a kerékpárosok védelme érdekében is!!!
Apáczai
2014. július 23. 19:34
Jobbról előznek, jelzés nélkül kanyarodnak, dülöngélnek, tekernek mint az őrült, kivilágítatlanul olvadnak bele a szürkületbe és igen gyakran ittasan közlekednek. Olykor több kilóméteres autóoszlop araszol mögöttük. Kerékpározni mellékúton, arra kiépített felületen lenne szabad. És ezt táblával kellene mindenhol máshol tiltani!!! Mert közveszélyes!
Samott
2014. július 04. 03:14
Ahogy azt moricka elkepzeli. "hogy mit jelent ez a gyakorlatban például az ominózus Lánchídon: az autók vezetői a középvonalhoz húzódnak, amennyire csak lehet, a bringák vezetői meg tudnak mellettük haladni az út jobb oldalán" Persze, hiszen jobbrol szokas kikerulni a jarmuveket, meg veletlenul sem balrol ahogy altalaban elozni szoktak... nagyon jol irja a Bandi, ne csinalj hulyeseget es vigyazz magadra mert lehet hogy a masik kozlekedo hibazik, es az senkit nem fog vigasztalni, hogy neked volt igazad. Mondjuk a fenti peldaban meg igazad se volt. ;) Huzd meg magad, te vagy a kisebb, a serulekenyebb.
Apáczai
2014. július 04. 03:14
Aki a közlekedési főútvonalakon bringázik, az önmaga és mások életét veszélyezteti, ráadásul a saját légzőszervét mérgezi a tömény füstgázzal. Nem kellene mindenkinek beállni a bringamaffia önreklámozó üzleti trükkjei mögé.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!