Vezető hír lett Fodor Gábor módosító indítványa a többes ajánlás visszaállításáról. Ennek elemzése előtt érdemes áttekinteni, hogyan is működik az ajánlás rendszere, mik a típushibák és hogyan lehetne javítani rajta.
Régi problémája a választási rendszereknek, hogyan oldják meg azt, hogy bárki elindulhasson egy választáson, mégse legyen kilométeres a szavazólap. A pártállami időkben a dolog egyszerű volt: ún. jelölőgyűléseket tartottak, ahol az MSZMP/Népfront általa kiválasztott elvtársakat jelölt, nyílt szavazással felkerült az illető a szavazólapra és kész voltak. 1985-ben néhány porszem azért bekerült a gépezetbe. Ekkor vezették be a kötelező többes jelölést, egyúttal azt is, hogy a jelölőgyűlésen nem csak a körzet lakói, hanem az ott dolgozók is részt vehettek. Így sikerült megakadályozni annak idején az akkori demokratikus ellenzék néhány szereplőjének indulását (lásd pl. az utolsó pártállami választás meghekkelését).
1990-ben aztán az első szabad választásokon az ajánlószelvény intézményét vezették be a támogatottság első szűrésére: a választópolgár a cédulát kitöltve személyes adataival és aláírva odaadhatta az általa támogatott jelölt-jelöltnek. Aki összegyűjtött 750 érvényeset, az indulhatott a választáson; a megyei és országos listákat is megfelelő mennyiségű egyéni jelölt alapozta meg. Értelemszerűen a többes ajánlás fel sem merült, hiszen mindenkinek csak egy cédulája volt; ugyanakkor a jogszabály biztos, ami biztos alapon kimondta, hogy ha valaki több ajánlást ad le, valamennyi ajánlása érvénytelen. Később ezt annyiban finomították, hogy ez visszamenőleg nem volt érvényes, azaz ha egy jelöltnek már korábban megvolt az elegendő ajánlása és így őt a választási bizottság elfogadta, egy később leadott esetleges duplikáció ezt nem törölhette. Ilyen duplikáció egyébként 2010 előtt elvétve fordult csak elő.
Már az első, 1990-es választáson is volt, aki támadta ezt a megoldást a titkosság hiánya miatt. Emlékezetes, hogy Krassó György, a Magyar Radikális Október Párt elnöke egy kupac hamut vitt be a választási bizottsághoz, mondván, hogy ezek az általa kapott ajánlószelvények és ő elégette azokat, hogy biztosítsa támogatói anonimitását. Ennek ellenére ez a szisztéma a parlamenti választásokon 2014-ig (azaz a 2010-14-es ciklus időközi választásain is) lényegében változatlanul érvényben maradt.
Az önkormányzati választásokon azonban egy alkalommal, 1994-ben megpróbálták bevezetni a titkos ajánlás intézményét is, egyúttal megoldva az adatvédelmi aggályokat a pártok adatkezelésével kapcsolatban. Az indulni kívánó jelöltek, szervezetek az illetékes polgármesteri hivatalban regisztráltak, majd az ügyfélszolgálatokon ajánlóíveket nyitottak számukra. A választó bement, igazolta magát, kipipálták, hogy megjelent ajánlani, majd az általa választott jelölt vagy jelöltek (többes ajánlás) ívét kitöltötte és aláírta. Ugyanakkor titkosan is ajánlhatott egy alkalommal, egy kvázi-szavazólapon (amely a regisztráltak neveit tartalmazta) ikszelt egyet-többet, majd urnába dobta. Ezeket naponta összesítették. Így valójában a többes ajánlás lehetősége mellett egy jelöltre két ajánlást is adhatott le mindenki.