A We Try Harder-doktrína

2014. május 30. 09:45

Nyilván mindnyájan ismerik a klasszikus viccet: „Maga kért hét órára telefonébresztőt? Húzzon bele, fél tíz van.” Hegyi Gábor borszakértő, borkereskedő cikke a VS.hu boros vitájában.

2014. május 30. 09:45
VS

„Ma magyar bort eladni külföldön (akárcsak bármilyen bort, hovatovább bármilyen árut) csupán rengeteg hozzáadott értékkel lehetséges. Persze nem árt holmi csekély alázat, egy kevés meggyőző erő és mondjuk némi fairtrade-szellemiség. De ma a bor világában (is) a sztori az, amivel kis anyagi befektetés mellett nagyot lehet előrelépni. Kell egy jó (lehetőleg emberi) történet a valóban kiemelkedő minőségű termék mögé, és akkor legalább az esélye megvan annak, hogy a másik oldalon ülők végighallgatnak minket. Ugyanígy sztorit kell pakolni egy régió, egy ország stb. mögé. Ezzel a történettel a magyar borágazat sajnos régóta adós maradt. Mutatok is egy példát! 

»Remek természeti adottságokkal és tekintélyes történelmi múlttal rendelkező, jóformán ismeretlen borvidékek; egyedi karakterű, őshonos szőlőfajták; a szocializmus évtizedeiben a tömegtermelés következtében visszaeső minőség; a rendszerváltás után beáramló külföldi tőke és ezzel járó technológiai fejlesztések; a külföldi tulajdonú, kiterjedt európai kapcsolatrendszerrel rendelkező nagybirtokok mellett folyamatosan egyre magasabb nívójú kézműves pincék; a régebben hagyományos borkészítési módszerekhez való visszanyúlás és azok korszerű alkalmazása; végül lassan, de biztosan kisebb-nagyobb nemzetközi sikerek.« Igen, tisztelt hölgyeim és uraim, Romániáról beszélek. 

Amikor 2011-ben a Párizsban rendezett Vinalies Internationales borverseny legjobb száraz fehérbora a Temesvár melletti Cramele Recas pincészet Solo Quinta fantázianevű bora lett (majd ennek nyomán borlapra került például Gordon Ramsay egyik londoni éttermében), erre a magyar borszakma alig reagált. Akkoriban egy borszaküzlet jellegű üzemegységben dolgoztam, a Solo Quinta ott volt a polcon, talán még valamivel háromezer forint alatt; érdekességekre fogékony vevőknek és az átlagnál nagyobb büdzsével rendelkező házibulizóknak rendszeresen ajánlgattam is, de én is időről időre nyitottam egyet. A világ (egyik) legjobb fehérborának éppen nem gondoltam.

Jól kitalált image-termék volt, nem mellesleg profin elkészítve. Angol tulajdonos, ausztrál borász stb. Ahogy azt kell. A román bor sikeréről aztán született itthon néhány, alighanem fizetett promócikk, amúgy meg (tisztesség ne essék szólván) méla kuss. Aki egyáltalán kommentálta az esetet, az persze a hagyományosan jó román-francia kulturális és diplomáciai kapcsolatokat említette, meg hogy hát ez végülis csak egy a sok világverseny közül. 

Mintha nem akarnánk észrevenni, hogy hol keressük a tényleges konkurenciát! Senki nem gondolhatta komolyan, hogy a magyar nagyüzemi borászat, a maga legjobb esetben közepes tehetségű területekről származó, legjobb esetben közepes árú termékeivel a kontinens válasza lesz az újvilág kihívására!”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!