Karinthy Frigyes négy nappal a halála előtt adott, soha meg nem jelent interjúja bukkant fel 86 év elteltével
A 22 éves, kezdő újságíró cikke az író halála miatt nem került nyomtatásba.
Tokajnak van esélye arra, hogy visszanyerje a történelmi rangját, de nem a régi elavult intézményeknek kell adni a feladatot, akik már elkényelmeskedtek és lemaradtak a fejlődéstől. Interjú.
„»Maguknak fogalmuk sincs, milyen lehetőségek előtt állnak, s ezeket nem használják ki« –idézte önt a díjátadón az előző évi nyertes, Szentesi József. Idehaza rendre felmerül, van-e az édes fehér bornak olyan nemzetközi piaca, amely felemelheti Tokajt.
Édes boroknak piacot találni valóban nem egyszerű, mivel ebből a típusból nem iszunk mindennap, vagyis óriási mennyiségről nem beszélhetünk. Ugyanakkor Tokaj kicsi borvidék, ráadásul amikor édes borok készülnek nemes úton, koncentrálódik a szőlő, vagyis kevesebb szőlőlé is lesz belőle.
Hol találhatna fogyasztóra ez a mennyiség?
Léteznek országok, ahol a tokaji borok megtalálták a piacukat, Lengyelországban például az ünnep bora volt, tehát ott lenne piac. A lengyel borfogyasztás egyelőre alacsony, de fejlődik, ezért lenne ott lehetőségünk. Másik fejlődő piac Ázsia, a tokaji borok szépen passzolnak az ottani ételekhez, csak erről kellene kommunikálni. Tokaj egyelőre nemzetközileg nem ismert, ezért sok munkára van szükség, de a minőség adott, és biztos vagyok abban, hogy sikerülne is. (...)
Tokaj hosszú évek óta az elszigetelt minőségi borászatok sikereiről szól. Lát esélyt arra, hogy ne csak egyes pincék, de az egész borvidék visszanyerje történelmi rangját?
Van esély, de hosszú, kitartó munkára van ehhez szükség. Legalább 5-10 éves távlatban kell gondolkoznunk. Mindenképpen szükség van központi akaratra, vagyis kormányzati támogatásra, ami nemcsak pénzügyi, hanem eszmei segítséget is jelent. Kommunikáció téren szakemberekhez kell fordulni, és nem a régi elavult intézményeknek adni a feladatot, vagy olyan embereknek, akik már elkényelmeskedtek és lemaradtak a fejlődéstől. Meg kell védeni az erre a célra szánt pénzügyi forrásokat és energiát a túl gyakran tapasztalt kapzsiságtól és lobbitól – ez biztos az egyik legnehezebb feladat lesz. Együtt kell stratégiát építeni a minőségi borászokkal, és eszerint kommunikálni, hatékonyságot mérni. Szerintem nagyon pozitív kezdeményezés például a Nemzeti Borkiválóság Program – amiben részt vettem – , mert tudatosan próbálja kiemelni és kommunikálni a kiválóságot.”