A tradicionális vallási és szokásrendszerek már nem adnak elegendő támaszt a modern ember létbizalmához. A tömegtársadalmak, a mediatizált, elidegenedett lét, a globális gazdaság, a hatalmi struktúrák méretei és bonyolultsága félelmet keltenek: nőnek és modernizálódnak a félelmek is. Az istenfélelem talán enyhébb, mint a modern kor előtt, helyébe a másik embertől, a látható és láthatatlan hatalmaktól való félelem és az idegenség tudata lépett. Az egyszerűbb lélek mindentől fél, amit nem ismer: a másik embertől, az idegentől, a saját szorongásától: a benne megbúvó idegentől – félelmeit pedig kivetíti, rávetíti a másik emberre.
A régi korok embere tekintetét az égre vetette, az ég hatalmaitól, s az azt képviselőktől félt. A modern ember hitét sokszor horizontális rendszerekbe: nemzetbe, pártba, ideológiába veti, de ugyanúgy kapaszkodót keres. Ami e bizalmat, biztonságérzetet, vonzalmat és hitet veszélyezteti, azt gyakorta radikálisan elhárítja magától, és inkább láthatatlan erők manipulációját feltételezi, mintsem hogy megmaradt bizalma csorbuljon felkent vezetőiben, szervezeteiben, hite világias maradékaiban. Különösen így van ez, ha rosszul megy a sora, válság veszélyezteti anyagi biztonságát, nyugalmát, népének sorsát.
Így talál rá nem létező nyugalma nem létező megzavaróira. Az atavisztikus félelmek újjászületnek, a tradicionális vallási előítéletek szekularizálódnak. Az ördög öltönybe bújik és a Wall Streeten jár, a zsidók/izraeliek egyszerre tőkések, liberálisok és kommunisták, nacionalisták és internacionalisták, s akár toronyházakat robbantanak magukra terroristák által eltérített repülőgépekkel. Mert, persze, a New York-i ikertornyok elleni merénylet is „a zsidók műve volt”, akik világméretű összeesküvést szőnek a világhatalomért, kis és nagyobb népek leigázása érdekében – legalábbis az előítéletes személyek, csoportok zavaros tudatában.
Kell lennie olyan érdeknek, ami ezeket a fantazmagóriákat elhiteti és valószínűvé varázsolja. Mi ez az érdek? Racionalizáló magyarázatot találni irracionális vagy bonyolult jelenségekre, a felzaklatóra, a megmagyarázhatatlanra, ami értékeinkkel, érdekeinkkel, személyes világunkkal összeegyeztethetetlen. Ha szégyelljük magunkat a saját vagy elődeink bűneiért, ha elveszítjük az állásunkat, ha romlik az életszínvonalunk, ha elővigyázatlanul vettünk fel hitelt és csőd fenyeget – akár a gyereknek, ha elkésik az iskolából, ha elmosódik rajzán a tus, vagy tányért tör –, mindig kell valami mentség, magyarázat, indok: miért más a felelős. Kell valaki, valami más, aki, és ami miatt rosszul megy a sorunk, nem teljesítünk eléggé, nincs sikerünk, szerencsénk, és ha keressük a bűnbakot, könnyen meg is találjuk. Láthatatlan, csak sejthető felelőst az átláthatatlan eseménysorokra, melytől időlegesen megkönnyebbülhetünk, vagy legalábbis látszólagos tudással helyettesíthetjük a nagyon is kézzelfogható nemtudást.