Rotyog a paprikás krumpli: Németh Szilárd HELYRETESZI a globalistákat (VIDEÓ)

Termőföldtől az étkezőasztalig. Németh Szilárd elárulta, mitől finomabb az étel, ha az nem brüsszeli, hanem magyar recept alapján készül.

Konzervatívok és libertáriusok gondolkodásában közös, hogy nem szeretik az állami beavatkozást, főleg a központi kormányzatét. A konzervatívok azonban könnyebben el tudják fogadni ennek az alapelvnek az eseti felfüggesztését.
„Az amerikai politikai életben a konzervatívok és a libertáriusok többnyire ugyanúgy a Republikánus Pártra szavaznak; és ugyanúgy nem kedvelik a progresszivizmust. Gyakran a libertáriusokat is (akikből Európában elvétve találunk) a konzervatívok közé sorolják, mint óliberálisokat vagy klasszikus liberálisokat. Gazdasági téren gyakran kéz a kézben haladnak a két irányzat hívei.
Mégsem olyan egyszerű kibékíteni konzervativizmust és libertarianizmust. Az Imaginative Conservative blog az egyik jelentős amerikai konzervatív gondolkodó, Robert Nisbet egy eszmefuttatását közölte a közös pontokról és ellentétekről.
Mint Nisbet írja: a konzervativizmus egyik legfontosabb alapszerzője, Edmund Burke szerint a személyes szabadság csak a tekintélyek, morális nézetek és történelmi szokások sokszínű szövedékében lehetséges. A kortárs libertarianizmus Montesquieutől, John Locke-tól és John Stuart Mill szabadságról szóló művéből eredeztethető, valamint Jeffersontól és Adam Smithtől.
Mill számára az egyetlen igazi alapérték az egyéni szabadság – aminek viszont itt-ott olyan korlátokat szab, ami a kortárs libertáriusok számára elfogadhatatlan lenne: híres például a kitétele a még felvilágosulatlan népek számára szükséges felvilágosító despotizmusról. Nisbet szerint Mill egyetlen alapértéke csak az ugyanolyan művelt és erkölcsös személyekre vonatkozott, mint ő maga.
Konzervatívok és libertáriusok gondolkodásában közös, hogy nem szeretik az állami beavatkozást, főleg a központi kormányzatét. A konzervatívok azonban könnyebben el tudják fogadni ennek az alapelvnek az eseti felfüggesztését, például a katonai önvédelem miatt. Ugyancsak közös a két irányzatban, hogy az egyenlőséget pusztán jogi egyenlőségként tudják elfogadni. Konzervatívok és libertáriusok egyként utasítják el a gazdasági, a bemeneti és kimeneti, valamint az esélyegyenlőséget. Egyként vallják a szabadság, főleg a gazdasági szabadság szükségességét. De ez esetben is a konzervatívok azok, akik ha szükségesnek látják, akkor hajlamosak kivételesen jobban korlátozni ezt a szabadságot. Nisbet szerint a konzervatívok és libertáriusok ugyanúgy nem kedvelik a háborút és a háborús társadalmat.
Mindazonáltal a két irányzat hívei közt meglehetősen nagy különbségek is akadnak. Máshogy észlelik például a társadalmat: a konzervatívok Burke, a középkori gondolkodók és realista filozófusok nyomában járva (szemben a nominalistákkal) nem egyéneket látnak első körben, hanem azon természetes közösségeket, amelyekben az egyén él: a családot, az egyházközséget, iskolát, munkahelyet, a helyi közösséget, a régiót, a társadalmi osztályt, a nemzetet és így tovább. A konzervativizmus megszületésének egyik oka az volt, hogy Burke szerint a francia forradalom az egyéni szabadság nevében lerombolta a hagyományos közösségeket, az arisztokráciát, a patriarchális családot. Az individualizmus abszolutizálása legalább annyira veszélyes a szabadságra, mint a nacionalizmus abszolutizálása.
Persze a libertáriusok – ismeri el Nisbet – nem vakok és érzéketlenek a természetes közösségeket illetően, és ugyanúgy elkötelezettek az önkéntes társulások iránt, mint a konzervatívok. Proudhon és Kropotkin anarchista libertarianizmusa a létező társadalmi csoportok alkotta rendre épülne, nem egy absztrakt valamire – teszi hozzá Nisbet, aki szerint viszont az utóbbi idők libertárius gondolkodásában sokkal nagyobb adag „egoista hormon” van, mint a konzervatívban. Mintha a mai libertáriusoknak csak az egyének lennének az igazi létezők, az intézmények csak az egyének árnyékai.
A szabadság konzervatív koncepciója a tekintély filozófiájából eredeztettetik. A konzervatívok számára a társadalom a tekintélyek pluralitása. Van szülői tekintély, tanári tekintély, papi tekintély, főnöki tekintély, és így tovább. Rengeteg tekintély van, ha belegondolunk, hogy hányféle csoportnak, közösségnek vagyunk részei és mennyi emberi kapcsolatunk van. A konzervatívok számára az egyéni szabadság a társadalmi és erkölcsi tekintélyek közeiben létezik.
Az az érv, hogy a társadalomban jelen lévő erős tekintély összeegyeztethetetlen a szabadsággal, figyelmen kívül hagyja vagy félreérti a kulturális történelmet – írja Robert Nisbet. Az ilyen tekintély a libertáriusok számára a despotizmus veszélyét hordozza magában, ezzel pedig elfeledkeznek a fontos különbségről a központi, bürokratikus kormányzat és a természetes közösségek – család, iskola, helyi csoportok – között. Ugyancsak más a felfogás a két irányzat közt a nemzetet illetően, amit a konzervatívok a közösségek közösségének tartanak.
A libertáriusok számára az egyéni szabadság a legmagasabb értékű alapelv, ami minden felett áll. A konzervatívok számára is fontos az egyéni szabadság, de szerintük ez a jó társadalomhoz szükséges alapértékek egyike, ami nem emelkedik a többi fölé.
Ahogy Nathan Schlueter írja ugyancsak az Imaginative Conservative-on megjelent Miért nem vagyok libertárius? című írásában: a libertarianizmus fő vonzereje egyben fő gyengéje is, ez pedig a leegyszerűsítésre való hajlam.”