Ugyan a jobbágyság helyzete nem volt épp fenékig tejfel, a jobbágyokból is álló sereg eredetileg valóban a törökök ellen indult volna, még a Kubinyi András által írt egyetemi tankönyvi fejezet szerint sem „beszélhetünk olyan földesúri nyomásról, amelynek szükségszerűen a jobbágyság felkeléséhez kellett vezetnie” (a mondat gyengéje aszükségszerűen kifejezés: van-e olyan mértékű elnyomás, ami szükségszerűen felkeléshez vezet, főleg ha mondjuk Észak-Koreára tekintünk?). Viszont ekkoriban épp gazdasági válság kezdett kibontakozni az öreg kontinensen.
„A kutatás mai állása szerint a mezővárosi polgárság és a gazdag, árutermelő falusi parasztréteg alkotta a parasztháború bázisát.” Emellett a marhakereskedő hajdúk is velük tartottak. A hangulathoz jelentősen hozzájárultak az említett ferencesek khm,társadalomkritikus prédikációi is, a székely Dózsának meg olyan ötlete támadt, hogy a székely szabadságot szépen kiterjeszteti a jobbágyságra. A jobbágyok királypártiak maradtak (na, ezzel mit kezd a 4K!?), de az uraik hatalmával, hogy is mondjuk, kezdeni akartak valamit.
Elindult a háború, ma polgárháborúnak mondanánk talán, de egy jobbágyok-hajdúk-polgárok versus nemesek deathmatchre talán nem kéne használni ezt a korszakra nézve anakronisztikus fogalmat. A felek – mikor ki győzött – kölcsönösen kéjelegtek egymás kiontott beleiben.
A keresztesnek indult sereg mindenesetre szépen nekiállt kúriákat és várakat felégetni, kirabolni, elfoglalni, földesurakat kinyírni, nemes nőket erőszakolni meg, valamint – mily gondosság – jogbiztosító iratokat égetni el. Az osztályharcba bezavart, hogy egyes nemesek, főleg kisnemesek – például a Becse várát átadó Szakolyi János – csatlakoztak a felkelőkhöz. Még egy csavar: a teljes jobbágyság viszont nem állt egyértelműen a sereg mellé. Várdai Ferenc erdélyi püspök például simán nekiküldte jobbágyait az Erdélybe érkező kereszteseknek.
Megtorlás: no, az tényleg volt. De nem mindenkinek. Hülyék is lettek volna az urak, ha miután végre kicsavarják a fegyvert a parasztok kezéből, azután hullahalmokat kezdenek gyártani, ahelyett, hogy szépen visszafogadnák őket – már csak gazdasági érdekből is. Szóval a többség elkerülte a megtorlást, a földesurak védték a saját jobbágyaikat, a király pedig sűrűn osztogatott kegyelmet. A fő büntetés a kár megtérítése volt. Dózsa persze úgy járt, ahogy.