Hagyomány

2013. szeptember 02. 13:41

Van itt egy béklyó: a hagyománynak az a felfogása, amely a múltra olyan realitásként tekint, mint ami kötelez.

2013. szeptember 02. 13:41
G. Fodor Gábor
GFG Blog

A győzni akaró politikus felől nézve ugyanakkor a magyar történelem egész egyszerűen rosszul van megírva: az ortodox felfogás a vesztes csaták történetéről szól, ebből nehéz erőt meríteni a cselekvéshez. Újra kell tehát írni a hagyományt. Így lépnek elő a történelemből a hősök. A hősök, jóllehet történelmi szereplők, nem a tények és a dátumok világához, nem a múlthoz, hanem a jövőhöz tartoznak. Hogy például mi ’56 értelme, az nem ’56 felől, hanem a jelen, méginkább a jövőbeli célok felől dől el. Ha a győzelem lélektani feltételeinek megteremtése a politikai feladat: akkor ’56 arról szól, hogy tisztelet a bátraknak! Így lesz a történelmi realitásból, ami kötelez, politikai realitás, ami szabaddá tesz. S csakis az ilyen és ehhez hasonló varázslásnak köszönhetően válhat a hagyomány olyan erőforrássá, amely példatárként szolgál a „kik vagyunk?” kérdéséhez.

Ha ennek az alapvető kérdésnek a megválaszolását a politika rábízná külön-külön mindenkire, a válaszok olyan széttartóak lennének, amely megakadályozná a közös cselekvést. A »mit akarunk?« kérdése ugyanis elválaszthatatlan a »kik vagyunk?« problémájától. Ha Magyarország a szabadságharcosok földje volt, ma is az, és az is marad, akkor világos, hogy mi magyarok elsősorban szabadságot, függetlenséget, önbecsülést és ehhez hasonlókat akarunk. Ez az egyirányba tartó, közös cselekvést is magában foglaló önmeghatározás pedig annyira erős késztetést jelent egy politikai közösség számára, hogy aki ennek a tagadásával próbálkozna (például a magyar történelemre a kudarcok sorozataként tekint, mondván, mi magyarok már Mohácsnál »elkúrtuk«), az egycsapásra a labancok között találja magát.

A szabadon értelmezett hagyomány így válik a politikai erőtér szembenálló pólusait is meghatározó erőforrássá.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Robinzon Kurzor
2013. szeptember 02. 15:26
Akartam is kérdezni, hogy mi lett ezzel a nyomingerrel? Hát most megkaptam.
capacete
2013. szeptember 02. 15:23
Érdekes. A történelmi események valóban jelképpé válhatnak (pl. Bastille bevétele mint a szabadság jelképe), de a közelmúltbeli eseményeket azért nehéz kiragadni a kontextusukból, és átértelmezni. Ha pl. 56 értelmezésénél teljesen elfelejtjük, hogy elsősorban reformkommunista megmozdulás volt (aminek élére persze a moszkovita Nagy Imre állt), akárcsak pl. a 68-as prágai tavasz, akkor egyszerű történelemhamisításban veszünk részt...
pedroamigo
2013. szeptember 02. 15:17
Már csak Ervin kellene és minden sufni-gondolkodót hallhatnánk ma. (CÖF-Tomi, Gépont mellett)
szalámis hegedű
2013. szeptember 02. 15:12
Mekkora seggfej ez a GFG! Nem ő kommentel itt nemezis nick-kel?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!