Az egyiptomi kísérlet bukása

2013. augusztus 08. 12:47

A politikai iszlám Egyiptomban megmutathatta volna, hogy szélsőségek helyett általa egyfajta társadalompolitikai szintézisről van szó.

2013. augusztus 08. 12:47
Iványi Márton
Jobbklikk

„A Muszlim Testvérek Társasága számára sokan megelőlegeztük a bizalmat, a posztkolonializmus végeként értékelve hatalomra jutásukat és annak körülményeit. Olyannyira, hogy olyan esetlegesen működő modellt láttunk benne, amely a térség hagyományainak feladása és a gyarmatosítás örökségét képező, arab tavasz során megbukott diktatúrák erőltetett szekularizációja nélkül ad helyet egy pluralista, felvilágosult életformának, az iszlám - amely az egyiptomi társadalom szövetétől elválaszthatatlanul a lakosság jelentős hányada számára mindig is az önazonosságot jelentősen (vagy kizárólagosan) meghatározó tudatforma volt - politikai képviselete pedig - több évtizedes politikai üldöztetését követően megérdemelten, vezető szerepét az urnákból merítve - kirekesztés nélkül, inkluzívan viszonyul és működik együtt a politikai palettával és az egész társadalommal, anélkül, hogy a nyugati világ (külpolitikai) szemléletét is adott esetben meghatározó eurocentrizmusnak görcsösen eleget akarna tenni. Más szóval a keményvonalas szalafiták - akik akár felfoghatók az erzurumi Nuszret hodzsa mozgalmának jelenkori megfelelőiként is - és a radikális, baloldali szekularizált-szabadelvű városi értelmiség között - amely prototípusai között minden bizonnyal ott találnánk Sógor efendit is - helyett egy demokratikusan megválasztott középutat. 

Ehelyett a racionalitás, 
a véleménynyilvánítás szabadsága és a civil állam (tk. a 2011-es forradalom vívmányai) hanyatlásnak indultak, a horizont vészjóslóan sötétté és keskennyé vált. A vezetésnek nézeteltérései lettek az igazságszolgáltatással, a hadsereggel, a médiával, a nőkkel, a kopt keresztényekkel, a különféle szakszervezetekkel és a fiatalok érdekképviseleti szerveivel is, tehát legszűkebb táborán kívül mindenkivel. Végül a szabadelvűek, a szociáldemokraták, a pánarabizmus hívei, a Testvéreken dogmákat és konzervativizmust illetően túltevő, keményvonalas szalafiták és mások - tehát a társadalom többsége - együtt üdvözölte bukásukat, amelynek rendeltetésszerű bekövetkeztét előrevetítették politikai »antigesztusaik«. 

A politikai iszlám Egyiptomban megmutathatta volna, hogy szélsőségek helyett általa egyfajta társadalompolitikai szintézisről van szó, hagyomány és modernitás, teokrácia és liberális demokrácia között, a rétegeket megszólító kutbista és nasszerista eszmék helyett, amely összebékíti a nemzetközi elvárásokat és a térség igényeit. Demonstrálhatta volna, hogy egy türelmes, nyitott, széles látókörű, az ideológiai különbözőségeket áthidalni szándékozó és képes, működő politikai formula, amelyben ötvöződnek a lakosság tradíciói, vallási affinitása és kereslete és a harmadik évezred kihívásai - mindez társadalmi felhatalmazottsággal.” 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
MacElek
2013. augusztus 09. 00:47
Le akarták bontani a Szfinxet. Több ezer éve áll, kibírt mindent, számtalan kort és szeszélyes rendszert. Nehogy már a "demokrácia" meg végül lerombolja. A hatalmat felülről adják, és bármikor el is vehetik. Ott az Új Egyiptom készül. És a hatalmat az kapja meg, aki azt szolgálja.
Kvasztics Fedor
2013. augusztus 08. 16:00
Egyiptommal kapcsolatban Izrael biztonságát tartják a legfontosabbnak. Ha olyan irányzat kerül hatalomra, amelyikből kinézik, hogy nem tartja ba a békeszerződést, akkor azt előbb utóbb valamilyen módon megbuktatják.
Öreg
2013. augusztus 08. 15:35
Nagy nemzetközi erők "küzdenek" a liberális demokráciáért, ami a moszlimmal összeeggyeztethetetlen! De egy keresztény értékek mentén szerveződő országgal is! Csak a kereszténység toleránsabb /gyengébb?/ mint a moszlim!
ikaljan
2013. augusztus 08. 14:25
Azt gondolom, hogy a szerző meglehetősen félreértelmezi a helyzetet: 1) az, hogy a kormányzatnak nézeteltérései vannak az ellenzékkel, és egy hatvan évig tartó dikatúra által kiépített államapparátussal, abszolút nem mutat semmit. A kormánypártnak rendre olyan ügyekben kellett összetűznie pl. az igazságszolgáltatással, amely során épppen a szólásszabadságot, a demokratikus döntéshozási rendszert és többek között a kisebbségi jogokat kellett védeni a mubaraki-elittel szemben. 2) jó is, hogy a szerző említi a koptokat; az egyiptomi játékban a kopt átlagmisi a hülyebalek szerepet kapta. Az kopt elit, élükön a Mubarak rezsimben hatalmat szerző gazdasági elittel, és a kopt pápával, azt a katonai juntát támogatják, amelyik két évvel ezelőtt még a civil kormány kritikája ellenére is keresztényellenes pogromot hajtott végre, és akiket a régi elit kezében maradó igazságszolgáltatás felmentett. A junta támogatásával szoros szövetségbe kerültek azokkal a szalafikkal, akik egyébként szeretnének megszabadulni a keresztényektől, szemben avval a mérsékelt iszlamista kormánnyal, amely kiterjesztette a kisebbségi jogokat. 3) az, hogy a mindenkori kormánynak nézeteltérései vannak az ellenzékkel, az természetes. Ezt hívják tundiilik demokráciának. Az egyiptomi demokrácia gyengesége éppen abban mutatkozott meg, hogy kiderült, demokratikus ellenzék tulajdonképpen nem létezik, a szalafikon és a muszlim testvériségen kívül az egyetlen komolyan vehető hatalmi központ a mubarakista elit, az un nevezett liberálisok és fiatalok pedig nem rendszerváltást és demokráciát, hanem a rezsimen belüli generációváltást szerettek volna elérni, és mindennemű skrupulus nélkül mondtak le az arab tavasz valamennyi vívmányáról a szólás és sajtószabadságtól kezdve a civil államon, a demokratikus választáson és a jogálamon át az olyan alapvető szabadságjogokig, mint a habeas corpus. 4) az egyiptomi eseményeket illetően éppen az a helyzet - a társadalom többségének véleményét nem ismerhetjük. Feltéve, ha valamelyes kritikával kezeljük a Tamarod egy hét alatt összegyűjtött állítólagos 10-12-15-33-22-30-20-25 millió aláírását, illetve a 350 ezer fő befogadású téren tartott 10 milliós tüntetést. (ilyen számítások után még rákayfilip is megnyalná a tíz ujját) Illetve mégiscsdak lehet valami képünk; Az elmúlt két évben az egyiptomi választók 5 alkalommal nyilváníthattak véleményt, ebből mind az 5 alkalommal a Muszlim Testvériség jelöltjei, illetve álláspontja kapta a legtöbb szvazatot. Morsi elnökségének egy éves évfordulóján készített közvélenménykutatás szerint, bár az elnök népeszerűsége az elmúlt fél évben jelentőségen csökkent, a választók 42%-a még mindig rá szavazott volna. Ez 8%-kal magasabb érték, mint amit Mursi az első fordulóban elért. Ezért van az, hogy a Egyiptom se kiköpni, se lenyelni nem tudja a katonai puccsot.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!