Ez az a pont, ahol józan ember már a fejét veri a falba, és nagyjából ez volt az a mentalitás, aminek köszönhetően az SZDSZ is vígan a süllyesztő mélyére teleportálta magát. Felülről megmondani ugyanis, hogy a cigány gyerek igenis köteles ott tanulni, ahol minimum van kétszer-háromszor annyi nem-cigány diák is, valamint hogy ez abban az esetben is szükségszerű, ha esetleg hátráltatja a többieket is a tanulásban: nos, ez nem igazán találkozik a valósággal, a létező társadalmi viszonyokkal. Persze, egyesek szerint ez bátor és emberséges hozzáállás, de a tények akkor is tények maradnak: a hátrányos helyzetű gyermekek nem feltétlenül járnak jól az erőltetett integrációval, míg a többiek csak hátrányt szenvednek az őket korlátozók miatt.
Nem azt mondom, hogy a szegregációnak nevezett jelenség jó dolog, csupán arról van szó: nem biztos, hogy érdemes a helyi viszonyokat nem ismervén, az emberi jogok elkötelezett harcosát mímelve háborút vívni a természetesen, organikusan kialakult viszonyokkal szemben. Ha egy-egy ilyen intézmény emberi viszonyokat tud teremteni, ha kemény munka folyik ott, ha nem elégszenek meg a legalacsonyabb szintű oktatással – mondván, ennél többre úgysincs szükség –, akkor a dologgal tulajdonképpen ki lehet egyezni.
Egyenlőség pedig nincs és sosem lesz: ezért vannak különböző tagozatok az iskolákban, ezért vannak eltérő képességűeket befogadó gimnáziumok, és ezért vannak direkte hátrányos helyzetűek felzárkóztatását segítő oktatási intézmények. Lehet persze felülről babaházasat játszani és a vendéglátói szakközép tanulóit áttenni a francia két tannyelvű gimnázium egy osztályába. De ettől még nem biztos, hogy a pincérnek készülő fiatal jobban fog érteni franciául, ahogy az sem, hogy majd a leendő francia lektorok pozitívabban fognak viszonyulni a felszolgálónőkhöz. A példa persze abszurd, mégis jól szemlélteti, egyesek hogyan próbálnak harcot vívni a valósággal szemben, miként igyekeznek segíteni úgy, ahogy a szerencsétlen sportszeletes feka segített a reklámban.