Krisztusra épülő társadalmi tanítást

2013. március 01. 09:40

Ő vezette a Hittani Kongregációt a nyolcvanas években, amikor az egyháznak szembe kellett néznie a Latin-Amerikában fellépő felszabadításteológia eretnekségével.

2013. március 01. 09:40
Szalai Ákos
Kereszténység és kapitalizmus

A felszabadításteológia a végletekig vitte azt, ami sajnos sok keresztényre, katolikusra ma is jellemző: a társadalmi igazságosságért való harcot állítja a társadalmi (politikai) gondolkodása középpontjába, elfeledkezve arról, hogy a társadalmi tanítás is ugyanarra azt alapra épül, mint az Egyház tanítása minden másról, Krisztusra. A jócselekedetek fontosak, a társadalmi igazságosság érdekében való fellépés, a szegények, a hátrányos helyzetűek támogatása ugyan fontos (elengedhetetlen), de a Krisztussal való közösséget kell hangsúlyozni. Nem válhatunk olyan katolikussá, kereszténnyé, akik azon mérik a hitet, hogy hány igazságos tettet hajt végre valaki, mennyire erősen küzd a társadalmi igazságosság ellen.

Ezért definiálja újra a szeretet is. (Illetve dehogy újra, csak visszatér annak klasszikus keresztény értelmezéséhez, amelyről a maguk »modernségére« büszke keresztények szerettek elfeledkezni.) A szeretet nem mézesmázos mások felé fordulás, nem egyszerűen mások szavának, vágyainak megértése, nem együttérzés, nem pusztán a másért tenni akarás - a szeretetnek az igazságon kell alapulnia. Az igazságon, amely megérti az ember transzcendens méltóságát.

Nem az igazságosságot állította a társadalmi tanítása középpontba, hanem azt a magatartást, amit Krisztustól tanulhatunk: az ajándékozás logikáját. Krisztus arra tanít, hogy ezt nem másoktól kell elvárnunk (ahogyan a társadalmi igazságosságról vég nélkül beszélők gyakran teszik), hanem nekünk kell eszerint élnünk. Élnünk, mert erre szól a hivatásunk (a mienk és nem másoké). Hivatás, egy másik szó, amely az ő szövegeiben, különösen a Caritas in veritate-ban kapott eddig nem ismert hangsúlyt.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 5 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Zokni
2013. március 05. 09:21
"A felszabadítás teológiája irigységet kanonizálja." - írja. Ez jó. Ez egy tipikus relativizáló megállapítás, mely egy jelenség több kísérő tényezőjéből a legkevésbé fontosat emeli ki, és "kanonizálja". Tehát azért maradjon bezárva a rab, mert Istennek nem tetsző dolog, hogy a kiszabadulásával más jogát korlátozza, birtokát háborítja, javát veszélyezteti. Az az állapot viszont, hogy az a rab, rab, a szabad meg szabad, az Isten akaratát tükrözi, ezért változtatni tilos rajta. Akkor most mi is az az "eredendő bűn"? Akkor miért tette Éva, hogy bűnre csábította az erre hajlamos bordahiányost. Csak nem azért, mert Isten úgy akarta, hogy kedves teremtménye eljátszadozzon egy kicsit a természet gyümölcseivel? Tehát most, amikor bűnöst és bűntelent, rabot és rabtartó szabadot ütköztetünk, Isten flipper-játékában mi vagyunk a golyóbisok, melyet jobbra-balra lökdös a csehóban, miközben a szája sarkából egy fogpiszkáló lóg ki, a cigarettafüsttől hunyorog, és mindenütt az állott sör savanyú szaga lengedezik?
Feltuki és Gogylász
2013. március 01. 23:17
A felszabadításteologiája irígységet kanonizálja. A szocializmus (kommunizmus) az emberi irígységre alapoz. Erénynek álcázott bűn.
magnamater
2013. március 01. 17:23
Hogy Dél Amerikában a papok a szegények mellé álltak, annak nyilván megvolt a társadalmi oka,nem kellene eretnekségnek minősíteni. Nálunk meg a romapolitika a vétkes,a segély a lustaságukat segíti, a jogvédők pártfogása meg a képzetet erősíti bennük, hogy ők bármi rosszat megtehetnek.
pierre bayle
2013. március 01. 14:14
Huh - ebben minden benne van, amivel nem értek egyet, szépen és igényesen megfogalmazva persze. Mindig élmény olvasni Szalait. Az ajándékozás logikája = ne pofázz jogokért meg egyenlőségért, majd a gazdag esetleg dob neked egy kis alamizsnát, ami az ő lelki üdvét is szolgálja.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!