Krisztusra épülő társadalmi tanítást

2013. március 01. 09:40

Ő vezette a Hittani Kongregációt a nyolcvanas években, amikor az egyháznak szembe kellett néznie a Latin-Amerikában fellépő felszabadításteológia eretnekségével.

2013. március 01. 09:40
Kereszténység és kapitalizmus

A felszabadításteológia a végletekig vitte azt, ami sajnos sok keresztényre, katolikusra ma is jellemző: a társadalmi igazságosságért való harcot állítja a társadalmi (politikai) gondolkodása középpontjába, elfeledkezve arról, hogy a társadalmi tanítás is ugyanarra azt alapra épül, mint az Egyház tanítása minden másról, Krisztusra. A jócselekedetek fontosak, a társadalmi igazságosság érdekében való fellépés, a szegények, a hátrányos helyzetűek támogatása ugyan fontos (elengedhetetlen), de a Krisztussal való közösséget kell hangsúlyozni. Nem válhatunk olyan katolikussá, kereszténnyé, akik azon mérik a hitet, hogy hány igazságos tettet hajt végre valaki, mennyire erősen küzd a társadalmi igazságosság ellen.

Ezért definiálja újra a szeretet is. (Illetve dehogy újra, csak visszatér annak klasszikus keresztény értelmezéséhez, amelyről a maguk »modernségére« büszke keresztények szerettek elfeledkezni.) A szeretet nem mézesmázos mások felé fordulás, nem egyszerűen mások szavának, vágyainak megértése, nem együttérzés, nem pusztán a másért tenni akarás - a szeretetnek az igazságon kell alapulnia. Az igazságon, amely megérti az ember transzcendens méltóságát.

Nem az igazságosságot állította a társadalmi tanítása középpontba, hanem azt a magatartást, amit Krisztustól tanulhatunk: az ajándékozás logikáját. Krisztus arra tanít, hogy ezt nem másoktól kell elvárnunk (ahogyan a társadalmi igazságosságról vég nélkül beszélők gyakran teszik), hanem nekünk kell eszerint élnünk. Élnünk, mert erre szól a hivatásunk (a mienk és nem másoké). Hivatás, egy másik szó, amely az ő szövegeiben, különösen a Caritas in veritate-ban kapott eddig nem ismert hangsúlyt.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 5 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Feltuki és Gogylász
2013. március 01. 23:17
A felszabadításteologiája irígységet kanonizálja. A szocializmus (kommunizmus) az emberi irígységre alapoz. Erénynek álcázott bűn.
magnamater
2013. március 01. 17:23
Hogy Dél Amerikában a papok a szegények mellé álltak, annak nyilván megvolt a társadalmi oka,nem kellene eretnekségnek minősíteni. Nálunk meg a romapolitika a vétkes,a segély a lustaságukat segíti, a jogvédők pártfogása meg a képzetet erősíti bennük, hogy ők bármi rosszat megtehetnek.
pierre bayle
2013. március 01. 14:14
Huh - ebben minden benne van, amivel nem értek egyet, szépen és igényesen megfogalmazva persze. Mindig élmény olvasni Szalait. Az ajándékozás logikája = ne pofázz jogokért meg egyenlőségért, majd a gazdag esetleg dob neked egy kis alamizsnát, ami az ő lelki üdvét is szolgálja.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!