Ma újra Külügyi Tanács Brüsszelben
Úgy látom, tíz év nem volt elég ahhoz, hogy megismerjenek…
Az iskolák állami kézbe adásának folyamata sorra produkálja az előkészítetlenség, majd az utólagos kapkodás tüneteit.
Tudjuk, hogy Magyarország a permanens reformok országa, ahol a balos kormányzatok átalakítási mániájánál sajnos már csak a kétharmados jobboldal reformdühe a nagyobb. De az eleinte zökkenőmentesnek ígért (itthon? zökkenőmentes átalakítás?) közoktatási reform, az iskolák állami kézbe adásának folyamata sorra produkálja az előkészítetlenség, majd az utólagos kapkodás tüneteit; ahogy az összes olyan jelenséget is, amely együtt jár a durva centralizáció és a valóság súrlódásával.
Ha van szektor Magyarországon, amelynek dolgozói megtanultak sokat nyelni, az a közoktatás; de az valószínűleg minden érintettben kiveri a biztosítékot, ha az amúgy is alulfizetett szektorban a megváltónak ígért államosítás a fizetések csökkenésével, sőt bizonytalanná válásával jár, akár csak átmenetileg, akár hosszú távon. Az ezzel kapcsolatos mai hírek pedig egyáltalán nem szolgálnak megnyugtató magyarázatokkal.
A Magyar Nemzet és a Népszava egyaránt arról számolt be – idézi a hvg.hu –, hogy a KLIK-éra első fizetési időszakában több iskolában kevesebb fizetést kaptak a pedagógusok az eddiginél. A Nemzet arról írt, hogy bizonyos önkormányzati pótlékoktól és támogatásoktól elestek a tanárok. A lapnak Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Szövetségének elnöke azt mondta: bár az önkormányzatok működtetők maradtak, már nincs lehetőségük arra, hogy különböző önként vállalt pluszjuttatásokat adjanak a tanároknak. Gémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke is csak azt tudta mondani: hiába adnának a települések, nincs miből, mivel a feladatokat és a hozzájuk rendelt pénzt nem egyenlő arányban vonták el az önkormányzatoktól. A Népszava arról számolt be, hogy tíz-tizenöt százalékkal kevesebb nettó fizetést utalt az államkincstár egyes dunakeszi, illetve zuglói iskolákban dolgozó pedagógusoknak. Bár a KLIK hétfőre ígérte, hogy minden pedagógus megkapja a januárban számfejtett fizetését, de újabb adminisztrációs hibák történhettek: az egyik esetben az érintettek családi adókedvezményeit „felejtették el” jóváírni. A hvg.hu idézi a Világgazdaságot, mely szerint az Emberi Erőforrások Minisztériumánál keresik a most hátrányba került pedagógusok kompenzálásának költségvetési forrását. Emellett ugye az a terv, hogy idén ősszel már tényleg bevezetik a pedagógus életpályamodellt, fizetésemeléssel, ha a gazdaság beindul. Ha.
Az eddigi fenntartók tehát széttárják a karukat, mondván, már nincs rá pénz; az újak pedig a szebb jövő felé mutatnak, amiben minden jó lesz. Ha. Csakhogy az amúgy is alulfizetett tanároknak ma kell a fizetés, mert ma akarnak megélni belőle, kifizetve a számlákat meg a család fenntartását. Egy ilyen hiba is megengedhetetlen, hát még ha általános jelenségről beszélhetünk. Szilvay kolléga kétrészes riportban írt az államosítás előtti reményekről és félelmekről; majd a január folyamán bekövetkező tényleges változások iskolai tapasztalatairól: egy budapesti általános iskolában sürgősen fel kellett venni egy tanárt, azonban az igazgatónak már nincs ehhez joga. A tankerület viszont még nem szerveződött meg, így a gyakorlatban nem tudta felvenni a tanerőt. Az illető tanár így most annak reményében dolgozik, hogy egyszer majd aláírják a szerződését. Vagy: egy adott településre a kívülről bejáró pedagógusok eddig 20-30 ezres utazási pótlékot is kaptak, ez január óta nem érkezik meg az érintettek számlájára, és senki nem tudja, mikor térítik meg; ahogy a cafeteria is erre a sorsra jutott.
Egyszerre felháborító és elgondolkodtató, hogy a rapid centralizáció mennyire nem tud mit kezdeni a magyar valóság sokféleségével, amit most már konkrétan a tanárok pénztárcája bán. Az elnyúló átmeneti állapot fokozza a bizonytalanságot, kiszolgáltatottá teszi a tanítás napi felelősségével kelő és fekvő tanárokat; s ebben a helyzetben az amúgy is túlméretezett és túlbonyolított magyar bürokrácia is csak a szokásos lefagyási és egymásra mutogatási tüneteket produkálja. Óriási különbségek vannak városok és városok, falvak és falvak, iskolák és iskolák között, amit az eddigi – persze nem tökéletes, de mi tökéletes – rendszerben kezelni tudtak a nagyobb önállósággal és közelebbi döntéshozatali szintekkel rendelkező oktatási egységek. A szubszidiaritás fogalma nem csak bullshit, hanem a legmegfelelőbb megoldásra való törekvés jelszava, hogy a problémákat ott oldják meg, ahol azok keletkeznek. Az autonómia szinte teljes felszámolásával, a központi, egyenlősítő szándékok ráerőltetésével ez a rugalmasság, a kiszámíthatatlan magyar közállapotokhoz való alkalmazkodási képesség vész el, amit persze még több bürokráciával akarnak megoldani. Olyan bürokráciával ráadásul, amely kellő előkészítettség nélkül igyekszik felvenni a fonalat, s amelyben a fenntartót a fenntartottak látnak el ingóságokkal, ugye.
Még sincs min meglepődni. Ez történik mindig, amikor a pofonegyszerűnek és világosnak szánt, felülről érkező központi akarat találkozik a javíthatatlanul sokrétű valósággal. Van rá ellenszer, úgy hívják, konzervatív gondolkodás.