Gulyásról a szalonszerű tárlatok MMA-s felvetése után derült ki, hogy nem ingatható meg egykönnyen, nem győzhető meg arról, hogy támogasson egy általa eleve rossznak tartott konstrukciót: a képző- és iparművészet demokratikus bemutatására tett kísérlet ugyanis távol áll a legtöbb kortárs művésztől, azt anakronisztikus és értelmezhetetlen módszernek tartják. A művészetet ugyanis nem lehet demokratizálni, nem lehet mindenkit beengedni alanyi jogon: itt értékelválás zajlik, és csak annak sikerülhet bekerülnie, akinek műve szakmai szempontok alapján is értékelhető. Itt nincs »de most jön a jobboldal«, nincs »jöjjön el nektek is hét szűk esztendő«: a kultúra nem viselheti magán a politikai szempontok alapján történő osztályozást, és nem tűri meg a pusztán ideológiai alapon bekerülni kívánókat. Tudta ezt Gulyás, ezért lemondott; és tudta L. Simon is, de valamiért szükségét érezte a maradásnak. Végig szerette volna csinálni, elvégzésre váró feladatok sorát látta még maga előtt. Ebben viszont hibázott. Van, amihez már nem lehet szájhúzás mellett asszisztálni, és van, amiről világosan ki kell mondani, ennek 2013-ban nincs létjogosultsága. De politikus alkatról van szó, így nem egykönnyen szenved vereséget.
Ma kulturális értelemben két jobboldal van. Nem volt ez nagyon másként eddig sem, de most még világosabban kirajzolódtak a határvonalak. Az L. Simon, Gulyás, Rockenbauer (»nem az a konzervatív, aki nem érti a kort, amiben él«), Szörényi és megannyi más szereplő által képviselt, egyébként sokszínű és akár egymással is meccselő körök tisztában vannak saját kulturális értékeikkel. Meg tudják magukat határozni, ugyanakkor másokhoz is képesek azok saját értékének jogán viszonyulni és befogadóak a más értékekkel szemben, mert tudják: csak azokkal együtt jön létre a teljesség.
Nem így van ez a kultúrpolitikával flörtölő másik térfélen, melyet bizonyos értelemben szintén jobboldalinak neveznek: őket képviseli többek között Fekete György avagy Kerényi Imre, akik a kulturális térfélen is csak szekértáborok küzdelmében tudnak gondolkodni. Akik a kultúrkampf fokozásához (olykor sok éves) munkájukkal járultak hozzá az árok jobb oldalán. Akik már sokszor egyértelművé tették, hogy kissé egysíkúan szemlélik a magyar kultúra alakulását, és ideológiai okokból úgy érzik, olyanoknak is nagy fontosságot kell tulajdonítani, akik ezt művészetük okán nem feltétlenül érdemelnék ki. Akik szerint Wass Albert és Nyirő József indokolatlanul lett háttérbe szorítva, ugyanakkor Esterházy Péter és Tarr Béla jogtalanul került rivaldafénybe. Hogy bőven vannak ilyenek a világnézetileg baloldali-liberális művészek között is? Világos, de sepregessünk csak a magunk háza táján. Módszereik és szempontjaik a szocializmus élharcosaiéhoz hasonlítanak: csak akkor éppen Váczi Mihályt és Szilvási Lajost kellett tolni – hogy emiatt olyan nagyságok szoruljanak háttérbe, mint Márai Sándor, Petri György, vagy a nyolcvanas években az egyetlen betiltott játékfilmmel büszkélkedő Jeles András.