Érdekes, hogy mindezen evidenciák évek óta meg se fordulnak a politikusok fejében. Ha a felsőoktatáshoz hozzá kell nyúlni, akkor mindig csak pénzben gondolkodnak: hány állami és hány költségtérítéses hely van, és ezekre mennyi legyen a ponthatár? Az egyetemet azért kell komolyan venni, „mert ha valaki belép egy hitelkonstrukcióba, azt valamikor törleszteni kell, és ha valaki nem végzi el az iskolát, abból hátránya származik” – mondta Balog Zoltán, nemrégiben, mikor éppen úgy volt, hogy megvédik a keretszámokat. A kormány hozzáállását mindenesetre remekül tükrözi ez a mondat. Tényleg ezért kell komolyan venni az egyetemet? Nem inkább azért, mert az embert esetleg érdekli, amit tanul, van hivatástudata, vagy – anyagias megközelítésben – egyszerűen csak diplomásként jól akar keresni? Nehogy már azért legyünk kénytelenek komolyan venni az egyetemet, mert egy hitel lóg a fejünk fölött!
Mindemellett el kell ismerni, hogy nyilvánvalóan lehet, sőt érdemes is anyagi eszközökkel ösztönözni a hallgatókat, de nem ez kellene, hogy az elsődleges szempont legyen, főleg nem a felvételinél. Hogy az ösztöndíj valójában kiket ösztönöz, nem tudom. Talán a műegyetemistákat. Humán szakokon viszont általában négyes-ötös átlagra is olyan minimális, zsebpénz-jellegű ösztöndíjat adnak, amire vállvonogatva azt mondja az egyszeri hallgató: ha kapok, jó, ha nem, úgyis jó, nem ez a pár forint fog arra motiválni, hogy még többet üljek a könyvtárban.
Létezik ennél sokkal jobb intézmény az ösztönzésre, amit pedig csak nagyon szűk körben alkalmaznak: az átsorolás. Az egyetemeken minden félév végén a leggyengébben teljesítő, addig ingyen tanuló hallgatókat átsorolják költségtérítéses képzésre, a helyükre pedig a legeredményesebb költségtérítéses hallgatók kerülhetnek, akik a továbbiakban államilag finanszírozott képzésben folytathatják a tanulmányaikat. Mindez csak a diákoknak egy nagyon kis részét érinti, holott érdemes lenne szélesíteni az átsorolással érintettek körét. Jelenleg azokat az államilag támogatott képzésben tanuló diákokat sorolják át költségtérítésesre, akik a tantervben előírt kreditmennyiség felét sem szerzik meg! Magyarul tényleg nagyon hülyének és/vagy lustának kell lenni ahhoz, hogy valakit költségtérítéses képzésre átsoroljanak. Ezt a határt szigorúbban is meg lehetne húzni, mondjuk a kreditmennyiség kétharmadában; esetleg kiegészítve azzal, hogy az átsoroltak helyére nem kerülnének költségtérítésesek, hanem annyival több költségtérítéses hallgató lenne és kész. Így többen kapnának esélyt az ingyenes tanulásra, viszont akikről kiderül, hogy a szakra alkalmatlanok, azoknak az adott tanévtől kezdve fizetniük kéne.