„A kisvállalati adó és a kisadózók tételes adójának bevezetése érdemben csökkenti a kisebb vállalatok és vállalkozások közterheit, alapvetően átrendezve az adóterheket a vállalatméret dimenziójában – csakúgy, mint a társasági adó esetében. Ez a lépés ráadásul megfeleltethető az LMP által tavaly még propagált általános járulékcsökkentésnek, mivel legfeljebb 25 fős dolgozói létszámnál nem keletkezik szociális hozzájárulási adófizetési kötelezettség, amennyiben az érintett cég áttér a kisvállalati adózásra. Hasonló a helyzet az egyéni vállalkozóknál is: a kisadózók tételes adója fix összegű havi terhet jelent, kiváltva a befizetési kötelezettségek széles körét – és ezen intézkedések már jóval az LMP programjának nyilvánosságra hozatala előtt ismertté váltak. És bár az alternatív javaslat is tartalmaz egy kkv-kat segítő intézkedéscsomagot, ez azonban a kormányzati tervekben megjelenő adócsökkentés mértékével nem veheti fel a versenyt. A társasági adó alsó kulcsának 19 százalékra való visszaemelésével a párt a kormányétól homlokegyenest eltérő álláspontra helyezkedik. A jelentékeny adóemelések (társasági adó, zöld adók, szja-terhelés átrendezése) jelentősebb inflációs hatást is kiválthatnak. A jelenlegi, továbbra is gyenge belső kereslet ezt ugyan tompítja, ugyanakkor ahhoz nem férhet kétség, hogy a terhek – különösen a zöld adók – áremelés formájában jelennek majd meg (áthárítás). Paradox módon a magasabb fogyasztási hányadú, jellemzően alacsonyabb jövedelmű háztartások jövedelmének bővülése önmagában addicionális keresletet gerjeszt az egykulcsos, adójóváírás nélküli rendszerhez képest, ami nem elhanyagolható mértékben emeli a 2013-ban várható inflációt.
A tavalyi alternatív LMP-költségvetésben is szereplő 5 százalékos zöldség- és gyümölcs-áfakulcs jó kísérlet lehet arra, hogy valóban fehéríthető-e az ágazat, vagyis igaz-e, hogy 5 százalékos áfánál már nem éri meg adót csalni (szemben a 27 százalékos kulccsal). A jelentős áfacsökkentés nyomán jótékony hatásokra (az alacsonyabb jövedelmű rétegeknél jelentős tehercsökkenésre, kevésbé növekvő élelmiszerárakra) lehet számítani, ugyanakkor a bevételkiesés is kellő biztonsággal tervezhető az áfakulcs csökkentésének függvényében.14 A kormány a fordított áfa (sertéságazatra vagy gabonakereskedelemre) kiterjesztésétől várja ezt a hatást.