Akik tehát kevésbé szerencsés csillagzat alatt születtek, a környékbeli vendéglátókon tölthetik ki a dühüket, akik, lássuk be, képtelenek kielégíteni a napi többezres fémpénzigényt. Sajnos probléma az is, hogy türelmi idő a siófoki parkolásban nem létezik, érkezik a kerékbilincs a külföldi rendszámú kocsikra, mert, mint tudjuk, a külföldinek van pénze, megfizeti… A szintén koncepció nélküli parkolási rendszer remek megoldását tárhatom fel azzal, hogy elárulom: „Kedves Siófoki Közterületesek! Találjátok már ki a be- és kiengedő kapukat, ahol egyben lehet fizetni, a parkolás végén!” Micsoda megkönnyebbülés! Az eddigi megvalósítás akadályát még ma sem értem. A másik gond pedig, hogy nincsen normális illemhely a kikötőben. Ami van, az pedig súlyosan aggályos felszereltséggel bír. Már ha észreveszik! Nem könnyű ugyanis megtalálni – higgyék el a WC-üzemeltetők is –, sok fára felszögelt vagy sarokra kitákolt törött tábla után van csak lehetőség a nap további részének megkönnyítésére. Vagy egyszerűen csak beslisszolnak a helyi vendéglátó-egységekbe, főjön a tulaj feje amiatt, hogy a város nem képes mosdót biztosítani a turisták számára. A rendezvények esetéről ne is beszéljünk, bár ott a több száz látogatóra már kiszerelnek 2 azaz kettő darab mobilvécét. Nehogy szó érje a ház elejét, Siófok itt is a minimum szint alatt teljesít.
4. A pláza és a Víztorony körüli tér
Na most ez minek kellett? – kérdezi mindenki, akinek már volt kormánykerék a kezében. De nem leszek ennyire rugalmatlanul kritikus. A tér megépítésével vagy 100 parkolóhely szűnt meg közvetlenül, megfelelő alternatív infrastruktúra kialakítása nélkül. Sikerült a város egyik vénáját megszüntetni, ezért a környező „hajszálereken” igyekszik mindenki kikerülni a körülményes és pénzügyileg kusza vállalkozást. Amely „kisutak” így persze új értelmet nyernek, és lehet szedni a dugóadót. Nem posztom a károgás, de ebből még bajok lesznek, amennyiben nem szokik át minden városlakó a kerékpárra. Hozzáteszem, nem is volt állapot, hogy mindenki csak úgy kényelmesen leparkolt a belvárosban a célbolt előtt vagy csak „villogóval” megállt 42 másodpercre, hogy beszaladjon két króászónért. Ezek ma hol lehetetlen vállalkozások, hol pedig a rendőrség bírságol, megjegyzem néha jogosan. Egy biztos, az átépítések után véletlenül fennmaradó parkolóhelyeket is megszüntetik; a Hock János közben már leverték a fémoszlopokat, így az utolsó mentsvár is megszűnt. Jól is van ez így, már kezdtem félni, hogy valami elkerülte a városvezetés figyelmét.
Ami azonban a legjobban kifogásolható a térben, az a minősége: az építész remekül alkalmazta a lehető legjobb technikákat, melynek következtében mindent kétszer kellett megépíteni. Olyanról, hogy „térkő”, még nemigen hallottak a tervezők sem, mert mintha kötelező volna, töltötték fel a teret és utcáit viacolorral, amit falun is már csak az ólakban ún. kilépőként használnak, hogy legyen honnan elérni a tyúktojást. A kivitelezése is hagy némi kívánnivalót maga után, hiszen még azelőtt lerakták őket az útra, hogy leállt volna a munkagépek áramlása, így az egyes darabok még a tér átadása előtt elmozdultak a helyükről. Feltűnő továbbá, hogy a megfáradt turista leülhet ugyan a padokra, de hűsölni nem nagyon hűsölhet, mert hogy fa, az nincs.
Ha hiszi a Kedves Olvasó, ha nem, az egész tér egy síkság, egy csipetnyi Alföld Siófokon. Lehet ezt is a kultúrák ötvözésére fogni. Valójában kérdéses, hogy mi volt ezzel a város célja? Turistacsalogatónak szánták? Amikor éhes közterületesek lesik a gyanútlan látogatót, aki megpróbál a direkt e célra „kialakítottnak tűnő” szökőkút szobrának állványzatára felállni egy-egy fénykép erejéig? Miért ne lehetne az egy interaktív szobor, ahogyan például a veronai Júlia-szobor? Ahova eleve mindenki csak azért bandukol el, hogy megfoghassa Júlia keblét! Egy szobor mégiscsak a köznek épül, pláne ha közterületen leledzik. Nem, nálunk ez úgyis bírságként fog lecsapódni: kedves turisták, ne másszanak fel oda! Meglehet, éppen ezzel akarjuk reklámozni új terünket, fejet hajthatunk a koncepció előtt.
Az viszont biztos, hogy nyáron a kutya nem megy a belvárosba, mindenki a kikötőben vagy a Szállodasoron sétál vagy éppen a parton fürdőzik. Ezeket a helyeket kellene meglátásom szerint igazán fejleszteni, itt van ember, látványosabb és könnyen megtérülő eredménye lehet egy beruházásnak. Ősszel és télen pedig mi vonzaná a Víztoronyhoz a turistákat? A nagy rendezvényekre nem lesz elég hely, nem is beszélve a karácsonyi vásárról, ami köztudottan esténként hétkor zár, pont akkor, amikor éppen mindenki ráérne nézelődni. December 22-én este 7 órakor már senki sem ad nekünk kürtős kalácsot, ugyanebben az időben fővárosunkban mozdulni nem lehet a karácsonyi standok mellett.
Nem beszélve arról, hogy Siófok ebben is tipikus esete a nulla befektetéseknek. Nem vagyok egyedül, ha azt mondom, komolyan rettegek attól, mi van, ha esik az eső és nekem szegezik a kérdést, hogy mit lehet itt csinálni? Minden fejlesztést megvonunk a siófoki Balaton-parttól, de alternatíva rossz idő esetére egyelőre nincsen. A város fürdője
kapacitásban és egyébként sem bírja a potenciális látogatókört. Fedett szórakoztató-központ nélkül pedig nem lehet élvezetessé tenni az esős napokat, pedig – valljuk be – egyre többször jönnek elő. Utóbbi problémára megoldást jelenthet a pláza, aminek léte, hasznossága már megépülése előtt is kétséges volt. Mindenesetre meg kell hagyni, hogy ha nem is a teljes városvezetés, de rájöttek arra, hogy fejlesztésekkel, szolgáltatásnöveléssel lehet a városba látogatót csalni, csak hát ugye előbb-utóbb ezt a szférát is elérte a tipikusan hazai termék, a rövidtávú nyerészkedés.
5. Városkép
Nézzük most meg, hogy mitől város egy város! Attól, hogy bizonyos számú ember lakik benne? Netán attól, hogy vannak iskolái és botcsinálta próbálkozásai a „nyár fővárosa cím” megtartására? Vagy esetleg egy egységes arculat teszi a házak és emberek tömegét várossá? Sajnos azt kell mondanom, hogy szinte az összes kis balatoni településben több rendszert találunk, mint Siófokon. Hiszen nincs a városban két egyforma utcai szemetes, két egyforma virágláda vagy akár egységes utcanév-tábla (manapság ez nagyon trendi), vagy esetleg többnyelvű turistatájékoztató táblák. De még a városhatárban álló üdvözlőtáblában is találunk kivetnivalót. Lehetne egy hasznos piktogramos rendszert kialakítani a helyi látványosságokról, de kiemelhetnénk egy-egy történelmi momentumot a város történetéből, erre lehetne propagandát építeni. Figyelemreméltó történelmi feljegyzéseket találunk a város honlapján, de a gyakorlatban ezekről senki sem beszél, senki sem ragadja meg a lehetőséget, hogy ezt turisztikai eszközként használja fel. Mint például az angolok, akik szinte egy teljes iparágat építettek a double-decker buszokra vagy éppen a Tower hollóira. Régi fürdőváros vagyunk, víztoronnyal, csodálatos villákkal, hangulatos parkokkal, óriási vízfelülettel, jó adottságú kikötővel, nagy befogadóképességű szabadtéri színpaddal.
Van mihez nyúlni, ha valaki már végre menedzselni kezdené a várost! Csak helyet kell adni a fiatal generációnak, amely tudja, mi a jövő. El kell fogadni mások véleményét is, amivel elérhetjük, hogy fiatalosabb gondolatokhoz igazítsuk a város életét. Itt megint csak nem a „partyváros”-képet értem fiatalosság alatt, hiszen a partyturizmus –
flakonturizmus – a fiatalok csak egy részét, egy nagyon keskeny rétegét fedi le. Mi, siófokiak, remek közgazdász módjára kifürkésztük a kereslet legszűkebb oldalát, és büszkék vagyunk rá, ha meglovagolhatjuk azt. Ennél azért jóval többet tudtunk. Csak hát ugye ahhoz meg több energia- és tőkebefektetés kellene, ami szintén ütközik a város rövid távú meggazdagodási terveivel. Itt szúrnám közbe, hogy egy város nem feltétlenül üzleti alapon működik, vagy ha már üzletként kezeljük, jó gazda módjára ne csak kivegyünk belőle, hanem fektessünk is bele! Hogy mit? Bármit: tőkét, szolgáltatást, humán erőforrást, amit csak érünk.
Nagyszerű rendezvénysorozat volt az Aranykagyló Folklórfesztivál, amelynek siralmasan banális okok miatt véget kellett érnie. Remek kezdeményezés a Stefánia Fesztivál, aminek azonban semmilyen reklámja sincs, pedig egy igazi, értéket képviselő és ami fontos, értéket képző rendezvény. Nem kell minden héten valamilyen középszerű rendezvénnyel „mérgezni” a népet, a „magyarnak az is jó lesz”-kategóriájú programokkal. Tessék a vízre egy színpadot építeni, ahogy teszik ezt a Bodeni vagy a Wörthi tónál. Hadd akadjon el az emberek lélegzete is! Mert mi más lehetne a célja egy városnak, amely száz százalékig a turizmusból nőtte ki magát, és a mai napig is abból él? Merem állítani, hogy mint város, bátran támaszkodhat a helyiekre, vendéglősökre, panziósokra, bárosokra.
Szóval, ahogy a jó kőmíves is mondja, van itt anyag! De sajnos ezek helyett ma a hangsúly a gombamód szaporodó diszkókon, a végeláthatatlan mennyiségű giroszstandokon és az éjszakákba nyúló fülsiketítő, féktelen duhajkodáson van. Csak azt nem vesszük észre mi, siófokiak, hogy eközben átrobognak rajtunk, a városunkon, annak fényét tompítva. Hiszen ki akar a családjával egy partyvárosban nyaralni? Egy olyan helyen, ahol tömegével hajtatnak a tuningolt robogók és autók, akiknek még 420 forintos benzinár mellett is megéri húzatni a gőzöst, ráerőltetve másokra a felháborító hangzavart a nyaralásuk kellős közepén. Németországban az ilyen megnyilvánulókat már ropogós bírság várja, amint befordulnak a sarkon, nálunk a rendőrség szemet huny felette. Ez belefér a partyarculatba, de szerintem nem ez a jó út, vagyis nem az egyetlen. Hiszen ahogyan már említettem, Siófok alkalmas rá, hogy a keresletet kínálatával határozza meg és ne fordítva. Ez pedig néhány buksiban dőlhet csak el. Igazán megfontolandó lenne egy olyan valódi bizottság létrehozása az önkormányzatban, amelyik több vendégkör igényét is figyelembe vevő koncepciót képes kidolgozni. Ugyanis meg lehet találni az egyensúlyt! Meglehet, hogy Siófok a 21. századi balatoni városok versenyében hendikeppel kénytelen indulni, de ne feledjük, kiváló adottságaink vannak. Kicsit olyan mintha egy drágakőmezőn lépkednénk, csak nem értem, akkor miért nem nézünk a lábunk alá.
Tisztában van ezzel mindenki, csak zárt ajtón kopogtatunk. Több, magára valamit adó – helyi adókat rendszeresen fizető – helyi vállalkozó nem lát perspektívát saját üzletének bővítésében, nem látja befektetésének megtérülését. Hiszen vannak, akik más vendégkört céloztak meg, mint amiből jelenleg dömping van. Megkérdezném a Siófoki Fürdőegylet tagjait, hogy mennyiben látják megvalósulni a céljukként kitűzött „minőségi turizmus megteremtését”? Az egykor a helyi vendéglátók és szállásadók érdekképviseletére alapított szervezet hatása ma már kevéssé érezhető, mint a múlt század végén. Igazi, tettre kész összefogást, felvállalható városképet nem sikerült összehozni az évek alatt. Tisztában vagyok vele, hogy az efféle civil kezdeményezések nem élik éppen virágkorukat, mindig lesz egy testület, aki okosabb, de az ember azért csak makacskodik, ha a szülővárosáról van szó.
Megjósolhatatlan, hogy vajon lesz-e érdemi változás Siófokon, vagy főlünk saját levünkben, mondván, hogy középszerű, de legalább a miénk. Én azt mondom, ne érjük be ennyivel, és ezzel nem vagyok egyedül. Végső soron mindegy, hogy mivel indul el a változás, a lényeg, hogy mindenki számára élhető, élvezhető, „nyaralható” város legyen Siófok.