Akadémikus antiszemitizmus

2012. július 02. 13:31

Romsicsról, egy tehetséges, számomra kedves emberről nem akartam elhinni azt, ami saját értékrendemben nagyon negatív.

2012. július 02. 13:31
Gerő András
Galamus

„A Nemzeti Tankönyvkiadó egykori, sok értéket felmutató könyvsorozatában (»Európai Iskola«) 2003-ban jelent meg Gyáni Gábor Posztmodern kánon című könyve. Az írás nyolc oldalon (47–55. pp.) keresztül foglalkozik Romsics Ignác egyik kijelentésének értelmezésével: »A Forradalmi Kormányzótanács – írja Romsics Ignác a már három kiadást megért, egyszersmind angolul is publikált összefoglaló országtörténetében – kezdetben 19, később – a helyettesek számának növekedése következtében – 34 tagból állt. Közülük 13 képviselte a kommunistákat, a többi a szociáldemokrácia különböző, főleg baloldali és centrista irányzatait. A munkásmozgalmi vezetők és a baloldali intellektuelek társadalmi összetételéből adódott, hogy a zsidó származású népbiztosok és népbiztoshelyettesek aránya elérte a 60, sőt valószínűsíthetően a 70-75 százalékot. Túlnyomó többségük városi, kispolgári környezetből emelkedett ki, míg Lukács György a nagypolgári hátterű, lázadó értelmiségi típusát képviselte.« (Gyáni 47–48. pp.)

Gyáni kritikai értelmezése nem az állítást vonja kétségbe, hanem azt, hogy Romsics nem teszi nyílttá, hogy saját, a tényközlést kontextusba helyező értelmezése miben tér el a hagyományként rögzült értelmezéstől. Majd sorra veszi, hogy az adott tényközléshez eddig milyen olvasatok tapadtak, s oda jut, hogy a magyar tudástárban a mondathoz kizárólag antiszemita értékelési sémák tartoznak. Ezután Gyáni – egy másik, a dzsentri és a zsidó kérdés összefüggéséről szóló Romsics-féle szövegrész alapján – megkísérli felfejteni a szerző lehetséges interpretációs koordinátáit. Megállapítja: »Minden bizonnyal valami olyasmit kívánt a szerző könyve olvasójával ’közölni’, amit a diskurzushagyomány egyes képviselői már nyíltan is megfogalmaztak korábban: azt, hogy az 1919-es eseménysor a nem igazán mélyen asszimilált zsidóság műve volt. De miért nincs ez expressis verbis kimondva, s mi készteti vajon a szerzőt az érzésünk szerint itt tetten érhető rejtőzködésre?« Gyáni úgy véli, hogy Romsics rejtjelezi mondandóját, és a tényközléssel úgy tesz eleget a szakmaiság követelményének, hogy az értelmezés felelősségét az olvasóra hárítja.

Összegezve: Gyáni lényegében azt állítja, hogy Romsics antiszemita, de ezt nem meri nyíltan kimondani.

Gyáni okfejtését én annak idején túlfeszítettnek tartottam. Abból indultam ki, hogy minden összefoglaló országtörténet – a munka jellegéből adódóan – kompilatív jellegű, s itt Romsics csak átvett valamit, aminek lehetséges olvasatait nem gondolta át. Kissé erőltetettnek és intellektuálisan kifogásolhatónak gondoltam, hogy egy más témáról, más összefüggésben megfogalmazott szövegrész alapján teremt Gyáni értelmezési keretet. A fent említett okok miatt úgy véltem, hogy ez nem elégséges ok a súlyos minősítéshez, s ezért a tartalmi-lényegi állítást is idegenkedve, végeredményben elutasítóan fogadtam.

Őszintén szólva – utólag látom – a véleményemben hárítás is volt: egy tehetséges, számomra kedves emberről nem akartam elhinni azt, ami saját értékrendemben nagyon negatív.

Az idő meggyőzött: a lényegi állítás elutasításában nem volt igazam.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 65 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
sztd
2012. július 03. 11:45
Most komolyan? Egy történész minek esik neki egy másik történésznek? Azt teljesen természetesnek tartom, hogy valaki amellett, hogy történész, még hülye is, így lehet akármilyen világnézete. Az is természetes, ha ezt közhírré teszi, sőt ez korrekt, hiszen a világnézet befolyásolja, hogy milyen módon kutat és elemez. az viszont vicc, hogy a másikat nem szakmai okok miatt, hanem a világnézet miatt támadják, vagy vetítik rá a paranoiájukat. Romsics antiszemita? Végül is nem látunk a fejébe. Foglalkozhat úgy valaki egy korral, hogy a kor társadalmának a legfontosabb aspektusait kihagyja? Nyilván nem. Az, hogy ki milyen származású, zsidó, paraszt, vagy egykori nemes, bizony egy félfeudális társadalomban (amivel Romsics is foglalkozik) bizony döntő kérdés. Az, hogy nem következtet, azt jelenti, hogy korrekt. Ő történész, és pontosan leírja azt, amit feltárt. (Vagy esetleg mást ír le, és hamisít, de ez a vád itt nem került elő.) Miért újult ki hát ez a vad antiszemitázás? A szerintem helyes választ én a sajtkészítőblogban találtam meg. A magyarországi zsidóságon belül óriási ellentétek feszülnek, rabbik golyózzák ki egymást, és az egész már olyan szinteken mozog, hogy a közösségek szétesésével/megsemmisülésével fenyeget. Nyilván ezzel akarják összerántani a csapatot.
tanos
2012. július 03. 06:59
60 – 70 % ? Annak idejen 1919-ben az a szobeszed jarta, hogy a reformatus Garbai Sandort csak azert vettek be a Forradalmi Kormanyzotanacsba, hogy legyen valaki aki szombatonkent alairja a halalos iteleteket. De mit mondana az “akademikus” Gero, ha Romsics azt is leirna, hogy az AVO – AVH harmincvalahany felso vezetojenek szinte mindegyike zsido szarmazasu volt?
Hapci
2012. július 03. 01:17
Úgy látom, már az is lehet antiszemita, aki leír egy számot (60%). Érdeklődve várom a további fejleményeket.
Vizigót
2012. július 02. 22:42
Ezek ha egy hétig nem nácizhatnának, éhen döglenének.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!