A lázadás inflációja

2012. július 03. 14:52

Kubrick egykor nagy botrányt kavart, képi világában, gondolataiban ma is izgalmas mesterműve akaratán kívül „zsánert” teremtett.

2012. július 03. 14:52
Békés Márton
Békés Márton
Filmvilág

„Az idei cannes-i filmfesztiválon mutatták be a Stanley Kubrick rendezésében éppen negyven évvel ezelőtt készült kultikus Clockwork Orange digitálisan felújított változatát. A bronxi születésű, tizenkét éve elhunyt, 1962-tõl Nagy Britanniában alkotó direktor többek között a hatás kedvéért fekete-fehérben készült, elsõ világháborús drámát feldolgozó munkájáról (A dicsõség ösvényei, 1957), a Nabokov botrányt kavaró regényéből készült Lolitáról (1962), és olyan, műfajukat megújító darabokról híres, mint a sci-fi területén az 2001: Űrodüsszeia (1968) és a thrillerek között a Ragyogás Stephen King-adaptációja (1980). A röviddel halála után bemutatott, a New York-i felső tízezer szexuális rituáléit mozivászonra vivő Tágra zárt szemek (1999) is revelációnak számított. Az 1971-ben forgatott, amúgy az első Dolby-technikával készült filmet a számítógéppel feljavított változaton túl a fesztivál után Blu-Rayen is piacra dobták, számos dokumentációval és a főszereplő visszaemlékezésével kiegészítve.

A semmi felé

Kubrick egykor nagy botrányt kavart, képi világában, gondolataiban ma is izgalmas mesterműve akaratán kívül »zsánert« teremtett, méghozzá a hamis társadalmi béke ellen az erőszak elszabadításával lázadókról szóló renitens-mozit. Míg a műfajkreáló ellentmondásos nyitódarabot a morális krízis elmélyítésével vádolták, addig David Fincher Harcosok klubja című ’99-es kultfilmjét bombaszakértői ismeretek terjesztésével gyanúsították meg. Az áramlat legújabb darabja, a Franciaországban 2010-ben bemutatott, hozzánk idén tavasszal a Titanic Filmfesztivál révén eljutó Eljő a napunkhoz pedig a totális nihilizmus kétes híre tapad.

Az mindhárom filmnek kijár, hogy a tömegtársadalom és az agresszió metszéspontjáról szóló képkockáik valójában felelőtlenül dicsőítik az antiszociális viselkedést, arra biztatva egyeseket, hogy az állami erőszak-monopóliumból jókora szeletet sajátítsanak ki, és azt fordítsák polgártársaik ellen. Ha az eltúlzott kritikákat megfogalmazó vészmadarak károgásától és a jobbára értetlenség szülte fanyalgástól eltekintünk is, annyi minden bizonnyal kijelenthető, hogy amint a renitensekről szóló filmek egyre valósághűbben ábrázolják a társadalmi környezetet, úgy állítanak történetük középpontjába erkölcsileg egyre üresebb és szétesettebb személyiségeket. Az elárult bandavezér, a hasadt lelkű civilizáció-ellenes sejt-alapító és a két beteglelkű ámokfutó végső soron egy válságba jutott társadalom elleni lázadás válságát mutatja be.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 3 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
narmer
2012. július 03. 20:40
Azaz Mechanikus narancs, már csak a miveletlen tahók kedvéért.
Az évek meg a rutin
2012. július 03. 15:16
"Felelőtlenül dicsőítik az antiszociális viselkedést" - tényleg ez jött le erről a három remekműről? Mert akkor tessék sürgősen felnőni. A Fight Club "erkölcsileg egyre üresebb személyiségéről" meg csak annyit, hogy ritkán látni filmvásznon morálisan ennyire összeszedett karaktert, mint Tyler Durden. A körülötte lévő világ és a hús-vér énje, az az üres.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!