Köztéri vécé és operaház

2012. február 19. 16:19

Általános elvárás az operával szemben: legyen nemzetközileg elismert, de Bözsi néni számára is élvezhető, sőt megfizethető, és természetesen rentábilis is. Mindez leginkább egy köztéri vécé jellemzője. Interjú.

2012. február 19. 16:19
Kovalik Balázs
NOL

„Ha most felhívnák és azt mondanák, ön lesz az Operaház miniszteri biztosa vagy művészeti vezetője, elvállalná?

Semmi esetre sem! A magyar politikának annyira fogalma sincs az operáról, hogy ebbe a szerepbe csakis belebukni lehet. Az elmúlt 20 évben egymást váltó kormányok rövid életű elképzelései, de leginkább a műfajjal kapcsolatos koncepciótlansága és tudatlansága az intézményt immár a politikai erőviszonyok demonstrálásának színterévé tették. Az általános, közhelyes elvárás az operával szemben rendre ugyanaz: legyen arisztokratikus, ugyanakkor népnevelő szórakozás, szolgálja az idegenforgalmi bizniszt, de találja meg benne helyét a nagycsaládos, az iskolás és az akadémikus is, legyen nemzetközileg elismert, de Bözsi néni számára is élvezhető, sőt megfizethető, és természetesen rentábilis is. Mindez leginkább egy köztéri vécé jellemzője, semmint egy operaházé.

 

Megoldás lenne, ha nálunk is teljesen magánkézbe kerülne az Operaház?

 

Amerikában az operaházakat gazdag mecénási körök működtetik. Elvárásaik vannak az intézménnyel kapcsolatban, beleszólhatnak, mit és kivel szeretnének látni, és ez rendjén is van, hiszen ők a fenntartók. Nálunk azonban az adófizetők pénzén működik az intézmény, és a fenntartó morális felelőssége, hogy milyen igényeket támaszt, és kinek a nevében. A probléma abból adódik, hogy ez a műfaj soha nem volt, és nem is lesz gazdasági értelemben rentábilis, bevételei soha nem fogják fedezni a kiadásait. Míg egy prózai színház esetleg megteheti, bár nagyon helytelen erre bazírozni, hogy bemutatja az Othellót három szereplővel és négy tonettszékkel, addig a Verdi által komponált operaváltozat minimum százszoros apparátust igényel: a szólistákon kívül énekkart, zenekart és kiszolgáló személyzetet. Persze ahogy Shakespeare szövegét egyetlen színész is felolvashatja, úgy a zenekart, kórust is lehet egyetlen szintetizátorral helyettesíteni. Ne higgye, hogy nem hallottam ilyen hajmeresztő ötleteket köztisztviselő döntnökök szájából. Csak hát mivel az én adófizetői pénzem is benn van a kasszában, az államnak ki kell elégítenie az én igényeimet is, én pedig ragaszkodom az operához. Én azt a kérdést tenném fel, hogy ha máshol, ahol szintén állami finanszírozással működnek a színházak, ez lehetséges, akkor nálunk miért nem? Miért kell folyton úgy lennie, hogy énekesek szerződés nélkül énekelnek, a produkciók tervezhetetlenek, az évadok bizonytalanok?”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 30 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
slomovicz
2012. február 20. 12:00
Az igazgató váltásnál, több kiló levelezést, darált le az előző igazgató. Valami hűtlen kezelésről illetve rendőrségi nyomozásról is, szól a fáma. Érdekelne, hogy mi történt. Az jobban érdekelne -mint Bözsi néni operalátogatási szokásai. Száz milliós nagyságú hütlen kezelésről beszélnek! Mindez közpénzből.
bendix
2012. február 20. 09:15
Még mindig azon jár az eszük, hogy mit lehetne még eladni! Már beteges.
bolá
2012. február 19. 20:52
Nem kellett volna az szdsz-t és a neoliberális gazdasági ámokfutását is támogatni, akkor nem ment volna csődbe az ország, és lenne pénz az operára is. Például mint Lengyelországban, amely nem a neoliberális receptet követte, így annyi pénze van, hogy most az imf-be is befizet. A dolgot összefüggnek! Nehéz bevallani, de aki művésznek akarja mutatni magát, annak be kéne.
lajkakutya
2012. február 19. 20:19
Gondolom, Kovalik úrnak már van tippje is, hogy kiknek privatizálnák liberális elvbarátai az Operát. Hasonlóképpen a Balettintézethez, amit már csak a galambszar tart össze. Igenis, az Operaház a drága előadások színhelye, s a hamarosan átalakuló Erkel színház pedig a kis jövedelmű zenekedvelő közönségé, iskolásoké lesz. Miért is fáj ez ennek a Kertész, Fischer, Nádas szerű UFO-nak? Mert népszerű, okos, hasznos ötlet, ami a magyarság javára válik. Ilyen egyszerű.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!