A kánon-monopólium vége

2011. június 30. 10:34

A kiállításon akad ugyan néhány textília, de EGYETLEN WASS ALBERT-SZOBOR és EGYETLEN TRIANON-EMLÉKMŰ SEM !!! látható.

2011. június 30. 10:34
Szőcs Géza
Index

„A Pekingben kiállító művészek mintegy egyharmada, mint láttuk, Magyarországon magasan jegyzett művész. Kisebb része nyugatabbra ismert és elismert festő (pl. a Franciaországban élő Szabó Ákos), viszonylag számosan vannak azonban köztük kisebbségi sorsban élő és alkotó művészek is. A Forrás Galéria missziót kívánt teljesíteni azzal, hogy az erdélyi festőknek is helyet biztosított a kiállításon, a nemzet kulturális egyesítésének eszméjét kívánva szolgálni.

El tudjuk-e képzelni, mekkora égszakadás következne be, ha az index cikkében a sok erdélyi jelzőt behelyettesítené valaki a cigány szóval?  Az index magát liberálisnak, toleránsnak, nyitottnak meghatározó szerző- és olvasótábora rendjén valónak tartja ezt a gátlástalan erdélyizést és kolozsvárizást?

Végezetül: vannak a kiállítók közt egészen fiatal művészek is. Bármely tárlat-válogatónak el kell ismernünk azt a jogát, hogy ne csak nagydíjasok közül szelektálhasson, hanem fölfedezhessen ifjú tehetségeket is. A mai kortárs magyar költészet antológiáját sem lehetne összeállítani csupa Kossuth- és Prima Primissima-díjasból. A húsz évesek is írnak verset, meg festenek is, Pesten is meg Kolozsvárott is, még ha ezzel nem is ért mindenki egyet.

És ha már Kolozsvárnál tartunk:

mint láttuk, a Trianon-emlékművek száma a pekingi kiállításon ugyanakkora, mint az index szavahihetőségének értéke. Nulla.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 58 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Zénón
2011. június 30. 14:28
:( ... zakkant!- kiált a zakkant ... ;)
várúr
2011. június 30. 13:59
Összehasonlításul: Furcsányék a pekingi világkiállításra "drága Bolgár úr" könyvét bírták kivinni, meg a magyar keljfeljancsika modelljét. Mindezt pár milliárdért.
de karatna
2011. június 30. 12:42
Kedves magyar honfitársaim! Ez a kiállítás egy keresztmetszetet ad a magyarországi kortárs alkotó művészet különféle területeiről, próbálkozásairól, de (!) mindezt úgy teszi, hogy a bemutatott tárgyak által azt sugallja a kínai látogató számára, hogy a magyar anyagi és szellemi kultúra ősi fájának gyökere Ázsiába mélyed, és onnan szív életerőt, de hajtásain már az európaiság formavilágának gyümölcsei teremnek. Kedves hozzászólók! A művészetnek, és magának az alkotónak a feladata, hogy szolgáljon, és nem a közönség feladata, hogy a művészt és a művészetet valamiféle statisztaként tömegességével és megjelenésével kiszolgálja. A szépség csodálata belülről jön, velünk születik. Nem megmagyarázandó ösztönös felismerés! Abban a pillanatban amikor egy kiállítás anyagának összeállítást néhány ember kiváltságává tesszük, hogy meghatározza és eldöntse a művészet követendő útját és irányát, esztétikáját, akkor ez már nem közízlést , de egyben közigényt fog visszatükrözni, hanem a "néhányak" által kiválasztottak művészetét. Mi legyen a megoldás? Mi legyen a cél és a feladat? Mi legyen a feladata egy olyan kiállításnak, amely a magyar kortárs művészetet hivatott bemutatni? Kihangsúlyozom és nyomatékosítom, hogy a magyart és nem valami transznacionális világot! Azt a magyar kortársművészetet, amely a magyarság kulturális jegyeit, népi jellemvonásait tükrözi vissza. Mik ezek? Aligha lehet pontokba szedve felsorolni. Ezek közül azok a legfontosabbak, amelyekre leginkább hat a hagyomány megőrző ereje, amelyek nemzedékről, nemzedékre, szinte a legkisebb változtatás nélkül öröklődnek át. Ebben különösen fontos helyet foglal el a magyarság egykori archaikus hit világa, a mondák, legendák, mesék és és a magyar közösség gondolatait, vágyait kifejező a tárgyi kultúrájába rögzített formavilága. Mindaz, amely a magyart megkülönbözteti a többi néptől! Egy magyar művészeti kiállításnak bizony erről kell szóljon! Egy ilyen művészeti kiállításon a magyarság kap tárlókat, paravánokat és kerül reflektorfénybe és nem a trasznacionalizmus! A nagy formátumú, nemzetközi vagy világkörútra szánt kiállítások anyagát napjaink lehetőségeit kihasználva -internetes- ajánlással kellene elindítani. Képfeltöltésekkel, ahogy itt olvastam, valamint a " nyilvános nagyközönség" bírálatának, tetszésnyilvánításának szigorú figyelembevételével. Hiszen a művészet nem önmagáért való. Ne a név számítson, hanem maga az alkotás. Hiszen mindenkinek vannak csúcs munkái és gyengék. Egy ilyen kiállításon minden arra érdemesített művésztől a csúcs produkciót kell bemutatni. Mielőtt elindul egy ilyen nagy volumenű kiállítást Magyarországról azt először a hazai közönségnek kell bemutatni.
El Topo
2011. június 30. 12:27
Hehehe, itt a galéria a kiállításon valóban látható műtárgyakról: http://galeria.index.hu/kult/2011/06/29/magyar_muveszet/ Ááááááá, tényleg nem a legszarabb giccsparádé, neeeeeem!.:D
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!