Három szintézis avagy mi van Bologna mögött?

2010. december 15. 16:59

Képessé válik-e a magyar felsőoktatás a versenyképes árutermelésre? Képessé válik-e a szabadságtermésre? Megtalálja-e az egyensúlyt a két tudásfajta között?

2010. december 15. 16:59

„Képessé válik-e a magyar felsőoktatás a versenyképes árutermelésre? Képessé válik-e a szabadságtermésre? Megtalálja-e az egyensúlyt a két tudásfajta között? Tud-e majd minden hallgatónak valamit nyújtani a szabadság tudományából/művészetéből? Képesek leszünk-e a Bologna-diskurzust kiszabadítani az akadémiai oligarchia  nyomasztóan szűk horizontú érvei alól? Eközben el tudjuk-e kerülni a másik szélsőséget, azaz a teljes szakképzéssel járó – öntudatlan – reszovjetizációt?

Választ a moralizálás nem adhat. A kérdések mögött valójában egy egyetemkép rejtőzik. Olyan sokfunkciós, komplex küldetéssel bíró intézményé, amely bonyolultsága, viszonylagos lassúsága, szellemi nyitottsága, kalandvágya és nemzetközi beágyazottsága miatt egyszerre képes lehet pozitívan megfelelni a fenti kérdésekre. A XXI. század első felének állami szabályozása nem tűzhet ki nagyobb, emelkedettebb és hasznosabb célt, mint egy ilyen egyetem működési keretfeltételeinek átgondolását.”

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
betyár
2010. december 15. 20:35
Kedves gépház, nem-e lehetne-e a szemlézést során az eredeti írás lényeges elemeit kiemelni? Annak ugyanis értelme van, szemben a citátummal. Meg kell kövessem a szerzőt.
betyár
2010. december 15. 20:19
Seti, ez meg hogyan is? akkor most mi van? igen vagy nem, vagy mégis?
vizesnyolcas
2010. december 15. 18:38
Tisztázzuk: a magyar felsőoktatás versenyképességének abszolút semmi köze a bolognai rendszerhez. Egy sor szakon (orvosképzés, természettudományok, egyes mérnöki szakok) mindig is (az oktatáspolitika rombolása ellenére is) versenyképes volt, más szakokon (hagy ne soroljam) mindig is sz@r volt. Óriási hazugság volt azzal kampányolni a bolognai rendszer mellett, hogy attól lesz kompatibilis a magyar felsőoktatás a fejlett országokéval. A versenyképes szakokon végzett magyarok évtizedekkel a bolognai rendszer előtt bekerülhettek (külföldi ösztöndíjat nyerhettek) phd-ra a legnevesebb amerikai, brit, nyugat-európai egyetemekre, mert nem az számított, hogy honnan jön, hanem hogy hogyan szerepel a felvételi interjún.
Szenzor
2010. december 15. 17:59
Hát van arca a szerzőnek, az biztos, és ezt most nem átvitt értelemben mondtam, hanem effektíve, szó szerint.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!