Érdekvédőből apparátcsik

2010. október 07. 13:40

A bolognai rendszer nem vált be, felül kell vizsgálni a hazai alkalmazását. Interjú.

2010. október 07. 13:40
hvg.hu: Érdekvédőből egy hivatali apparátus elnöke lett. Milyen érzés volt átlépni a barikád másik oldalára?

K. G.: Nem hiszem, hogy barikádokról kellene beszélni. Mielőtt elvállaltam volna a posztot, három dolgot gondoltam végig. Először azt, valóban másik oldal-e az ajánlott hely, és hogy mi a célja az oktatáspolitikának a jelenlegi kormányzat alatt. Végül felmértem, hogy a PDSZ elnöki feladatai, melyeket addig elláttam, átadhatók-e, és ha igen, hogyan. Arra jutottam, hogy nincs közvetlen kapcsolat a szakszervezeti és a hatósági munka között, így nem is lehet ellentét közöttük. Továbbá a hivatal elnökeként is elláthatom az oktatók védelmét. A jelenlegi oktatási kormányzat azt vallja, hogy jó és megbecsült pedagógusok nélkül nem tartható fenn színvonalas oktatás. A PDSZ-ben én pont ugyanígy gondolkodtam. (...)

hvg.hu: A kormány új közoktatási és felsőoktatási törvényt helyezett kilátásba. Mire számíthatunk?

K. G.: Csak személyes véleményemet mondhatom el, az OH-nak ugyanis nem dolga az oktatáspolitika alakítása. Úgy gondolom, szükség van az új közoktatási törvényre, mert a jelenlegi törvény toldozott-foldozott, kevéssé közérthető, és gyakran ellentmond a végrehajtási jogszabályoknak. E túlbonyolított, belső ellentmondásokkal terhelt közoktatási törvény helyett olyan törvényre van szükség, amely megjeleníti a pedagógus életpályát, szabályozza a fenntartói irányítást, és figyelembe veszi a diákok érdekeit. Az új törvényben segítő módon kell szabályozni a szülők és az iskola kapcsolatát is, meg kell erősíteni az iskolák és a környezet kapcsolatát: többek közt a bűnmegelőző és a gyermekvédelmi intézmények együttműködését is. (...)

hvg.hu: Egyre többen bírálják az úgynevezett »bolognai rendszert«, mely a tanárképzésre is katasztrofális hatással van. Milyen változást terveznek?

K. G.: A kilencvenes években három nyugat-európai oktatási miniszter összeült Bolognában, és megállapodott abban, hogy biztosítani kell a diplomák egyenértékűségét. Ezt a saját országaik oktatási rendszerét figyelembe véve szabályozták, és az Európai Unióban is megpróbálták bevezetni. De Bologna nem vált be, felül kell vizsgálni a hazai alkalmazását. Arról konkrét információm van, hogy azért nincsen nálunk elegendő reálszakos tanárjelölt, mert például a matematika, fizika és kémia tanári pályára készülők a három éves alapképzés alatt »elcsábulnak«, és otthagyják a pedagógusképzést. A bolognai rendszer átalakítása az oktatáspolitikusok dolga. Az OH arra való, hogy megvizsgálja az új felsőoktatási törvény végrehajthatóságát, ellenőrizhetőségét, és szakmai véleményt mondjon róla.”
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 3 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
betyár
2010. október 07. 20:16
Szívből remélem, hogy megköszöni eddigi munkáját nehány korábbi munkatársnak s megválik tőlük.
gross
2010. október 07. 19:15
Az, hogy a reálszakos tanárképzősök "elcsábulnak", az egyáltalán nem biztos, hogy a bolognai rendszer elleni érv. Kielemezték, hogy miért mennek el? Lehet, hogy azért, mert a mai körülmények között nem is tanárok akartak lenni. Oda vették fel őket, de találtak jobb lehetőséget.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!