Hivatalos: visszatér Magyarországra a motorsport csúcskategóriája!
![](https://cdn.mandiner.hu/2024/09/7Pbm6zp0RJxPL_TyWO-_o2Vo3GOIavqGXf_JVIcTsBg/fill/276/155/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzUyMTBjMzIxNGMyYjQzZjc4ZTIwNTM3Yjc0YTY4MmVk.jpg)
Hatalmas elismerés – több mint három évtizednyi kihagyás után ismét hazánkban a MotoGP világsztárjai.
![](https://cdn.mandiner.hu/2024/09/7Pbm6zp0RJxPL_TyWO-_o2Vo3GOIavqGXf_JVIcTsBg/fill/276/155/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzUyMTBjMzIxNGMyYjQzZjc4ZTIwNTM3Yjc0YTY4MmVk.jpg)
A HUMDA elnöke a Mandinernek elárulta, mennyibe kerülne bevásárolni egy magyar pilótát az F1-be.
Sok hazai F1-rajongó számára szívfájdalom, hogy már több mint húsz éve annak, hogy nincs magyar versenyző az autósport királykategóriájában. Még 2004-ben Baumgartner Zsolt indult a Minardival a világbajnokságban (és egy pontot is szerzett). Azóta még a közelébe sem jutott egyetlen pilótánk sem a Forma–1-nek. Ám most felcsillant a remény, hogy néhány év múlva ott lehet valamelyik honfitársunk a világ legjobb sofőrjei között. A Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség (HUMDA) Zrt. égisze alatt elindult a „Road to Formula 1” (Út a Formula–1-be) nevű projekt hazánkban, azzal a céllal, hogy 2029–2030-ra újra legyen magyar pilóta az F1-ben. Pontosabban nemcsak a csúcskategóriáról van szó, hanem az F2-ről, az F3-ról, az F4-ről, továbbá a MotoGP-ről, illetve a többi motoros kategóriáról is.
Ezt is ajánljuk a témában
Hatalmas elismerés – több mint három évtizednyi kihagyás után ismét hazánkban a MotoGP világsztárjai.
Weingartner Balázs, a HUMDA elnöke közölte, hogy tulajdonképpen nem is most, hanem már 2022-ben elindítottak egy olyan támogatási rendszert, amelynek keretében 28 versenyzőt és két csapatot, a rá következő évben pedig 29 versenyzőt és egy csapatot támogattak.
Olyanokat, akik mentális, fizikai és egyéb képességeik alapján alkalmasak arra, hogy megfelelő szintet érjenek el, és felkeltsék egy jobb nemzetközi csapat érdeklődését.
Jelen állás szerint a 2022-es gokart-vb ezüstérmese, Hideg Ádám, valamint a tavalyi brit Forma–4-es sorozat újonc bajnoka, Molnár Martin a legesélyesebb, hogy a Forma–1-ig jusson.
Ezt is ajánljuk a témában
A 15 éves magyar autversenyző egyre jobban belerázódik a Formula-4 küzdelmeibe.
„Az út milyensége és rögössége a kérdés, az, hogyan érhetjük el a céljainkat. Például holnap elmehetnénk tárgyalni arról, hogy befizessünk egy magyar versenyzőt a 2026-os szezonra a Forma–1-be. Ez esetben persze, az az alapvető elvárás, hogy meglegyenek a megfelelő vezetői licencei, komoly tesztek, és sorolhatnám.
Ez a legegyszerűbb és legdrágább megoldás. Körülbelül évi 4,8 milliárd forint lenne euróban. De mi nem ezt szeretnénk.
Mi inkább ezt az összeget szétosztjuk több versenyző között, hogy a kapuig segítsünk el öt-hat tehetséget annak érdekében, hogy utána őket a sikereik révén az F2-ben, vagy az F1-ben az istállók keressék” – mondta a Mandinernek Weingartner Balázs, aki azt is elárulta, több ország mintájából alakították ki ezt a programot.
A lehetőség, a pénz tehát megvan arra, hogy Baumgartner Zsolt után ismét szurkolhassunk magyar pilótának a világ legjobb motor- vagy autóversenyzői között. Innentől a tehetségeinken múlik minden, a háttér adott a legnagyobbak közé jutáshoz.
Ezt is ajánljuk a témában
Széles összefogással és a „Road to Formula 1” projekt segítségével jó esély van arra, hogy négy-öt év múlva újra legyen pilótánk a Formula–1-ben.
Merőben más kép fogadja majd idén Max Verstappenéket a 40. Magyar Nagydíjon. Sok versenyző, csapattag és külföldi szurkoló meg fog lepődni, amikor a nyáron kilátogat a mogyoródi Forma–1-es versenyre. A Hungaroring vonalvezetése nem változik, de teljesen megújul a bokszutca, a paddock és a főlelátó. Ahogy azt a Mandiner is megírta, a tavalyi Grand Prix után egyből nekiláttak hazánk legnagyobb jelenlegi sportfejlesztésének. Megújul a tízezer férőhelyes fedett főtribün, a bokszutcában a garázsok és a főépület, valamint készült két gyalogosalagút (az egyik a versenyzők és a sportszakmai személyzet, a másik a VIP-vendégek részére).
A munkálatokra tíz és fél hónap áll rendelkezésre úgy, hogy a bokszokat az idei futamon tökéletesen lehessen használni. A csapatok új garázsai tizenkét méterrel szélesebbek lesznek, mint a korábbiak. Az eddigiek 4×12 méteresek voltak, ezután 7×21 méteresek lesznek. A Forma–1-es helyszínek közül a mogyoródi paddock volt az egyik legkisebb, de csak eddig. Mostantól tágas tér fogadja majd a csapatokat.
Elképesztő átalakuláson megy tehát keresztül a Hungaroring. Jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1 mezőnyét. A munkálatokat kivitelező konzorcium elárult néhány érdekes adatot, hogyan áll most, 2025 elején az építkezés:
Mindeközben a paddock-épület egyes területein már a 2. emelet függőleges szerkezetének készítése zajlik, addig a főlelátón az előregyártott vasbeton lelátógerendák 100 százalékát, valamint a lelátóelemek közel 50 százalékát elhelyezték és a lépcsőelemek építése zajlik. És már 759 m2 falazott szerkezet elkészült.
„A kivitelező azt mondja, jó ütemben haladnak. És szerintem is, már amennyire én laikusként meg tudom állapítani. A szakemberek szerint az jelenthet némi akadályt, ha télen sok lesz a hó. Az utóbbi évek hazai teleiből kiindulva a nagy havazásnak kicsi az esélye” – bizakodott korábban lapunknak Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója.
Ezt is ajánljuk a témában
A sportvezető reméli, hogy legutóbbi kitüntetése nem egy életpálya lezárása, hiszen még rengeteg tennivalója akad. Személyes sikerének tartja, hogy Párizsban mindegyik magyar aranyéremért élőben szurkolhatott, és bízik benne, hogy a budapesti olimpia megrendezése nem csak egy álom marad. Interjúnk!
Eddig nem jött közbe semmilyen váratlan esemény, és ha ez így marad, akkor a kivitelezők időben, versenyre kész állapotban át fogják adni az üzemeltetőnek a pályát a június 16-i határidőig. A 40. Magyar Nagydíjon végre 21. századi körülmények várják a csapatokat és szurkolókat a Hungaroringen.
Fotó: Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. igazgatósági elnöke. Forrás: Facebook/HUMDA