Meglepő értékelést kapott Szoboszlai Dominik, nem ő a legjobb magyar a legismertebb focis videójátékban
Az EA SPORTS FC legújabb kiadásában a magyar válogatott középpályása gyengébb értékelést kapott, mint a tavaly megjelent szimulátorban.
Az Electronic Arts (EA) focis videójáték sorozata, az EA FC magyar játékosai közül többen is magasabb értékelést kaptak, mint a Liverpool klasszisa. Da vajon miért? Utánanéztünk!
Nyitókép: Michael Steele/Getty Images
Hatalmas siker az Electronic Arts (EA) focis videójáték sorozata, az EA FC. Bár a programból kevesebbet adtak el a névváltás után, a bevételek így is rekordokat döntenek. Az EA FC-ben természetesen a magyar labdarúgók is szerepelnek, viszont meglepő lehet, hogy nem Szoboszlai Dominik számít a legjobb játékosunknak. Utánajártunk, miért.
Minden évben tömeges vitát szít az aktuális EA FC videójáték (korábban FIFA) játékosainak értékelése. Maguk a focisták is egyre gyakrabban kérik ki maguknak, ha alacsonyabb pontszámokat kapnak a vártnál. Az EA igyekszik minél objektívebb képet felállítani a futballistákról a játékában, de a játékosadatokat elemző részleg vezetője szerint a tökéletességre csak törekedni lehet.
Ezt is ajánljuk a témában
Az EA SPORTS FC legújabb kiadásában a magyar válogatott középpályása gyengébb értékelést kapott, mint a tavaly megjelent szimulátorban.
Michael Muller-Mohring az ember, aki végeredményben az EA FC játékosértékelései mögött áll. Ő és több ezer elemzőből álló csapata dolgozza fel a focisták való életben mutatott teljesítményét és rendel hozzájuk pontszámot a videójátékban – olvasható a talksport.com oldalon.
Minden játékos teljesítményét szétbontjuk egy 35 tulajdonságból álló listára. Ezeket a tulajdonságokat aztán 1-99-es skálán értékeljük. Gyorsaságot, gyorsulást, lövést, fejelést, védekezést és még sok más szempontot vizsgálunk”
– magyarázta az értékelési rendszert Muller-Mohring, akit videójátékos körökben „Tripla M” néven is emlegetnek.
Hozzátette, hogy az elemzői a világ szinte minden országában jelen vannak és folyamatosan monitorozzák a labdarúgókat, hogy a kész programban a lehető legpontosabban alkothassák meg a virtuális másokat. „Összesen 18 ezer labdarúgóról beszélünk, akiket figyelnünk és ismernünk kell. Felállítottuk az értékelési rendszerünket, amihez tartjuk magunkat. Ez nem tökéletes, de nem is lehet elvárás, hogy az legyen” – így Tripla M.
Ezt is ajánljuk a témában
Meglepő szám áll a magyar labdarúgó-válogatott csapatkapitánya játékkártyáján.
Kifejtette, hogy a játékosok értékelése azért sem lehet tökéletesen pontos, mert az elemzők nem látnak mindent a megfigyelés során.
Muller-Mohring szerint lehetséges, hogy a világ legjobban fejelő játékosa egy olyan középpályás, akit még soha nem láthattunk fejelni, mert a csapatában nem ez a feladata. Emiatt a EA FC-ben ez a játékos alacsonyabb pontszámot fog kapni erre a tulajdonságra, ami végeredményben az összpontszámot is lejjebb húzza.
Muller-Mohring azt elismerte, hogy vannak játékosok, akiket felhajt a rajongói hype a játékban. Szerinte, ha egy futballista a Bajnokok Ligája döntőjében, a büntetőterületen kívülről lő egy bombagólt, ezzel eldöntve a meccset, elvárás, hogy kicsit felfelé húzzák a pontjait. Hozzátette, hogy az EA-nél töltött 15 éve alatt a legnehezebb feladata a Bayern München és a német válogatott sztárjával, Thomas Müllerrel volt. Szerinte Müller az a játékos, akinek a nagyságát képtelenség az EA-nél használt 35 attribútum alapján kimutatni.
A magyar válogatott csapatkapitánya, és a Liverpool középpályása, Szoboszlai Dominik mindössze a harmadik legjobb magyar játékos az EA FC 25 szerint. Szoboszlai Dominik a játékosok sorrendjében a 456. helyen áll, 81-es összpontszámmal. A magyarok közül a 82 pontos Gulácsi Péter és a 83 pontos Willi Orbán előzik meg.
Meglepő lehet, hogy
Szoboszlai, akit jelenleg a legjobb magyar focistaként tart számon a sportsajtó, a videójátékban nem áll a dobogó tetején.
Ráadásul, ha Michael Muller-Mohring által említett 35 attribútumot vesszük figyelembe, akkor a pontok átlaga a liverpooli középpályás esetében 76-ra jön ki, miközben az RB Leipzig védője 60-as átlagot kap. Ehhez képest az összpontszámban Willi Orbán mégis 2 ponttal jobb játékosnak számít, mint Szoboszlai.
Ezt is ajánljuk a témában
Jelentősen megemelheti a magyar válogatott csapatkapitányának játékerejét jelző pontszámot az EA FC 24 gyártója a játék következő frissítésében.
A Goal.com utánanézett a pontszámítás összetettebb folyamatainak. A végső értéket a 35 attribútum mellett meghatározza a játékos posztja is. A számításban „pozíciós együtthatókat” alkalmaznak, vagyis egy védő esetében a kapura lövési képesség kisebb szorzót kap, mint a védekezéshez fűződő tulajdonságok. Emellett a játékosok elismertsége is számít, azaz, hogy melyik bajnokságban, melyik csapatban játszanak és érik el az eredményeiket.
Muller-Mohring ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy Lionel Messi értékelése sosem lett volna olyan magas, ha az ír bajnokságban játszott volna.
Arra is kitért, hogy a fizikai tulajdonságok is kisebb szorzót kapnak a végső pontszám számításakor. Muller-Mohring szerint minden bajnokságban vannak gyors és erős játékosok, akik ettől még nem lesznek jobb futballisták. Végül az attribútumok, pontok, átlagok és szorzók kiszámításával a játékosok kapnak egy értéket, amihez hozzá adják az adott labdarúgó hírnevét.
Muller-Mohring elmondta, hogy a játékosokat 1-től 5 csillagig értékelik. A legalább három csillagos játékosok plusz pontokat kapnak a végső pontszámukhoz. Példának hozta fel a FIFA 20-ban Virgil van Dijket. A Liverpool védője az algoritmus alapján 87,66 pontot kapott, amit 88-ra kerekítettek. Ebben a játékban Van Dijk egy 4 csillagos karakter volt, így a végső pontszámához kapott plusz kettőt, így lett végül egy 90 pontos játékos abban az évben.
Hatalmas változás volt a legutóbbi EA FC a játék történetében, hiszen több évtizedes márkaépítés után el kellett hagyniuk a címből a FIFA mozaikszót. A játék hosszú időn keresztül épült a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség rövidítése alatt, azonban a licence 2022-ben lejárt, így a FIFA 23 volt az utolsó epizód ezzel a címmel. 2023-ban már EA FC 24 néven jelent meg az új játék és az eladások azt mutatták, hogy nem tett jót a FIFA elhagyása. A játékból körülbelül 5 százalékkal adtak el kevesebbet, mint az előző évben. Érdekesség, hogy az EA FC 24 így is több pénzt termelt, mint a FIFA 23.
Ezt egyrészt a magasabb árnak is köszönheti a vállalat, viszont az igazi aranytojást tojó tyúk az Ultimate Team játékmód, egészen pontosan az ezen keresztül alkalmazott élő szolgáltatások. Az EA FC 24 megjelenése utáni negyedévben az EA rekordnak számító 1,71 milliárd dollárt kaszált az élő szolgáltatásokkal. Ez éves szinten 3 százalékos növekedés – írta meg a PC Gamer.
Az EA pedig pontosan tudja, hogy miből tud pénzt csinálni, így a jövőben egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek erre az üzleti modellre.
Az élő szolgáltatás mikrotranzakciókon keresztül termeli a pénzt. Az Ultimate Team játékmódban a játékosok virtuális kártyacsomagokat vásárolhatnak, amiből véletlenszerűen kapnak játékosokat. Ezekből a játékosokból aztán összeállíthatják a csapatukat és így mérkőzhetnek meg egymással. Minél több csomagot vesz valaki, annál nagyobb eséllyel lehetnek olyan sztárok a csapatában, mint Jude Bellingham vagy Kylian Mbappe. A focis videójáték jövője tehát az élő szolgáltatásokban és a mikrotranzakciókban van, ez az EA vezérigazgatója, Andrew Wilson szerint egyre kifizetődőbb lesz.