„A trianoni béke okozta megcsonkítottságunkban hosszú fekete magyar éjszaka után, egy szebb, igazságosabb magyar jövő hajnalán, a megtépázott szárnyú magyar aviatika egy maroknyi, de szívós és makacs harcos gárdája, a gyöngyösi motornélküli „Move” repülőgépegyesület saját erejéből, tudásával, városának áldozatkészségével megépítette az első magyar szerkesztésű, minden ízében magyar, motornélküli vitorlázó repülőgépet. Gyöngyösi mérnök tervei szerint, gyöngyösi fiúk építették magyar anyagból, magyar kezekkel az utolsó szegig. (…) a levegő harcosainak e napján, melyen a magyar aviatikának támogatókat, barátokat akarunk szerezni, amelyen a magyar repülés gondolatát akarjuk átültetni a magyar lelkekbe és a magyar nemzetnek új, fiatal és harcos gárdáját akarjuk nevelni…”
1933-ban, elsősorban Teleki Pál közbenjárására, a magyarországi cserkészek vitorlázórepülő tevékenységbe kezdhettek a Hármashatárhegyen.
Nagybányai vitéz Horthy István is személyesen támogatta a korlátozott légi haderő támogatására a hadállományon kívüli motoros és vitorlás pilóták kiképzését. A kormányzóhelyettes egyébként a motor nélküli repülőgépekre is több vizsgát letett.
A második világháború természetesen derékba törte a sportrepülést. Hiába készültek rendkívül jó kilátásokkal magyar sportrepülősök a Helsinkibe tervezett olimpiai játékokra, a Szovjetunió 1939 novemberében megtámadta Finnországot. Az olimpia elmaradt, a háború után pedig a végletekig kimerült ország repülőállományának nagy része is megsemmisült. Bár a vitorlázórepülés bizonyos értelemben mindig is többet jelentett a sportnál magánál (sokan a hadi repülésre való előkiképzésként tekintettek rá), a második világháború előtt egy alulról szerveződő társadalmi (modern-urbánus-úri) beágyazottságon alapuló, nemzeti célokat szolgáló kezdeményezés volt.
A kommunizmus ezzel szemben rögtön központosította a repülősportot,
a szakmai szempontok elnyomásával együtt, teljes mértékben politikai célra, az imperializmus elleni harcra való felkészülésre használta fel a vitorlázórepülést is. A központosítás és a diktatúra eszközeinek használata ellenére nem volt könnyű kiszakítani a „repülősök” világát a magyar társadalom testéből. Az Országos Magyar Repülő Egyesület főtitkáráról a következő koholt politikai vádakat tartalmazó jelentés került benyújtásra a Pártbizottság elé: „maga köré tömörítette az összes márkás fasisztákat, olyannyira, hogy az OMRE-ból egy kimondott fasiszta gócot csinált. (…) eredeti célját, ami véleményem szerint kettős: 1./ melegágyat teremteni az ellenségnek, egész valószínű külföldi ellenségnek, 2./ régi pilóták sportvágyait kielégíteni (...) a repülőterek zöme távol van minden ipari gócponttól, annak ellenére, hogy itt a munkásfiatalságot kellene kiképezni (...) erősen harcol az ellen, hogy munkáskáderek jussanak be, főleg a kiképzés területére. Meghiúsítani persze ezt nem tudja. Most azzal próbálkozik, hogy az oktatást megnehezítse, túlságosan sok anyagot vetet fel a hallgatókkal (...) a vitorlázó kiképzők egytől-egyig fasiszták, kimondott ellenségek”