Újabb baloldali kerületben kezdik meg az autósok kiszorítását
Hegyvidék, Erzsébetváros, XIII. kerület, Józsefváros, Ferencváros után Terézvárosban is emelnek. Nem kicsit.
A főpolgármester szakértőkre hivatkozva úgy fogalmazott: „szélsőségesen tömegközlekedés orientált” a Budapest 2030-ig szóló fejlesztési koncepcióját tartalmazó Balázs Mór Terv, ezért azon módosítani kell. Tarlós Istvánnak a bringásokkal is vannak problémái: egyrészt számos, jelenlegi kerékpározási lehetőség korlátozását is kilátásba helyezte, másrészt felvetette, hogy ha nem változik a bringások szabálykövetési morálja, akkor KRESZ-vizsgát fog kezdeményezni a számukra.
Tarlós István főpolgármester pénteki budapesti sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy részlegesen módosítaná a Balázs Mór Tervet, mivel a város 2030-ig szóló fejlesztési koncepcióját közlekedési szakértők „szélsőségesen tömegközlekedés orientáltként” jellemezték. Az erről szóló tanulmányból idézve Tarlós példaként említette a nagykörút villamosainak elsőbbséget biztosító forgalomszervezési gyakorlatot.
Jöhet a KRESZ-vizsga a bringásoknak
A főpolgármestert bejelentette továbbá azt is, hogy a ciklus végén kezdeményezni fogja a kerékpárosok kötelező KRESZ-vizsgáztatását abban az esetben, ha a bringások továbbra is következetesen figyelmen kívül hagyják a piros lámpákat. Szerinte ugyanis 10 kerékpárosból 8 nincs tekintettel a tilos jelzésre, bár az nem derült ki, konkrétan milyen mérésekre hivatkozva állította ezt. Tarlós szerint többet kellene ellenőrizni, és indokolt esetben szankcionálni a bringásokat.
Tarlós István kérdésekre válaszolva kijelentette, nem kívánja igazságtalanul háttérbe szorítani a kerékpáros közlekedést, ugyanakkor szerinte a kerékpáros kultúra az infrastruktúránál is nagyobb fejlesztésre szorul.
A főpolgármester által idézett tanulmány emellett több buszsáv esetében felülvizsgálni javasolja a kerékpáros közlekedést, mivel a készítők szerint az – elsősorban a belvárosban – jelentősen lassítja a tömegközlekedést. A tanulmány emellett szintén balesetveszélyesnek ítéli az egyirányú utcák kétirányúsítását a biciklisek számára; ahol pedig van kerékpárút, illetve az úton kerékpározási lehetőség, ott felülvizsgálnák a párhuzamosságok megszüntetését.
Kevesebb futóverseny, kevesebb forgalomcsillapítás
Tarlós István a fővárosi futóversenyeket érintő rendeletmódosítást is kilátásba helyezett. Ennek alapján a városvezetés későbbi mérlegelése szerint a Budapest centrumában megrendezett évenkénti hat nagy rendezvényből akár már jövőre is legfeljebb csak hármat rendezhetnek meg, de azokat is jobban ellenőriznék. Szerinte ugyanis „a városokat nem arra találták ki, hogy éjjel-nappal tömegek rohangáljanak benne” – idézi Tarlóst az Index, aki úgy véli, hogy a lakosok többségét irritálják a futóversenyek.
A politikus csütörtökön megjelent sajtóhírekre reagálva megerősítette, a városvezetés nem tervezi a Lánchíd egyirányúsítását, továbbá a pesti alsó rakpart közúti forgalmának lezárását sem.