„Tegyünk úgy, mintha tankok járnának rajta” – a híd, ami védelmi kiadás lesz

2025. július 02. 18:36

Olaszország egy gigantikus építkezéssel készül megreformálni katonai költségvetését: a 13,5 milliárd eurós Szicília‑híd megépítését „stratégiai infrastruktúraként” számítanák be a NATO‑védelmi célkitűzésekbe – ám a tervnek komoly műszaki, bürokratikus és politikai akadályai vannak, így kérdés, mennyire több blöffnél. Az ötlet azonban ötletet szül.

2025. július 02. 18:36
null
Révész Béla Ákos

A szerző a Makronóm elemzője.

A júniusi NATO-csúcson „történelmi” megegyezés született. A tagállamok vállalták, hogy (Trump elnök határozott kérésének megfelelően) 2035-ig a GDP-jük 5 százalékát védelmi kiadásokra fordítják. Tekintve, hogy a 2014-ben vállalt 2 százalékra emelést a mai napig sem tudta valamennyi tagállam elérni, nem beszélve az Európát egyre inkább sújtó gazdasági és geopolitikai káoszról, valamint a tagállamok államadóssági mutatóiról, a mostani vállalás több mint merész, és inkább értelmezhető politikai gesztusként az amerikai elnök felé, semmint valós, reális alapokon nyugvó és kivitelezhető ígéretként.  

Tudta ezt Mark Rutte NATO-főtitkár is, ezért a célkitűzést (Trump számára is elfogadható módon) két részre bontotta: az 5 százalékból 3,5 menne fegyvervásárlásra és a nemzeti haderők valós fejlesztésére, míg a maradék 1,5 százalék kettős felhasználású projektekre, vagyis infrastruktúrára, kibervédelemre és minden olyan beruházásra, amelynek a gyümölcsét békeidőben a civil társadalom, egy esetleges háborúban azonban a hadsereg is élvezheti.  

Németországban például legendásan rossz a hidak állapota, a többségük egyszerűen nem bírná el a több tucat tonnás harckocsik forgalmát. A másfél százalékos kiadási keret azonban most lehetőséget nyújt a probléma kezelésére, elsősorban a polgári forgalom legnagyobb megkönnyebbülésére. 

Függetlenül attól, hogy a tagállamok többsége bizonyosan nem fogja teljesíteni a kitűzött célt, az 1,5 százalék mindenkinek megmozgatta a fantáziáját: ez az a kiskapu ugyanis, amelynek segítségével úgy tudják növelni a védelmi költségvetést, hogy közben nem kell új forrásokat előteremteni hozzá: az egyébként is infrastrukturális célokra fordítandó költségvetési pénzt egyszerűen áthelyezik a védelmi büdzsébe, így egy szimpla könyvelési trükkel érik el a kecske és a káposzta dilemmájának hatékony megoldását. Így gondolta ezt Giorgia Meloni olasz miniszterelnök is, amikor a napokban máris bejelentette, hogy megvalósítana egy mintegy százéves álmot, és 13,5 milliárd euróért megépítené az olasz szárazföldet Szicíliával összekötő gigantikus függőhidat – a költségeket pedig katonai kiadásként számolná el.  

Tekintve, hogy a nagyon komoly államadóssággal küzdő Olaszország védelmi kiadás tekintetében a NATO egyik legmegbízhatatlanabbul teljesítő országa (GDP-arányosan 1,5 százalék a védelmi költségvetése), még az ilyen trükkökkel sem fogja elérni a 2035-ös célt, de egy 13,5 milliárdos beruházás katonai álcahálója legalább papíron jól mutat. Az olasz kormány ugyanis ragaszkodik hozzá, hogy a Messinai-szoros felett építendő, mintegy 3,5 kilométer hosszúságú híd stratégiai értékű a NATO számára. Mint arra a Politico is rámutat, valójában a védelmi büdzsébe sorolt infrastrukturális gigaprojekt nem csak költségvetési trükként hasznos: katonai jellege miatt segítene a kormánynak kiküszöbölni azokat a gazdasági, társadalmi és bürokratikus akadályokat, amelyek eddig alapból megakadályozták az építését. 

A cikk folytatása a makronom.eu oldalon olvasható.

Címlapfotó: MTI/EPA/ANP/Iris Van Den Broek

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.eu oldalon.

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
tunktunktunk-2
2025. július 02. 19:53
Mar 60 eve akarjak azt a hidat megepiteni, csak mindig ellopjak a penzt Ez egyenes atutalas lenne prucellbol a cosa nostranak
nempolitizalok-0
2025. július 02. 19:45 Szerkesztve
Az oroszokkal pár szervilis libsin kívül valójában senki sem akar harcolni. Maga az EU- NATO stratégiai rendszer is egy baromság, jól rávilágít a libsik gazdáinak cinizmusára, mert arra van kihegyezve, hogy érdekeim szerint megmókolom a kormányokat és így mindegyik oroszellenes lesz. Miközben ez senkinek nem érdeke, de egyik sem olyan tökös mint Orbán. Az oroszoknak európa csak kereskedelem szempontjából fontos, a szocializmus valójában nekik a 70-es évektől egy hatalmas anyagi és társadalmi bukás volt, pedig csak fél európa volt benne. Ha valóban meg akarnám védeni az EU-t az oroszoktól, akkor éppen a k-európai országokba öntöm a pénzt, ez ráadásul globálisan jóval kevesebb mint 5%, de jóval hatékonyabb. Persze a németekért, franciákért, belgákért senki sem bombáztatná földig az országát, mint ahpgy a német, farncia, belga sem tolongana magyarországra, hogy az orosz tankok alá vesse magát. A NATO egy kamu.
lendvaiildiko
2025. július 02. 18:58
Nagyon kedvelem az olaszokat, de sok rokon vonást tudnak felmutatni a Kárpáton-túli neolatin testvéreikkel. Pillanatok alatt képesek átállni a másik oldalra (lásd II. Világháború), s Meloni ütereli sokszor a román külpolitikát.... No most fordítva van. Itália és Románia megszavazta lelkesen a NATO 5 %-ot. Itália a kontinenst Sziciliával összekötő hidat jelölte meg haderőfejlesztésnek, Románia pedig a NATO közlekedési folyosó megépítésén dolgozik. Úgy tudom, eddig a környéken tapasztalható vulkáni tevékenységei is akadályt jelentettek a híd megépítésében, amúgy pedig ez meghívó levél Líbia felöl érkező migriknek, ha már elérték Sziciliát.... A kárpát latinok A1-es autópályája kész Constantaig, igaz Lugos és Déva, illetve Nagyszeben és Argyasudvarhely (Curtea de Arges) között van kis hiátus. Amúgy pedig még belevettek maguk számára életfontosságú autópályákat, ami nem biztos, hogy annyira kell most.
mi-egy-nagy-vibralo-tojast-hasznalunk-2
2025. július 02. 18:51
Odakinn most tankok járnak...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!