Marokkó geopolitikai helyzete, az EU-hoz való közelsége, az USA-val kötött szabadkereskedelmi megállapodása, stabil politikai környezete és a megújuló energiaforrásokra irányuló jelentős beruházásai vonzóvá teszik a külföldi tőke számára. Az unió és Kína eltérő megközelítésekkel, de jelentős mértékben fektet be Marokkóba, miközben az ország a nyersanyagexportőriből a feldolgozó és gyártó központi szerep felé mozdul el. Az elemzésben azt vizsgálták meg, hogyan találkozik az EU, valamint Kína bányászati és zöldenergia-politikája Marokkóban, és milyen lehetőségeket kínálhat egy háromoldalú együttműködés.
Az évtizedes partnerség új szintre lép
Marokkó és az EU kapcsolata évtizedekre nyúlik vissza. Az 1969-es kereskedelmi megállapodástól kezdve az 1995-ös, úgynevezett barcelonai folyamaton át a 2000-es EU–Marokkó társulási megállapodásig, a két fél közötti együttműködés folyamatosan mélyült. (A barcelonai folyamat, más néven az euromediterrán partnerség az EU és a Földközi-tenger déli partján fekvő országok közötti politikai, gazdasági és kulturális együttműködést célzó kezdeményezés volt, amely Marokkóval is szorosabb kapcsolatokat épített ki.) 2008 után Marokkó az Európai Szomszédsági Politika keretében „kiemelt státuszt” kapott, amely szorosabb piaci és politikai integrációt tett lehetővé. Majd 2022-ben a kapcsolat új szintre lépett az első zöldpartnerség elindításával, amely a klíma- és energiapolitikára, a környezetvédelemre, valamint a zöldgazdaság fejlesztésére fókuszál.
Az EU 2023-ban 624 millió eurós támogatási csomagot jelentett be Marokkó számára, amely a zöldenergia-átállást, a migrációkezelést, valamint a szociális, klíma- és közigazgatási reformokat célozza.