Bekeményít Trump, vasfüggönyt húz a világ legdurvább országai köré

Pünkösdhétfőn lép életbe a rendelet.

Ha az amerikai vámok tartósan 54 százalék fölé emelkednek, a kínai e-kereskedelmi óriások gyors fordulattal Európa felé vehetik az irányt.
A szerző a Makronóm elemzője.
Donald Trump újabb vámfenyegetései után a kínai exportőrök ismét a túlélési stratégiájuk újratervezésére kényszerültek. Az amerikai piacon sikeres e-kereskedelmi modell – amelyet a gyors piacterek, az olcsó tömegtermelés, az amerikai fogyasztók árérzékenysége és a kis értékű csomagok vámmentessége tett lehetővé – most veszélybe került. A márciusban bejelentett újabb vámintézkedések után néhány vállalat Európa és Ausztrália felé kezdett kacsingatni, de a többség egyelőre kivár.
A döntésük a vámok szintjétől függ. A kínai Shenzhen Cross-border E-commerce Association képviselője szerint az 54 százalékos vámküszöb tekinthető kritikus szintnek. E fölött a nyereség elenyészik, és az exportőrök kénytelenek kivonulni az amerikai piacról.
A kereskedők jelenleg még mindig az amerikai piacot preferálják, annak ellenére, hogy az árrések csökkennek, a költségek nőnek és az új szabályozások egyre bonyolultabbak. Ennek az az oka, hogy az USA egységes, 330 milliós piaca rövid távon még mindig vonzóbb, mint az európai bürokrácia útvesztője. Egy kínai vállalat példája jól szemlélteti ezt a dilemmát: bár korábban kivonult az Egyesült Államokból a 145 százalékos vámok miatt, rövid időn belül mégis visszatért – legalább „részmunkaidőben” –, amikor Trump ideiglenesen felfüggesztette a vámtételeket.
A kínai platformok – köztük a Shein, a Temu és a TikTok-kereskedők – ugyanazokat az eszközöket vetik be Európában, mint amelyekkel az USA-ban piacot szereztek...
A teljes cikk az alábbi linken olvasható:
Címlapfotó: MTI/EPA/Martin Divisek
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.