Ez itt a jövő: egy hajó, amely lenyeli a saját füstjét

2025. február 18. 17:32

A tengeri árufuvarozás a globális szén-dioxid-kibocsátás egyik meghatározó forrása, azonban az innovatív, új hajók a kibocsátást látványosan csökkenthetik. A Clipper Eris óriáshajón alkalmazott új karbonleválasztó rendszer egy ígéretes megoldás, amely hosszú távon akár szélesebb körben is elterjedhet.

2025. február 18. 17:32

Halaska Gábor, a Makronóm Intézet elemzőjének írása 

 

A Clipper Eris egy szingapúri dokkban átalakított norvég etilénszállító tankerhajó. Nem csupán egy egyedi kezdeményezés terméke, hanem egy tágabb iparági változás előfutára. Ám ahhoz, hogy a hajózás valóban elérje a kitűzött dekarbonizációs célokat, számos további fejlesztésre és szabályozásra lesz szükség. Nézzük meg, hogy áll a zöldítés a tengerhajózásban. 

  

Szabályozási és iparági támogatás 

A karbonleválasztási és -tárolási technológiák (Carbon Capture and Storage, azaz CCS) széles körű elterjedéséhez elengedhetetlen, hogy a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) és más globális szabályozó testületek világos irányelveket és ösztönzőket dolgozzanak ki. Az IMO már 2023-ban bejelentette, hogy célja a hajózási kibocsátások nettó zéró szintre csökkentése 2050-re, azonban a CCS-rendszerek szerepét még nem határozták meg egyértelműen. 

Az anyag szerint a következő intézkedések segíthetnék a technológia elterjedését: 

  • kibocsátási kvóták és karbonadó bevezetése, amely ösztönözné a tisztább technológiák alkalmazását; 
  • állami és nemzetközi támogatások a CCS-fejlesztésekre, különösen a kutatás-fejlesztés és az infrastruktúra kiépítése terén; 
  • karbonleválasztó rendszerekkel felszerelt hajók kedvezményes kikötési díjai és adókedvezményei, amelyek versenyelőnyt biztosíthatnának az ilyen technológiákat alkalmazó hajótulajdonosok számára. 

 

Technológiai fejlesztések és skálázhatóság 

A Clipper Eris nevű etilénszállító hajó rendszere jelenleg 

egy 7 MW-os CCS-modul, amely a hajófőmotor kibocsátásának 70 százalékát képes megkötni.

 Ahhoz azonban, hogy a technológia gazdaságilag életképes és tömegesen alkalmazható legyen, fejlesztésekre van szükség. Először is hatékonyabb szén-dioxid-leválasztási folyamatok szükségesek, amelyek csökkentik az energiaigényt és növelik a megtérülést. Másodszor ki kellene fejleszteni kisebb méretű, moduláris CCS-rendszereket, amelyeket könnyebben lehetne integrálni a különböző típusú hajókra. A leválasztott szén-dioxid hasznosításának és tárolásának fejlesztése is szükséges lehet, így például ipari felhasználással vagy hosszú távú, geológiai rétegek közötti (már nem használt kitermelő helyeken) tárolással. 

 

A szállítási infrastruktúra kiépítése 

Az Offshore Energy Magazine szakértői anyaga arra hívja fel a figyelmet, hogy a fedélzeti karbonleválasztás önmagában nem jelent megoldást, ha a leválasztott szén-dioxid szállítása és tárolása nem megoldott. A globális szállítmányozási infrastruktúra fejlesztése azonban elengedhetetlen annak érdekében, hogy  

a kikötőkben is megfelelő fogadási és újrahasznosítási lehetőségek álljanak rendelkezésre.  

 

Mi szükséges a „zöldebb” hajózáshoz? 

Az Offshore Energy Magazin szakmai anyaga szerint következő intézkedések segíthetnek a fentarthatóbb tengeri szállítmányozás megvalósításához: 

  • szén-dioxid-fogadó terminálok kiépítése a főbb kikötőkben, ahol a leválasztott anyagot tárolhatják vagy továbbíthatják ipari célokra; 
  • a szén-dioxid-szállító hajóflotta fejlesztése, ami lehetővé tenné a szennyező gáz elszállítását olyan helyekre, ahol azt ipari célokra felhasználhatják vagy geológiai tárolásra kerülhet; 
  • nemzetközi együttműködések és szabványok kidolgozása, amelyek biztosítják az egységes és hatékony szén-dioxid-logisztikát. 
     

 

 

A CCS és az alternatív üzemanyagok kombinációja 

A fedélzeti karbonleválasztás igen hasznos megoldás, de nem az egyetlen út a hajózás szén-dioxid-mentesítéséhez. A CCS-rendszerek kombinálása alternatív üzemanyagokkal – például zöldammóniával, hidrogénnel vagy bioüzemanyagokkal – még nagyobb kibocsátáscsökkentést eredményezhet – húzza alá az anyag. 

Néhány lehetséges kombináció: 

  • LNG + CCS: Az LNG-hajtású hajók alacsonyabb alapkibocsátással működnek, és CCS-rendszerekkel kombinálva közel zéró-kibocsátásúvá tehetők; 
  • bioüzemanyagok + CCS: a fenntartható forrásokból származó bioüzemanyagokkal üzemeltetett hajók CCS-sel kiegészítve akár karbonnegatív működést is elérhetnek; 
  • hidrogén vagy ammónia + CCS: bár a hidrogén és az ammónia alapvetően zéró kibocsátású üzemanyagok, a termelési folyamat során szén-dioxid keletkezhet. Egy hatékony CCS-rendszer segíthet ezt az emissziót minimalizálni. 

 

Alakul a zöldhajózási ágazat 

A következő évek tehát alapvető fontosságúak lesznek a tengeri karbonleválasztás szempontjából. A Clipper Eris és a hozzá hasonló projektek sikeressége meghatározhatja, hogy a CCS a hajózási ipar szabványos megoldásává válhat-e.  

Több szakértői anyag állítja, hogy ha a jelenlegi trendek folytatódnak, akkor a következő években az alábbi fejleményekre számíthatunk: 
 

  • 2025–2026: az első teljes méretű CCS-rendszerekkel felszerelt hajók kereskedelmi tesztjeinek lezárása, az eredmények értékelése; 
  • 2027–2030: a CCS-rendszerek fokozatos elterjedése, új technológiai fejlesztések és költségcsökkentési intézkedések; 
  • 2030 után: a CCS-technológia széles körű alkalmazása a hajózásban, a kibocsátáscsökkentési célok felgyorsítása az IMO és más szabályozó szervezetek közreműködésével. 

 

(Források: offshore-energy.biz, carbonherald.com, safety4sea.com)

 

KAPCSOLÓDÓ:

 

Címlapfotó: Flickr

 

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon. 

 

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
I_Isti
2025. február 18. 21:57
és mit csinálnak a bunkerolaj kéntartalmával?
Akitlosz
2025. február 18. 19:43
Állami dotálással/adóztatással bármit gazdaságossá, gazdaságtalanná lehet tenni.
Akitlosz
2025. február 18. 19:42
Ha ventilátort szerelnek a vitorlás hajókra, akkor azok szélcsendben is tudnak haladni. Kettő nagyon különböző dolog, hogy mi az, ami működik, ha a pénz nem számít, és mi az ami gazdaságosan is működik, mert a pénz számít annak, aki nem az adófizetők pénzéből él. https:// www.youtube.com/watch?v=xmraazAPx-A
egonsamu-2
2025. február 18. 19:34
Igazi zöldítés csakis vitorlásokkal és minden energiaigényes tevékenység beszüntetésével lehetséges. Vadászunk és gyüjtögetünk majd....
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!