Ahány ország, annyi zöldokosság

Elképesztő a zöldenergia-forradalom hatása a világra: a legkülönfélébb megközelítések versenyeznek egymással. A Világgazdasági Fórum (WEF) friss elemzése sok érdekes megoldást mutat be.

A tengeri árufuvarozás a globális szén-dioxid-kibocsátás egyik meghatározó forrása, azonban az innovatív, új hajók a kibocsátást látványosan csökkenthetik. A Clipper Eris óriáshajón alkalmazott új karbonleválasztó rendszer egy ígéretes megoldás, amely hosszú távon akár szélesebb körben is elterjedhet.
Halaska Gábor, a Makronóm Intézet elemzőjének írása
A Clipper Eris egy szingapúri dokkban átalakított norvég etilénszállító tankerhajó. Nem csupán egy egyedi kezdeményezés terméke, hanem egy tágabb iparági változás előfutára. Ám ahhoz, hogy a hajózás valóban elérje a kitűzött dekarbonizációs célokat, számos további fejlesztésre és szabályozásra lesz szükség. Nézzük meg, hogy áll a zöldítés a tengerhajózásban.
Szabályozási és iparági támogatás
A karbonleválasztási és -tárolási technológiák (Carbon Capture and Storage, azaz CCS) széles körű elterjedéséhez elengedhetetlen, hogy a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) és más globális szabályozó testületek világos irányelveket és ösztönzőket dolgozzanak ki. Az IMO már 2023-ban bejelentette, hogy célja a hajózási kibocsátások nettó zéró szintre csökkentése 2050-re, azonban a CCS-rendszerek szerepét még nem határozták meg egyértelműen.
Az anyag szerint a következő intézkedések segíthetnék a technológia elterjedését:
Technológiai fejlesztések és skálázhatóság
A Clipper Eris nevű etilénszállító hajó rendszere jelenleg
egy 7 MW-os CCS-modul, amely a hajófőmotor kibocsátásának 70 százalékát képes megkötni.
Ahhoz azonban, hogy a technológia gazdaságilag életképes és tömegesen alkalmazható legyen, fejlesztésekre van szükség. Először is hatékonyabb szén-dioxid-leválasztási folyamatok szükségesek, amelyek csökkentik az energiaigényt és növelik a megtérülést. Másodszor ki kellene fejleszteni kisebb méretű, moduláris CCS-rendszereket, amelyeket könnyebben lehetne integrálni a különböző típusú hajókra. A leválasztott szén-dioxid hasznosításának és tárolásának fejlesztése is szükséges lehet, így például ipari felhasználással vagy hosszú távú, geológiai rétegek közötti (már nem használt kitermelő helyeken) tárolással.
A szállítási infrastruktúra kiépítése
Az Offshore Energy Magazine szakértői anyaga arra hívja fel a figyelmet, hogy a fedélzeti karbonleválasztás önmagában nem jelent megoldást, ha a leválasztott szén-dioxid szállítása és tárolása nem megoldott. A globális szállítmányozási infrastruktúra fejlesztése azonban elengedhetetlen annak érdekében, hogy
a kikötőkben is megfelelő fogadási és újrahasznosítási lehetőségek álljanak rendelkezésre.
Mi szükséges a „zöldebb” hajózáshoz?
Az Offshore Energy Magazin szakmai anyaga szerint következő intézkedések segíthetnek a fentarthatóbb tengeri szállítmányozás megvalósításához:
A CCS és az alternatív üzemanyagok kombinációja
A fedélzeti karbonleválasztás igen hasznos megoldás, de nem az egyetlen út a hajózás szén-dioxid-mentesítéséhez. A CCS-rendszerek kombinálása alternatív üzemanyagokkal – például zöldammóniával, hidrogénnel vagy bioüzemanyagokkal – még nagyobb kibocsátáscsökkentést eredményezhet – húzza alá az anyag.
Néhány lehetséges kombináció:
Alakul a zöldhajózási ágazat
A következő évek tehát alapvető fontosságúak lesznek a tengeri karbonleválasztás szempontjából. A Clipper Eris és a hozzá hasonló projektek sikeressége meghatározhatja, hogy a CCS a hajózási ipar szabványos megoldásává válhat-e.
Több szakértői anyag állítja, hogy ha a jelenlegi trendek folytatódnak, akkor a következő években az alábbi fejleményekre számíthatunk:
(Források: offshore-energy.biz, carbonherald.com, safety4sea.com)
KAPCSOLÓDÓ:
Címlapfotó: Flickr
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.