A szerző a Makronóm újságírója.
Az Egyesült Államoknak történelmi hagyományai vannak a területnövelő vásárlásokban. Thomas Jefferson 1803-ban Louisianát vette meg a franciáktól, megduplázva az ország akkori területét, míg Andrew Johnson elnök Alaszkát szerezte meg az oroszoktól ilyen módon 1867-ben. Önmagában azzal, hogy Trump vételi szándékot fejezett ki Grönlanddal kapcsolatban, nem ördögtől való, a problémát inkább az elnök egyetlen elejtett mondata okozta, amely szerint kész akár katonai erő alkalmazásával is üzletet kötni.
Elfogadva természetesen azt, hogy Grönland sorsáról csakis maguk a grönlandiak dönthetnek (akár azon az áron, hogy egy népszavazáson a Dániától való elszakadás mellett voksolnak), amennyiben a morális alapok elé egy reálpolitikai szűrőt húzunk, azt láthatjuk, hogy a sziget megvásárlásával mind az Egyesült Államok, mind Grönland, mind a nyugati biztonságpolitika jól járna. A terv gyakorlatba ültetését sokan az évszázad üzletének nevezik: elemzők serege mutat rá egy megállapodás hasznosságára, amellyel Grönland is busásan profitál, betonszilárd alapokra helyezve jövőjét.
Egy sziget ára
Miután hivatalos árajánlatról nem tudunk, csak találgatni lehet, mi az az összeg, amit az Egyesült Államok hajlandó lenne felajánlani Grönlandért Dániának vagy egy esetlegesen már független grönlandi kormánynak. Az Economist például a legkézenfekvőbb egyenletet használta, a GDP-alapú számítást. Mint írja, Grönlandon mindössze 56 ezer ember él, fő gazdasági tevékenységük a halászat, a munkaerő 43 százaléka az államnak dolgozik (az Egyesült Államokban ez 15 százalék, vagyis a karcsúsítás elkerülhetetlen), annak fenntartását pedig Dánia évi 500 millió euróval támogatja. Ezek alapján a sziget éves GDP-je mindössze 3 milliárd dollár. Ha az egyenletből kivesszük a nyereséget nem termelő állami apparátus működését, és szigorúan csak Grönland jelenlegi gazdasági termelését vesszük alapul, nem pedig azt, hogy milyen lehetőségek rejlenek benne az Egyesült Államok számára, akkor a lap szerint nagyjából 50 milliárd dollár lehet az ajánlat.
Ez az amerikai kormányzat éves védelmi költségvetésének a huszada, ám ha figyelembe vesszük, hogy Grönland (Trump terveinek megfelelően) éppen egy döntő, függetlenedési népszavazásra készül, amely után már Dániától elszakadva, önálló államként határozhat a saját sorsáról – az 56 ezer polgár gyakorlatilag milliomossá válhatna a tranzakció után.
Az Economist számításai azonban a nyers GDP-n és a grönlandi–amerikai viszony összehasonlításán alapulnak, az éves növekedés végletekig leegyszerűsített mérőszáma pedig nem minden esetben biztosít szilárd alapot egy nemzet gazdaságának és jóllétének valós feltérkepézéséhez. A New York Times a Fed volt közgazdászához, az ingatlanfejlesztéssel foglalkozó David Barkerhez fordult, aki inkább az Egyesült Államok eddigi területvásárlásait vetette össze a most kialakult szituációval. Szerinte az 1867-ben 7,2 millió dollárért megvásárolt Alaszka és az 1917-ben éppen Dániától 25 millióért megvett Virgin-szigetek jelenthetnek kiindulópontot – bár Grönland területe sokkal nagyobb ezeknél, az ingatlan értékét a biztonsági-hadászati szempontok növelik, nem pedig a nagysága. Barker szerint (aki abból indul ki, hogy Dániával kell az üzletet megkötni) ha a Virgin-szigeteket vesszük kiindulópontként, akkor azt kell megvizsgálni, hogy (az inflációt is figyelembe véve) 1917 óta mekkora gazdasági növekedést ért el Dánia és az Egyesült Államok, miután egy nagyobb gazdaság többet fizethet a területért, egy másik, gyorsan bővülő gazdaság pedig magasabb eladási árat számolhat fel. Ennek alapján az egykori vételárból kiindulva Grönland értékét 12,5 milliárd dollárban állapítja meg. Ugyanez a számítás az alaszkai vételár 7,2 milliós akkori költségét figyelembe véve és az USA GDP-növekedéséhez rendelve viszont már sokkal nagyobb, 77 milliárd dollár lenne.