Törökország az igazságért harcol a digitális korban
Az AI, amely képes deep fake-eket generálni, az igazi tartalmat megkülönböztethetetlenné teszi a hamistól, ezzel erodálva a közbizalmat és súlyosbítva az igazság válságát.
A mesterségesintelligencia-alapú chatbot, a Perplexity tavaly negyedik alkalommal zárt sikeres finanszírozási kört, amelynek során megháromszorozta az értékét, így már 9 milliárd dollárt ér. A San Franciscó-i székhelyű cég olyan techóriásokkal versenyez, mint a Google és az OpenAI, miközben havonta több százmillió keresést kezelnek a rendszereik.
A szerző a Makronóm újságírója.
A Perplexity felhasználói bázisa tavaly jelentős mértékben növekedett, a vállalat közlése szerint jelenleg 15 millió havi aktív felhasználójuk van, többségük az Egyesült Államokból. A szakértők szerint a népszerűsége annak köszönhető, hogy képes hatékonyan ötvözni a hagyományos keresési funkciókat a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségekkel.
A finanszírozási körben olyan neves befektetők találhatók, mint a SoftBank Vision Fund 2, az Nvidia és Jeff Bezos, az Amazon alapítója. Emellett az MI-iparág meghatározó szereplői, köztük Andrej Karpathy, az OpenAI társalapítója és Yann LeCun, a Meta vezető MI-tudósa is bizalmat szavazott a vállalatnak.
A Perplexity AI a mesterséges intelligenciával támogatott keresési és információszerzési platformok legizgalmasabb innovációi között van. Egyik legnagyobb előnye, hogy a válaszaihoz mindig megjelöli a forrásokat, így azok hitelessége könnyen ellenőrizhető. Ez jelentős különbség a hagyományos chatbotokkal szemben, amelyek gyakran bizonyítékok nélküli válaszokkal szolgálnak. A platform célja, hogy valós idejű és megbízható információkat nyújtson, ami az álhírek korában különösen értékessé teszi ezt a megoldást.
A mostani finanszírozás egyik fő célja, hogy a Perplexity versenyképes maradjon a nyugati riválisaival szemben. „Az MI területén zajló tehetségháború példa nélküli” – nyilatkozta Ali Ghodsi, a Databricks társalapítója és vezérigazgatója, amely vállalat nemrég jelentett be egy 10 milliárd dolláros tőkebevonást.
A szakértők szerint a mérnökökért folytatott verseny különösen kiélezetté vált, mivel az MI fejlesztésében részt vevő szakemberek iránt egyre nő a kereslet. A Perplexity pedig a friss tőkével vonzó munkakörnyezetet és versenyképes juttatásokat tud kínálni a legtehetségesebb fejlesztőknek.
A cég nem csupán technológiai újításaival, hanem üzleti modelljével is forradalmasítani kívánja a piacot, sőt a Google által bevezetett keresési hirdetési rendszert is tovább kívánja fejleszteni és javítani. Jelenleg világmárkákkal folytatnak tárgyalásokat a platformjukon történő hirdetésekről.
A 300 milliárd dolláros digitális hirdetési piac jelentős átalakuláson megy keresztül. E terület két vezető cége, a Google és a Microsoft már integrálták a nagy nyelvi modelleket a keresőmegoldásaikba, hogy azok eredményei személyre szabottabbak és beszélgetésszerűbbek legyenek.
Az MI-vállalatok egyre aktívabban célozzák meg a keresési piacot azáltal, hogy a chatbotjaikat összekapcsolják az internettel. A szakértők szerint ez a verseny további innovációkat eredményezhet a felhasználói élmény terén. A chatbotok és a keresőmotorok konvergenciája új lehetőségeket nyújt a felhasználóknak az információkeresésben és -feldolgozásban.
A Perplexity bevételei elsősorban az előfizetésekből származnak. A vállalat közlése szerint az előrevetített éves bevételek – amelyek a megelőző hónap eladásainak becslésein alapulnak – a tavaly januári 5 millió dollárról augusztusra 35 millióra nőttek.
Egyes befektetők aggályaikat fejezték ki a veszteséges MI-startupok körüli növekvő bevétel-előrejelzésekkel kapcsolatban, ennek ellenére azok is hajlandók pénzt áldozni ezekre, akik szerint a prognózisok egyre inkább elszakadnak a realitástól, feltéve, ha úgy vélik, hogy az adott cégnek komoly jövője lehet.
A Perplexity értékelése a tavalyi év eleje óta a kilencszeresére nőtt, ami jól mutatja, hogy az MI-eszközöket fejlesztő startupok képesek akár több százmillió vagy milliárd dolláros befektetéseket is vonzani. Az OpenAI októberi 6,6 milliárdos tőkebevonása – amely a Szilícium-völgy egyik legnagyobb ilyen tranzakciója volt – után a Perplexity is számos finanszírozói megkeresést kapott.
Kapcsolódó:
Címlapfotó: Flickr
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.