A cikk szerzője a Makronóm elemzője.
Németország már 2022-ben büszkén hangoztatta, hogy az európai chipgyártás zászlóshajója lesz. Az Intel tervezett építkezésének bejelentésekor Olaf Scholz kancellár az ellátási láncok helyreállításának mérföldköveként emlegette a beruházást, hangsúlyozva, hogy országa Európában talán a legvonzóbb célpont az innovatív befektetések területén. Maga Ursula von der Leyen is ujjongani kezdett, majd kijelentette: a cél nem más, mint elérni, hogy 2030-ra a globális chipgyártás 20 százaléka már az EU-ban legyen.
A nagy ívű tervekből nem sok minden fog megvalósulni.
Az Intel először a magas energiaárak miatt kezdett visszavonulót fújni, majd saját pénzügyi nehézségeivel indokolva köszönte meg a lehetőséget, amivel egyelőre nem kíván élni. Abszurd, de igaz: a német kormánypártok 10 milliárd euróval támogatták volna a beruházást, a költségvetés azonban annyira kétségbeejtő helyzetben van, hogy a lefújás után még örültek is a beruházás meghiúsulásának, majd azon nyomban összevesztek azon, hogy melyik minisztérium költheti el a felszabadult összeget.
Egyik a másik után
Alig csitult el az Intel okozta sokk, újabb amerikai technológiai vállalat, ezúttal a Wolfspeed jelentette be visszavonulását a tervezett ensdorfi beruházástól. A projekt 3 milliárd euróba került volna, az üzemben pedig elsősorban az elektromosjármű-iparban használt félvezetőket gyártották volna – vagyis olyan területen, ahol Németországnak jelen pillanatban minden hozzáadott értékre égető szüksége van.
A beruházás nagyságához képest a német kormány a Wolfspeedet is igen bőkezűen, 360 millió euróval támogatta volna, a Saar-vidéki kormányzati büdzséből további 155 millió csorgott volna az amerikai kasszába, míg a legnagyobb német alkatrész-beszállító, a ZF 170 millió eurót ígért a projekt felgyorsítására. (Utóbbi aztán elegánsan kilépett a történetből, még a Wolfspeed döntése előtt, de azt határozottan tagadta, hogy a mínusz 170 milliónak bármi köze lenne a beruházás lefújásához.)
A szakértők szerint a Wolfspeed egyszerűen lejjebb csúszott a rangsorban, miután több riválisa megelőzte a globális chipversenyben, ezért alapjaiban kellett újragondolnia a beruházási politikáját.
Nem segített a helyzeten az elektromosjármű-piac látványos lassulása sem: végül az ezzel összefüggő keresletcsökkenésre hivatkozva fújták le a projektet.
(A hivatalos verzió szerint mindössze elhalasztották, de az Intel is ugyanezzel a kommunikációval próbálkozott, még akkor is, amikor a neki szánt 10 milliárd euró már papíron sem létezett.)