Eljött a digitális földesurak kora

2024. október 14. 23:02

Elképesztő erővel, piaci fölényüket minden szinten kihasználva törnek előre a technológiai óriások, mára egyfajta feudális rendszert kiépítve. Ahogy a középkorban a földbirtokosok uralták a termelőeszközöket, úgy modern digitális megfelelőjüket fél tucat vállalat tartja a markában.

2024. október 14. 23:02
New,York,Oct,15:,The,Apple,Store,With,Big,Logo

Nyitókép: Shutterstock 

Santo Martin és Karl Mátyás Grácián írása a Mandiner hetilapban.

A szilícium-völgyi techóriások térnyerése napjainkra hatalmas méreteket öltött: a közel monopolhelyzetben lévő vállalatok uralják a digitális infrastruktúrát, és a használatáért szinte bármekkora díjat felszámolhatnak. A techmonopó­liumok képesek egész piacokat ellenőrizni és alakítani, így a dominanciájuk több területet is érint a mobiltechnológiától az e-kereskedelmen át a felhőalapú számítástechnikáig. A kisebb cégek számára a piacra lépés rendkívül nehézzé vált, mivel a nagyvállalatok sokszor felvásárolják a versenytársakat, csökkentve az innovációt és korlátozva a versenyt. A helyzet kezelésére számos javaslat született a szigorúbb szabályozástól egészen az államosításig, de a valódi megoldás mindmáig várat magára.

Mamutok a piactéren

Az olyan nagy amerikai techcégek, mint az Apple, a Microsoft, a Google-t tulajdonló Alphabet, az Amazon és a többek közt a Facebookot birtokló Meta, gyakorlatilag gyarmatosították a világot. Szinte minden országban az a digitális infrastruktúra, amelyre a modern gazdaság épül, ezen maroknyi, a Szilícium-völgyből irányított cég tulajdonában és irányítása alatt áll. Janisz Varufakisz közgazdász, korábbi görög pénzügyminiszter ezt az új rendszert technofeudalizmusnak nevezte el. Szerinte ugyanis ezek a vállalatok olyan pozíciót építettek ki maguknak, mint amilyet a középkori Európa hűbérurai, akik az összes földet birtokolták. A tech­óriások ma a digitális földet ellenőrzik, amelyre a digitális gazdaság épül, és egyre magasabb bérleti díjat számíthatnak fel az általuk irányított infrastruktúra használatáért.

A nagy amerikai techcégek, mint az Apple, a Microsoft, az Amazon és a Meta, gyakorlatilag gyarmatosították a világot”

A 20. századi monopóliumok egy-egy ország termékellátását irányíthatták, a mai techóriások pedig már magát a piacteret ellenőrzik, és létrehozhatnak vagy megsemmisíthetnek egész piacokat a világon szinte bárhol. A technológiai cégek algoritmusai hatalmas mértékben befolyásolják a felhasználói viselkedést és a fogyasztói szokásokat, mivel az eladók és a vevők közvetítőiként lépnek fel. Ezek az óriások a „győztes mindent visz” elv alapján működnek, ugyanis az a cég, amely egy szolgáltatás piacán egyeduralkodóvá válik, gyakorlatilag privatizált közműszolgáltatást tud nyújtani a saját feltételeivel. Ráadásul a befolyásukat nem korlátozzák egyetlen piacra. Hogy csak néhány példát említsünk: a Google az internetes keresés mellett jelen van a felhőalapú számítástechnikában és a mesterséges intelligenciában. Az Amazon nemcsak az e-kereskedelemben vezet, hanem a felhőalapú szolgáltatások terén is az Amazon Web Services (AWS) révén. A Meta négy népszerű kommunikációs platformja, a Facebook, a WhatsApp, az Instagram és a Messenger összesen több mint egymilliárd felhasználót ér el. Az Apple pedig a hardverek, a szoftverek és a szolgáltatások szoros integrációjával teremti meg a felhasználói hűséget.

Washington,,D.c.,Usa,-,July,02,,2024:,A,Man,Holds
Fotó: Shutterstock

A kisebbek esélytelenné válnak

A techóriások rendszeresen felvásárolják mind a legyőzött versenytársakat, mind a feltörekvő kihívókat, hogy beillesszék őket saját ökoszisztémájukba. Bár ez gyakran jelentős pénzügyi hasznot hozhat a startupoknak, sok esetben elfojtja az innovációt. A nagyvállalatok ugyanis nemcsak azért vásárolják fel a kisebb riválisokat, hogy megszerezzék a fejlesztéseiket, hanem azért is, hogy megakadályozzák a saját üzleti modelljüket érintő piaci zavarok kialakulását.

A mamutcégek felvásárlási hajlandósága azt eredményezi, hogy sok korszakalkotó ötlet még azelőtt eltűnik vagy beleolvad a nagyvállalati irányításba, mielőtt teljes mértékben kibontakozhatna – fejtette ki véleményét nagy port kavaró könyvében és közelmúltban megjelent írásaiban Janisz Varufakisz. A kisebb technológiai társaságok és a startupok nehéz helyzetben vannak, amikor megpróbálnak betörni a nagyvállalatok dominálta piacokra, utóbbiak ugyanis hatalmas pénzügyi forrásokkal, széles körű ügyféladatokkal és kiépített márkahűséggel bírnak, amiből jelentős versenyelőny származik.

Az olyan infrastruktúrák kiépítése, mint a szerverek, a platformok és a szoftverek, nagy tőkebefektetést igényelnek, ami sok kisebb cég számára megfizethetetlen. Bár a techvállalatok jelentős beruházásokat hajtanak végre a kutatás-fejlesztésben, a dominanciájuk korlátozhatja az általános innovációt és szűkítheti a fogyasztói választékot. A monopóliumok másik nagy versenyelőnye, az információvagyon pedig a digitális gazdaság legértékesebb része: e nagyvállalatok szinte megszámlálhatatlan adatot gyűjtenek a felhasználói viselkedésről, a preferenciákról és az interakciókról, amelyek a valódi ellenértékei a gyakran ingyenes szolgáltatásoknak. Ezáltal olyan mély betekintést nyernek a piac működésébe, ami a kisebb cégek számára elérhetetlen.

Az Amazon a platformján értékesítő eladók bevételének több mint 50 százalékát veszi el”

A techóriásokat gyakran vádolják a kisebb cégek lehetőségeit korlátozó versenyellenes gyakorlattal. Az Amazon például a platformján értékesítő eladók bevételének több mint 50 százalékát veszi el az e-kereskedelemmel foglalkozó Marketplace Pulse kutatása szerint. Emellett a vállalat lényegében maga alakítja a piacot is, mivel korlátozza az értékesítők elérését, ha egy terméket magasabb áron kínálnak a platformján, mint a versenytárs weboldalakon. Más techóriások is hasonló gyakorlatokat folytatnak: az Apple például minden egyes, az iOS platformján futó alkalmazáson keresztül végrehajtott vásárlás után 30 százalékos díjat számít fel, még akkor is, ha semmilyen módon nem járul hozzá az adott partnerüzlet működéséhez. Ezzel a „digitális földesúri rendszer” részeként lényegében bérleti díjat követel az alkalmazásoktól, amelyeket más cégek fejlesztenek és tartanak fenn. A Google a keresőmotorját a saját szolgáltatásainak reklámozására is felhasználja azáltal, hogy fizetett hirdetéseket vásárol a saját felületén, és hasonlóan jár el az Amazon is.

Van megoldás?

A helyzet kezelésére számos megoldási javaslat született. Az egyik legradikálisabb felvetés az, hogy a digitális infrastruktúrát államosítani kellene és közművekké alakítani, hasonlóan a víz- vagy az elektromos hálózathoz. Ez azonban aligha kivitelezhető, és az amerikai techvállalatok államosítása nem oldaná meg a többi ország digitális szuverenitásának hiányát, ráadásul néhányban már megvannak az amerikai techmonopóliumok alternatívái, például Kínában a WeChat és a Baidu vagy Dél-Koreában a Kakao. Kevésbé drasztikus megoldásként egyesek az ingyenes szolgáltatások megszüntetését javasolják, hogy a felhasználók közvetlenül fizessenek a tartalmakért, és ne kizárólag az adatgyűjtés, illetve a reklámok révén működhessenek a platformok.

 

E téren Európa egyre inkább felveszi a küzdelmet. Az utóbbi években már jelentős bírságokat szabtak ki a Google-ra és a Facebookra versenyellenes magatartásuk miatt, ám ezek a látszólag óriási összegek meg sem kottyannak a nagyoknak. A várható új szabályozások valószínűleg szigorúbb adat­védelmi törvényeket, trösztellenes és a nagy techtársaságok hatalmát korlátozó intézkedéseket tartalmaznak majd. Ezen új előírások változtatásokat kényszeríthetnek ki az üzleti modellekben, például megszabhatják a cégek feldarabolását vagy az adatmegosztási gyakorlat szigorítását.

Az érdekérvényesítés azonban rendkívül nehéz a nagyvállalatokkal szemben, mivel azok a bírósági eljárások során a legkiválóbb, jól fizetett jogi szakértőket vonják be. Az esetlegesen kiszabott bírság pedig – ahogy fentebb szó volt róla – szinte elhanyagolható számukra. Amint a táblázat is mutatja: egy ilyen cég a több száz millió dolláros bírságot néhány óra alatt képes kitermelni, így a szabályszegésből származó haszon a legtöbb esetben messze meghaladja 
a büntetések mértékét.

Kontinensünkön nemcsak az EU, de a nemzeti szabályozók is fellépnek a technológiai monopóliumokkal szemben. Az Európai Unió új szabályozási kerete, a Digital Markets Act (DMA) célja, hogy megnyissa a technológiai ökoszisztémákat, több választási lehetőséget adva a felhasználóknak. Az Apple például most először lesz köteles engedélyezni alternatív alkalmazás-áruházak működését az iPhone-okon, a Facebooknak pedig lehetővé kell tennie a felhasználók számára, hogy elkülönítsék fiókjukat az Instagram-profiljuktól. Lényeges, hogy a nagyvállalatokat akár a globális bevételük 10 százalékára rúgó bírsággal is sújthatják, vagy akár a szolgáltatásaik egy részének értékesítésére is kötelezhetik őket, ha megszegik a DMA szabályait. Nyitott kérdés marad azonban, hogy a cégek DMA-ra adandó válaszlépései valódi megoldást jelentenek-e, vagy megmaradnak a látszatintézkedések szintjén. Az új szabályok kikényszerítése az EU hitelességének tesztje is, mivel megmutatja, hogy a közösség képes-e ténylegesen hatást gyakorolni a piacra és a technológiai óriásokra akár úgy is, hogy a várható eljárások eredménye globális szabályozási lavinát indíthat, legalább valamelyest keretek közé szorítva ezzel a multi „földesurakat”.

A világ 10 legjelentősebb technológiai vállalata 

(tőkepiaci kapitalizáció alapján, 2024. október elején érvényes árfolyamokon)

Apple (3440 milliárd dollár)
Az iPhone, a Mac és a szolgáltatások, mint az App Store, az iCloud, továbbra is dominálják a piacot.

Microsoft (3100 milliárd dollár)
Az Azure felhőszolgáltatás, továbbá a Windows és az Office biztosítja a cég stabil pozícióját.

Nvidia (3060 milliárd dollár) 
A grafikus processzorok fejlesztésével és gyártásával foglalkozó nagyvállalatot főként az MI- és a videójáték-iparág növekedése hajtja.

Alphabet (2070 milliárd dollár) 
A Google anyavállalatának fő bevételei a keresőmotoron eladott reklámokból (Google Ads), az idetartozó YouTube és Google Play platformból, a felhőszolgáltatásokat kínálól Google Cloudból, illetve a Pixel és korábban a Chromecast nevű hardverek eladásából származik.

Amazon (1970 milliárd dollár)
Az e-kereskedelmi óriás nem csak a webáruházak mamutja. Felhő­szolgáltatása, az Amazon Web Services a bevétel és a nyereség mintegy 15 százalékát adja.

Meta (1480 milliárd dollár) 
A közösségi média zászlóshajója, benne olyan nagy platformokkal, mint a Facebook, az Instagram, a WhatsApp és a Messenger. Mark Zuckerberg a metaverzumban látja a jövőt – ezért is váltott nevet a cége 2021-ben –, amely egy virtuális térbe integrálja a közösségi médiát, a munkát és a szabadidős tevékenységeket.

Tesla (890 milliárd dollár) 
Az elektromos járművek és az energiatárolási megoldások ismert, Elon Musk által alapított, egyre erősebb piaci szereplője.

TSMC (785 milliárd dollár)
A Taiwan Semiconductor Manufacturing Company a félvezetőgyártás globális vezetője.

Tencent (562 milliárd dollár) 
A kínai nagyvállalat főként a szórakoztatóiparban és a pénzügyi technológiákban tevékenykedik, a csoportba tartozó WeChat fizetési szolgáltató odahaza a piac 40 százalékát uralja.

Intel (96 milliárd dollár) 
A félvezetőgyártás egyik legrégebbi, gondokkal küzdő szereplője; a piaci értéke egy-két év alatt a felére zsugorodott.

A szerzők a Makronóm Intézet elemzői.

 

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
atti64
2024. október 20. 22:15
az összes müholdat le kéne löni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!vissza a vezetékes telefonhoz!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Krupp Skya
2024. október 20. 16:56 Szerkesztve
Digitális földes úr? Majd jön a digitális ÁVH és államosít. Az analóg ÁVH 1973 nagyapám földjét is államosította.
patópál
2024. október 20. 13:27
Ezek ugyanolyan monopóliumok, mint a Standard Oil volt. Mit is csinál a piaci felügyelet mostanság? Számolgatják a csúszópénzt?
kir2vik
2024. október 20. 08:46
Mi ez a nyavalygás? A szép új globális világnak az alapjai ezek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!