Dollármilliókat kaszálhat egy ország az izraeli háborún, és még csak fel sem tűnik a Nyugatnak
2024. október 12. 21:39
Van olyan, amikor az egyébként repülésre egyáltalán nem javasolt afgán légtér biztonságosabb az iráninál. És ha már így alakult, a tálibok hasznot is húznak belőle.
Irán rakétatámadásai egyetlen nap alatt változtatták meg a nemzetközi légitársaságok repülési útvonalait. A fenyegetettség miatt a perzsa államot elkerülve hirtelen felértékelődött Afganisztán légterének jelentősége – azé az Afganisztáné, amelynek a légterét biztonsági és politikai nyomásgyakorlási okokból a tálib kormány hatalomra kerülése, vagyis 2021 óta senkinek nem ajánlják használatra.
Az országot a Nyugat páriaként kezeli, ez pedig a felette átrepülő személyszállító gépek hiányában is tükröződik. Azaz csak tükröződött, mert az iráni rakétatámadás óta az egy évvel korábbihoz képest hétszeresére-nyolcszorosára nőtt a légterét használó repülők száma. A légitársaságok járatonként 700 dollárt fizetnek a tálib kormánynak, amely összeadva és afgán mércével mérve jelentős összeget jelent a folyamatos anyagi gondokkal küzdő rezsim számára.
Ha választani kell két rossz közül
A folyamat gyakorlatilag az izraeli háború tavaly októberi kirobbanása óta tart, de az iráni rakétatámadás után azonnal felgyorsult, létrehozva azt az abszurd helyzetet, amelyben a légitársaságok úgy ítélték meg, hogy az Európából Ázsiába tartó repülőgépek esetében az afgán légtér sokkal biztonságosabb az iráninál. A légicégek között ott van a Swiss Air, a Finnair, a Singapore Airlines, a British Airways és a Lufthansa is.
Alégtérhasználatért fizetett összegek természetesen nevetségesnek tűnhetnek,ám elég csak rápillantani a tálib kasszára, és egyből érthetővé válik, miért nincs kifogása az afgán kormánynak a légi üzlet ellen: a tálib kabinet bevétele március és augusztus között mindössze 1,3 milliárd dollárt ért el. Az Independence számításai szerint, ha a helyzet így maradna, és naponta 170-190 gép repülne át Afganisztán felett, az éves szinten 50 millió dollárt hozna a tálib konyhára. Ez az összeg csak nyugati szemmel tűnik aprópénznek, egy összeomlott oktatási és egészségügyi hálózatú ország nagyon is tudna vele mit kezdeni – feltéve persze, ha a tálib vezetés oda csoportosítaná, ahol a legnagyobb szükség van rá.
Az, hogy Afganisztán légterét jelenleg biztonságosabbnak tartják az iráninál, nem azt jelenti, hogy az ország felett repülni semmilyen kockázattal nem jár. Ám mivel a nemzetközi járatok 10 ezer méternél magasabban közlekednek, az afgán terroristacsoportok ha akarnának, sem tudnának kárt tenni bennük: egyszerűen nincs olyan hatótávolságú föld-levegő rakétájuk, amellyel elérnék a gépeket, még akkor sem, ha azokat egy hegytetőről lőnék ki.
***
Kapcsolódó:
Nyitókép: ROBERTO SCHMIDT / AFP
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.
A múlt havi tűzszünet kezdetén Izrael engedélyezni kezdte a palesztinok számára, hogy átkeljenek a Netzarim folyosón, hogy a háború sújtotta északi részen lévő otthonaikba menjenek.
„Az új járat nemcsak a turizmus, hanem a kereskedelem és a gazdaság szempontjából is új horizontokat nyit meg a két ország számára” – nyilatkozta a budapesti reptér vezetője.
Magyar Péter testvére és Bárándy Péter mellesleg azokért a bírákért tüntetett, akik most kapnak akkora fizetésemelést, hogy 2,2 millió forintot keressenek.
p
1
1
3
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 38 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Tasi János
2024. október 13. 04:03
Még mészárolják Gáza ártatlan lakosait, gyerekeket időseket, nőket egyaránt, de már rabolják IS a területüket.
youtube.com/watch?v=6P1-i3eio4E
Meg kellet ölniük megannyi ártatlan izraeli fiatalt, hogy ezt meg merjék tenni, de nekik ez megérte...
www.youtube.com/watch?v=m9Ja8zHUjlw