Az afgánok közben csendben elkezdtek pénzt keresni az izraeli–iráni konfliktusból

2024. október 12. 18:05

Van olyan, amikor az egyébként repülésre egyáltalán nem javasolt afgán légtér biztonságosabb az iráninál. És ha már így alakult, a tálibok hasznot is húznak belőle.

2024. október 12. 18:05
Révész Béla Ákos
Révész Béla Ákos

A szerző a Makronóm újságírója.

Irán rakétatámadásai egyetlen nap alatt változtatták meg a nemzetközi légitársaságok repülési útvonalait. A fenyegetettség miatt a perzsa államot elkerülve hirtelen felértékelődött Afganisztán légterének jelentősége – azé az Afganisztáné, amelynek a légterét biztonsági és politikai nyomásgyakorlási okokból a tálib kormány hatalomra kerülése, vagyis 2021 óta senkinek nem ajánlják használatra.  

Az országot a Nyugat páriaként kezeli, ez pedig a felette átrepülő személyszállító gépek hiányában is tükröződik. Azaz csak tükröződött, mert az iráni rakétatámadás óta az egy évvel korábbihoz képest hétszeresére-nyolcszorosára nőtt a légterét használó repülők száma. A légitársaságok járatonként 700 dollárt fizetnek a tálib kormánynak, amely összeadva és afgán mércével mérve jelentős összeget jelent a folyamatos anyagi gondokkal küzdő rezsim számára.  

Ha választani kell két rossz közül 

A folyamat gyakorlatilag az izraeli háború tavaly októberi kirobbanása óta tart, de az iráni rakétatámadás után azonnal felgyorsult, létrehozva azt az abszurd helyzetet, amelyben a légitársaságok úgy ítélték meg, hogy az Európából Ázsiába tartó repülőgépek esetében az afgán légtér sokkal biztonságosabb az iráninál. A légicégek között ott van a Swiss Air, a Finnair, a Singapore Airlines, a British Airways és a Lufthansa is. 

A légtérhasználatért fizetett összegek természetesen nevetségesnek tűnhetnek, ám elég csak rápillantani a tálib kasszára, és egyből érthetővé válik, miért nincs kifogása az afgán kormánynak a légi üzlet ellen: a tálib kabinet bevétele március és augusztus között mindössze 1,3 milliárd dollárt ért el. Az Independence számításai szerint, ha a helyzet így maradna, és naponta 170-190 gép repülne át Afganisztán felett, az éves szinten 50 millió dollárt hozna a tálib konyhára. Ez az összeg csak nyugati szemmel tűnik aprópénznek, egy összeomlott oktatási és egészségügyi hálózatú ország nagyon is tudna vele mit kezdeni – feltéve persze, ha a tálib vezetés oda csoportosítaná, ahol a legnagyobb szükség van rá.   

Az, hogy Afganisztán légterét jelenleg biztonságosabbnak tartják az iráninál, nem azt jelenti, hogy az ország felett repülni semmilyen kockázattal nem jár. Ám mivel a nemzetközi járatok 10 ezer méternél magasabban közlekednek, az afgán terroristacsoportok ha akarnának, sem tudnának kárt tenni bennük: egyszerűen nincs olyan hatótávolságú föld-levegő rakétájuk, amellyel elérnék a gépeket, még akkor sem, ha azokat egy hegytetőről lőnék ki.  

*** 

Kapcsolódó:

Fotó: MTI/EPA/Szamiullah Popal 

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.

Összesen 27 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Treeoflife
2024. október 12. 19:33
..hmm ... szóval az afgánok légtere biztonságos... ... és az ország területe is biztonságos már? Mert ha igen, akkor talán az afgán migránsok esetleg akár vissza is "szivároghatnának"?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!